Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb weer iets raars: toen ik het nwe stuurhuis (Citrotech, wat stuurt dat fijn nu!) had gemonteerd volgens het wph, bleek tijdens het rijden dat de stuurspaak op 10 uur ipv 8 uur stond.
Ondanks afstellen van zowel de 122,5 mm (a) en de 275mm (b), bleek dit niet de rechtuit-rijstand te zijn. Met het stuur volgens wph-maten op 8 uur, blijkt de rechtuit-rijstand 10 uur te zijn.
Het bleek ook dat bij de 122,5mm, de stofhoes vlak langs de snep te draaien.
Van het weekend de boel weer open en los gehad en weer gemeten; alles is volgens wph gedaan. Ik heb nog geprobeerd het stuurhuis in de blokken zo te verschuiven dat het stuur weer op 8uur komt. Daar was dus helemaal geen ruimte voor, want dan moest ik nog dichter naar de li-snep!
Toch maar de stuurbuis losgehaald om op 8 uur te krijgen, maar bleek met rijden nu 9 uur te zijn.
Hoe kan het dat de wph-maten niet de rechtuit-stand blijken te zijn??
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat je het stuurwiel zelf op 7 uur moet zetten tijdens de montage. Dus: stuurhuis op 275 mm zetten, stuurwiel op 7 uur, stuurwiel/buis op stuurhuis schuiven, stuurhuis op 122 +/- 5 vastzetten in de wagen, proefrit maken om 0-stand af te stellen met het “appelvormige” schijfje op de buis. Een kind kan de was doen, maar je moet het wel even weten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Als je eerst de 275mm instelt dan het stuur erop (7 of 8 uur? wph: 30 grad onder horiz.) en daarna met het stuurhuis gaat schuiven voor de 122,5mm, ga je de wielen verdraaien (bij stilstaand stuurwiel) en dus ben je de rechtuitstand kwijt.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
camemBert schreef:Als je eerst de 275mm instelt dan het stuur erop (7 of 8 uur? wph: 30 grad onder horiz.) en daarna met het stuurhuis gaat schuiven voor de 122,5mm, ga je de wielen verdraaien (bij stilstaand stuurwiel) en dus ben je de rechtuitstand kwijt.
Dan zouden je wielen juist in de rechtuitstand moeten komen…. in theorie
1) 8 uur is volgens mij de juiste stand (=30 graden onder horizontaal)
2) Voor de maat van 275 mm is de binnenste referentie wat lastig (imho), “de buitenzijde van het rubber van de linker spoorstang” zegt het WPH. Bij mij bleek de rechtuitstand na montage op 6 uur te liggen. Ik heb toen de buis twee tandjes verdraaid en toen was het bijna goed. Ik neem aan dat ik de referentie van de 275 mm maat verkeerd had begrepen.
Met een beetje zijdelingse verplaatsing van het stuurhuis (de 122,5 mm maat) kwam het toen helemaal goed. Daarna hoef je alleen nog maar het appeltje af te stellen tijdens een proefritje.
CT zet een grijze markering aan beide einden van het stuurhuis ter hoogte van de lagers. Zo weet je ongeveer de juiste positie. Bij mij zitten de lagers op het gemarkeerde deel, maar wel aan de rand ervan.
3) Is de uitlijning van de wielen wel in orde? Alleen de rechterkant is instelbaar dus elke verandering van de uitlijning heeft een andere rechtuitstand van het stuurwiel tot gevolg.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
camemBert schreef:Als je eerst de 275mm instelt dan het stuur erop (7 of 8 uur? wph: 30 grad onder horiz.) en daarna met het stuurhuis gaat schuiven voor de 122,5mm, ga je de wielen verdraaien (bij stilstaand stuurwiel) en dus ben je de rechtuitstand kwijt.
Nee, dat klopt helemaal niet. Trouwens, de nul-stand (ook wel rechtuitstand), moet je na de en montage altijd opnieuw afstellen tijdens een proefrit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Check meteen even je uitlijning ( zie: tiplijst) dan hoef je het appeltje
maar 1 keer goed te zetten.
PB
Rijden als een Godin in Nederland.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Kees B schreef:
2) Voor de maat van 275 mm is de binnenste referentie wat lastig (imho), “de buitenzijde van het rubber van de linker spoorstang” zegt het WPH. Bij mij bleek de rechtuitstand na montage op 6 uur te liggen. Ik heb toen de buis twee tandjes verdraaid en toen was het bijna goed. Ik neem aan dat ik de referentie van de 275 mm maat verkeerd had begrepen.
Met een beetje zijdelingse verplaatsing van het stuurhuis (de 122,5 mm maat) kwam het toen helemaal goed. Daarna hoef je alleen nog maar het appeltje af te stellen tijdens een proefritje.
CT zet een grijze markering aan beide einden van het stuurhuis ter hoogte van de lagers. Zo weet je ongeveer de juiste positie. Bij mij zitten de lagers op het gemarkeerde deel, maar wel aan de rand ervan.
Dat is de omgekeerde volgorde dan het wph, die stelt eerst de 122,5mm af te stellen en daarna de 275mm.
Zou niet uit mogen maken, denk ik.
Kees B schreef:
3) Is de uitlijning van de wielen wel in orde? Alleen de rechterkant is instelbaar dus elke verandering van de uitlijning heeft een andere rechtuitstand van het stuurwiel tot gevolg.
Uitljning heb ik al eens eerder gecontroleerd en is goed. Ik moet daarom niet de rechter stuurstang stellen.
Eigenlijk maakt het niet hoe precies de 275mm en 122,5mm ingesteld worden. Ik zie het nu meer als een ‘benadering’ van de recht-uit.
Daarna het stuur er op zetten (op 8 uur)en na proefritje het stuur alsnog precies op de 8 uur stand op de spiebanen verzetten.
Klopt het zo?
Kan je dan evt met je stuurhuis (binnen grenzen) verzetten (122,5mm wijzigen) je stuur van 9 (of 7) naar 8 uur corrigeren?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Daarna het stuur er op zetten (op 8 uur)en na proefritje het stuur alsnog precies op de 8 uur stand op de spiebanen verzetten.
Je moet eerst je stuurhuis plaatsen volgens de afmetingen van het WHB.(met de wielen in de rechtuitstand)
Daarna schuif je je stuurbuis in de spiebanen, met het stuur op 8 uur en stel je de kanteling goed.
Vervolgens ga je een proefritje maken en stel je het appeltje goed af.
Dan moet ze weer lekker sturen
Groeten Peter.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De ervaring ( slechts 15 jaar) leert dat je als je de spaak op 8 uur op de stuuras schuift hij bij de proefrit altijd wat omhoog komt en zomaar op 9 uur kan staan als je de rechtuitstand netjes hebt. Ik monteer, zoals ik al schreef, de stuurbuis altijd zo dat de spaak op 7 uur, max half 8 staat. Zo komt ie nooit te hoog te staan als de rechtuit stand kloppend gemaakt.
Nogmaals de werkwijze die ik al 15 jaar aanhoud en destijds van een aantal DS-monteurs van het eerste uur mocht leren:
Stuurhuis op 275 mm zetten, stuurwiel op 7 uur, stuurwiel/buis op stuurhuis schuiven, stuurhuis op 122 +/- 5 vastzetten in de wagen. De armen van de stuurstangen kunnen maar op één manier op de spiebanen van de hulpstuurarmen, dus dat kan niet fout gaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
camemBert schreef:Kan je dan evt met je stuurhuis (binnen grenzen) verzetten (122,5mm wijzigen) je stuur van 9 (of 7) naar 8 uur corrigeren?
Volgens mijn recente ervaring zou “een uur” verschil in de stand van het stuurwiel teveel zijn om te corrigeren met het zijdelings verzetten van het stuurhuis. Dan gaat b.v. de stofhoes de snep raken. Bij zo’n afwijking moet je (helaas) de buis een tandje verdraaien.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Waterman schreef:
De ervaring ( slechts 15 jaar) leert dat je als je de spaak op 8 uur op de stuuras schuift hij bij de proefrit altijd wat omhoog komt en zomaar op 9 uur kan staan als je de rechtuitstand netjes hebt.
Dat was bij mij ook het geval en moest ik dus nogmaals de stuurbuis een stukje verdraaien om weer op 8 uur uit te komen.(best wel veel werk)
Peter.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
camemBert schreef:Kan je dan evt met je stuurhuis (binnen grenzen) verzetten (122,5mm wijzigen) je stuur van 9 (of 7) naar 8 uur corrigeren?
Nee. Daarmee verander je de hoek van de stuurbuis en komt het hele zaakje scheef te zitten. Niet doen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Volgens mij is dit draadje voor mij van toepassing al snap ik niet helemaal wat er staat. Ik heb ook een nieuw stuurhuis gemonteerd en ik heb rond de rechtuitstand dat ik continue aan het corrigeren ben. Ik lees hier iets over de nul-stand. Wat is dat precies en hoe stel ik dat af?
Komt dat neer op de rechtuistand en dat ik niet continue het stuur gedrag hoef te corrigeren?
Ik hoor het graag.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Zoek eens op ‘appeltje’....
Appeltje: onderdeel 16 op de tekening. (Zie ook links boven)
Zit om de stuurbuis, onder het verwarmingshuis.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je stuur echt rechtuit staat moet je het appeltje zo verdraaien dat het rolletje in het deukje valt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.