













































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het juist afstellen van de pomp kan alleen goed gebeuren op de manier zoals citroen die voorschrijft. Het aftekenen/overzetten/ en welke andere methode werkt gewoon niet. Ik heb zo’n beetje alle trucs wel een keer geprobeerd en steeds bleek bij het nameten volgens de citroen methode dat de zaak verkeerd stond.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Dan ga ik het gewoon proberen en gebruik het inspectieluikje als extra controle. Ik hoop dat ik vandaag een droog en vrij momentje vind om de pomp er in te lepelen.
Groet, David



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Hoi Waterman
Sorry, ik had je opmerking nog niet gezien. Ik heb het idee dat er met merken niet echt iets mis kan gaan in de zin dat de motor er kapot van kan gaan, toch? Ik zou het dus kunnen proberen en, als de afstelling niet goed blijkt te staan, alsnog kunnen overgaan op de methode uit het handboek. Als ik het zo doe, doe ik dan hele stomme dingen?
Alvast bedankt, David



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
eigenaardig trouwens, dat de methode van het handboek de enige methode is om het BDP te bepalen. Ik kan me herinneren dat ik bij de DS een 6mm pen ergens in het blok moest steken en dat die in een gaatje in het vliegwiel kwam. Dat was het ontstekingsmoment van de eerste cilinder of zoiets (is al lang geleden).
groetjes, David














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook die methode is éigenlijk niet precies genoeg. Voor een dieselmotor komt het nog veel nauwer. Het bepalen van het bpd is stap één in het proces, maar het belangrijkste is de stand van de pomp ten aanzien van het bdp. Daarom is het belangrijk eerst het bpd goed vast te stellen en daarna de pomp op de juiste positie ten opzicht van dat bdp te krijgen. Dat vast punt is namelijk het statische inspuitmoment, en als dat niet goed staat klopt er van de rest ook niets meer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Ik heb de pomp van de club op de auto gehad. helaas gebeurde er niets.
Voor de zekerheid heb ik afgelopen maandag toch maar even de verstuivers laten testen (wat zitten die dingen vast! iemand een idee hoe ik de koolaanslag goed kan verwijderen?). Bij van Bemmelen was de tester helaas defect. Ze hebben me wel van veel goed advies voorzien. Toen heel Delft door gefietst op zoek naar iemand met een werkende tester. Niemand, zelfs motorenrevisie verkaik niet. uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij Stand By in Den Hoorn. zij konden wel testen. Het sproeibeeld kon beter en de druk leek wat hoog (140 bar) maar geen reden om te veronderstellen dat de motor daardoor niet zou lopen. Als de motor het weer doet zal ik eens gaan sparen voor nieuwe sproeiers (ca 200 euro incl montage ). Toen ik weer thuis was de verstuivers weer gemonteerd en mbv de tips van van Bemmelen weer gaan testen. Het leek erop of de andere pomp helemaal niets deed.
Donderdag maar even in Gouda bij Stokking langs geweest. Had helaas niet veel tijd. Bij een eerste test bleken de twee pompen wel te zuigen. De nieuwe pomp spuugde alleen niets uit. Te lang stil gestaan en daardoor vaste plunjers vermoedelijk. De andere (oude) pomp sputterde wel maar de druk lijkt te laag. Mijn vinger hield het straaltje tegen. komende week gaan ze er hopelijk naar kijken en repareren. En ik maar wachten ....
De kool aanslag verwijder je het makkelijkst met een ultrasoon bad,
Heb je de branderplaatjes onder de verstuivers er ook al uit?
Dat is een kopperen Plaatje wat in het gat achfer blijft.
Als je de verstuivers er uit haalt moet je die vervangen, kosten nog geen euro



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Hoi Sloopkogel
Dank voor je reactie. Ik kwam er achter dat onder 1 verstuiver geen brandplaatje meer zat. De koolaanslag die ik bedoel zit in de cilinder waar de verstuiverhouder in geplaatst moet worden. da’s een beetje lastig ultrasoon reinigen, of niet? ik zat zelf te denken aan een freesje. moet ik me zorgen maken als er kool in de wervelkamer valt? Voor mijn gevoel verbrand dat later gewoon, klopt dat? Ik heb inmiddels wel wat brandplaatjes gevonden.
Een collega van me zei dat er de laatste tijd vaker problemen zijn (ook met moderne diesels) en dat de oorzaak de bijgemengde biodiesel is. Die zou vuil losweken en daar alles mee verstoppen. Bij mij komt er diesel uit de ontluchtschroef van de pomp. Tot daar kan het naar mijn idee dus niet verstopt zitten.



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Ik heb net bericht van Stokking: de maximum drukinstelling van de pomp was los geraakt. Alle pakkingen worden vervangen en de pomp wordt opnieuw ingesteld. Even kijken wanneer ik hem op kan halen, kan ik deze week weer rijden!!!
Nog bedankt voor alle hulp!
Groetz, David



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
de pomp en nieuwe verstuivers zitten er in. Het exact timing terug zetten is niet gelukt omdat ik, bij het plaatsen van de andere (defecte) pomp het extra, verstelbare bevestigingspunt had versteld. Balen, want nu zit de (inmiddels werkende) pomp er weer in en die stond goed ...
Toen de motor liep kwam er eerst veel witte rook en later ook nog wat zwarte rook uit de uitlaat. Ik heb toen de pomp op het gehoor wat versteld waardoor de motor beter ging lopen en het grootste gedeelte van de rook verdween. Ik kan in ieder geval weer rijden
Ik ga van de week wat micrometers van mijn werk meenemen om de timing exact goed te zetten (zoals waterman al suggereerde ) Daarna en na het inlopen van de verstuivers zal de rookontwikkeling wel verdwenen zijn, verwacht ik. Ik zie een beetje op tegen het “klep op de zuiger” meten, moet het allemaal weer los en weer vast. Verder moet ik ergens het gereedschap (6008-T) vandaan halen om de speling uit de pompaandrijving te halen en om de klep los te krijgen. Ik ga eens kijken om ik dat bij van Bemmelen kan lenen. Kan de klep ook losgehaald worden zonder speciaal gereedschap?
Groetz en bedankt voor het meedenken en de suggesties!, David
verstuivers lopen niet in, die doen het gewoon of ze zijn versleten..