Onlangs heb ik radiografische AB aangeschaft, maar ondervind problemen met het aansluiten ervan, aangezien Citroën niet veel verschillende kleuren elektrische draden gebruikte.
Er komen bij mij 2 dikke gele draden uit, wat de +12V en massa is.
Verder komen er 2 dikke witte draden en 8 groene draden uit. De overige gele draden zijn van de elektrische ramen. De 2 gele draden met de bruine stekker weet ik niet, misschien een optie voor een speaker waar nu het bakje zit.
Ik heb een paar foto’s gemaakt van hoe het zat + het aansluitschema van de radiografische AB.
Wie kan mij hier mee verder helpen?
Ik ben anders genoodzaakt om de bekleding geheel te verwijderen en de draden na te lopen, om er achter te komen wat wat is.
Ik kon op internet geen elektrisch schema vinden van het huidige kastje van de AB, anders had ik het zo kunnen wisselen waarschijnlijk
De foto’s:
Vergeten te vertellen, de witte draden lopen naar de 2 relais die er bij aangeknupt waren. De +12v gele draad was ook op beide relais aangesloten.
Zeg WYD, de fotoos roepen een paar vragen op:
Zit al die spaghetti en kastjes onder je bijrijdersstoel?
Was er voorheen sprake van de infraroodontvangermodule boven de binnenspiegel?
Wat is dat blokje, gestickerd “3 A 6” met die rood wit blauw goen en zwart gekleurden draden?
En wat doen die relais die eraan zijn geknoopt?
`verum ipsum factum’
Al die spaghetti zit uiteraard onder de middenconsole, de ECU zit namelijk al onder de bijrijdersstoel.
Dat kastje en die relaitjes zijn voor het aansturen van de knipperlichten. Bij mij gingen de knipperlichten branden als ik de ab gebruikte.
De infraroodontvangstmodule zat uiteraard op het hemeltje bij de binnenspiegel.
Is dat langwerpige kastje met die spaggeti eraan, wat in de middenconsole thuishoort, niet voor de electrische ramen??
Test
Nee hoor, dat is van de CV.
Ik heb in mijn AX precies hetzelfde kastje.
Ik zal eens kijken naar het aansluitschema.
Mijn AX heeft exact hetzelfde kastje, terwijl ik dacht dat BX en AX verschilde van CV aansturing. (maar misschien is de mijne wel van een BX, ik heb hem later zelf ingebouwd).
Dit is de mijne:
Zoals je ziet gebruik ik 6 posities (van de 8 ) die de module heeft (heb geen draadloze ontvanger).
de nummers van de posities/polen kan je zien als je die stekker eruit haalt volgens mij, ze staan op die module in ieder geval, aan de kant van de stekker.
Hoofdmodule (langwerpige zwarte kastje, met inkerving AOP licenced Kiekert)
Op positie 1: gezekerde 12V
Op positie 2: massa
Op positie 3: aansturing alle CV-motortjes(1, ik denk +)
Op positie 4: aansturing alle CV-motortjes(2, ik denk -)
Op positie 5: Controle open/dicht (schakelaar zelf, alleen op voorportieren?)(2)
Op positie 6: PLIP ontvangunit nummer 4
Op positie 7: Controle open/dicht (schakelaar zelf, alleen op voorportieren?)(1)
Op positie 8: PLIP ontvangunit nummer 3
Plip Unit:
4 van de 5 aansluitingen in gebruik?
1: massa
2: niet gebruikt
3: Hoofdunit pool 8
4: Hoofdunit pool 6
5: Gezekerde 12V
en hier een link naar het complete schema, CV is de rechter helft
Het is wel het schema van de AX, maar de hoofdmodule heb ik op deze manier ook aangesloten. Plip module heb ik niet.
Inbouwen radiografische ontvanger
Ik ben bezig met ‘t inbouwen van een RF ontvanger in mijn BX 1.6 TZI, van het slot gaat goed. Maar op slot werkt niet, 3 deuren gaan dicht alleen aan de bestuurders kant die blijft open staan, en dus de 3 andere deuren ook weer open gaan.
Nu werkt ‘t wel als ik knopje aan de bestuurders kant een klein beetje indruk, en dan met de ab de auto op slot doe.
‘t een soort gelijk systeem als hierboven.
Is dit een bekend probleem? En wat kan ik er aan doen?
Re: Inbouwen radiografische ontvanger
Ik kan je helpen! ik heb dat kastje laatst uit elkaar gesloopt om te kijken hoe dat werkt. Ik zoek em effe…
Aan dat kastje in de middentunnel zitten 8 aansluitingen (aangesloten, 1 niet).
De linker gele (met de 2 gele kabels links, zoals in de bovenstaande foto) is de +12v de rechter gele is aarde.
De 5e kabel van links (2 kabeltjes aan een aansluiting) zijn voor 1 kanaal (openen/sluiten, geen idee welke van de 2),
de 8e kabel van links (enkele) is ook voor 1 kanaal (openen / sluiten, geen idee welke).
De vier bovengenoemde draden lopen ook naar je plip ontvangertje aan je hemel. Ik heb mijn RF ontvanger daar gehangen. Ik heb m’n BX toevallig niet hier in me slaapkamer staan, dus ik kan niet kijken hoe de aansluitingen zijn. wat ik wel weet is:
er zijn 2 kleuren draden: 3 groene, 1 bruine. De bruine is aarde, de groene ernaast en 12V. Daarnaast zitten nog 2 draden, eentje voor kanaal 1 (openen/sluiten, weet niet precies welke), eentje voor kanaal 0 (openen/sluiten, weet niet precies welke).
Die 2 kanalen zijn LAAG geschakeld, soms heb je zappers waar je dat ook nog kan instellen / aansluiten.
Kan je daar iets mee?
gr,
Mark
ik denk er ook over om de ontvanger daar te plaatsen.
En dan kijken of alle deuren wel dicht gaan, op ‘t apparaat in m’n middenconsole was ik er achter dat de 3e draad van links openen is, en de 4e draad van links sluiten. Tenminste met een spannings meter, kwam er even stroom op de 3e kabel te staan bij ‘t openen, en ‘t zelfde bij de 4e kabel bij ‘t sluiten, voor ‘t openen en sluiten moeten er dan nog kabels naar de massa terug. Klopt dit? (dit werkte vanmiddag niet) Heb de handleiding er weer even bij gepakt.
bedankt alvast
Nu ga ik toch even met de looplamp buiten kijken, als ‘t werkt zou ‘t mooi zijn.
Nog even op het CV kastje zitten prutsen, was geen suc6
maar….
Het werkt!
Ik heb ‘t nu ook aangesloten op de bedrading van de PLIP. De ouwe IR ontvanger eruit, en de bedrading aansluiten op de bedrading die er al zit. Even testen, en meten en ‘t werkt.
Nu vraag ik me alleen af, of ik makkelijk 2 draden via ‘t plafond naar de knipperlichten kan leiden? En waar kan je ‘t dan ‘t makkelijkst langs leggen? Zelf lijkt me dat de kabels of door de deurstijlen gaan, of voor bij ‘t raam. Heeft iemand dit al eens gedaan? Tips zijn altijd welkom.