Hallo allemaal,
Recent ben ik in het bezit van een mooie ZX die in gered heb van de ondergang. Echter zaten er al wel veel nieuwe onderdelen op en is de historie voor 85% compleet en aanwezig bij de auto.
Het probleem is als volgt:
De kachelknop heeft 4 standen (of 5 weet niet zeker) maar geen van de standen doet het. Nu ben ik naar de sloop gegaan om te kijken om met uitwissel van de onderdelen het probleem gevonden kon worden
- bedieningspaneel overgezet
- aanjager overgezet (was niet exact dezelfde maar heb em wel aan kunnen sluiten)
Met spanningszoeker de 2 draden bij de blower gecontroleerd. Er zat een blauwe en blauw gele draad. Apart genoeg gaven ze bij beiden spanning af.
Het bedieningspaneel nagemeten. Er was maar een draad die spanning af gaf; maar dat kan natuurlijk ook voor de verlichting zijn geweest van het paneel; die deed het namelijk wel. Alle overige draden gaven niets af. Er zaten een paar dikke draden in die stekker waarvan ik denk dat ze voor de besturing van de blower moesten zijn. Ik meen een gele en een blauwe.
Heeft er iemand een soortgelijk probleem meegemaakt, of kan iemand mij vertellen wat hiervan de oorzaak is? Bij de citroen specialist, hadden ze helaas geen tijd voor mij.
Helaas kan ik het even niet allemaal nakijken; heb de auto dit weekend uitgeleend aan vrienden.
Graag jullie reactie.
Groeten,
martijn
Kachelweerstand, zit gemonteerd in de luchttunnel naar de aanjager toe.
_Razkin_ schreef:Kachelweerstand, zit gemonteerd in de luchttunnel naar de aanjager toe.
En hoe kom ik k hier bij? Vanuit de binnenkant of de buitenkant? Zijn er nog specifieke dingen die ik nog moet demonteren? Ik hoop toch niet het hele dashboard!
Graag je reactie
groeten,
Martijn
je hebt twee opties.
Of motorkap open en aan de bijrijders kant door het ventilatie gat
Of bij de bijrijdersvoeten plek het doek eraf halen, Fan eruit halen en um er dan uittrekken.
Wat me wel verbaast is dat geen van de standen het meer doet. Zover ik me meen te herinneren doet de hoogste stand het wel als de kachelweerstand kapot is.
Ik heb zelf ook een aantal maal de kachelweerstand defect gehad en bij mij deed de aanjager altijd niets meer.
bedankt voor de reacties.
ik ga er aankomende week mee bezig.
Ga gelijk ook de blower nakijken en zonodig ook even doorsmeren, dat die weer soepel loopt. Lijkt me dat ik hiervoor die witte smeerpasta moet gebruiken , zoals ook bij draaiende delen van elektronica producten (radio’s, cd spelers e.d.)
Graag jullie reactie, hoe ik het beste de blower kan doorsmeren…..
groeten
martijn
is er iemand die mij nog even kan vertellen of het met het oog te zien is, of de weerstand kapot is of niet?
Nope, kun je niet zien.
Mocht je er dus een van de sloop halen, ga er dan met je wagen heen en prik ze ter plaatse erin om te kijken of de boel werkt.
Je kunt de boel wel doormeten natuurlijk.