Wat is wijsheid?
Mijn bx heeft groot onderhoud nodig,waaronder: distibutie-koppakking-waterpomp-spanrol
Fussee kogel
adal linksachter
2 nieuwebanden
Het laten repareren van de distributie en koppakking gaat me 650 euro kosten (is dit een redelijke prijs?).
Voor dit geld zijn er ook nette bx-en te koop!
De basis van mijn bx is goed(wat roest betreft) en betrouwbaar,koppeling 10000 km oud,en uitlaatsysteem goed.
Dus als de reparaties gedaan zijn kan ik voorlopig weer voort…
Alleen twijfel ik nu want de totale reparatie kosten gaan boven de 1000 euro komen,dus veel meer dan de waarde van de bx.
Wat is wijsheid,repareren of een andere bx kopen?
C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Eigenlijk zeg je het zelf al: “de basis van mijn bx is goed(wat roest betreft) en betrouwbaar,koppeling 10000 km oud,en uitlaatsysteem goed.
Dus als de reparaties gedaan zijn kan ik voorlopig weer voort…”
Alle genoemde punten, op de koppakking misschien na, is regulier onderhoud. Je weet dan verder precies in welke staat je BX verkeert. Een andere kopen voor pakweg € 500 is niet alles. Waarschijnlijk mag je dan meteen weer hetzelfde bedrag neerleggen voor onderhoud.
Succes met het nemen van de bebslissing.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Als ik besluit om de koppakking zelf te vervangen kan ik wat geld uitsparen,is dit een moeilijke klus?
C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998
En als je die “andere” dan koopt, zit daar dan geen onderhoud aan? Nog afgezien van het feit dat je nu precies weet wat je hebt, iets wat je met een andere tóch maar weer af moet wachten.
ZX 1.4 break ‘95
erik-69 schreef:Als ik besluit om de koppakking zelf te vervangen kan ik wat geld uitsparen,is dit een moeilijke klus?
Als je deze vraag al gaat stellen dan moet je nooit aan dit soort reparaties beginnen.
Enige gevorderde autotechnische kennis is nodig, zo ook een goed gevulde gereedschapskist met momentsleutel etc.
Succes.
Koop een haynes manual, en begin te lezen. Dan kun je zelf inschatten of je het zelf kunt.
Al is 650 euro voor de koppakking en distributieriem niet gek. Aan materiaal is het iets van 300 euro, en dan nog 350 euro uurloon (iets van 6 uur dus).
Een adal kost je +/- 120 euro bij de hegru (veldhoven), fuseekogel denk ik 60/80 euro.
Bandjes koop je online bij diverse bronnen voor 110 euro incl montage.
Dus alles samen ben je ongeveer 1000 euro kwijt.
Dan heb je wel een bix die, in die staat, niet te koop is.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mijn BX is vandaag gerepareerd!
Voor minder dan de offerte prijs van 650 euro is de BX weer klaar.
Vervangen zijn:
Koppakking
Distributieriem
Spanrol
Klepseals
Tapeindjes uitlaatzijde
Krukaskeering
Nokkenaskeering
Klepdekselpakking
Pakking uitlaatspruitstuk
2 V-snaren
Olie plus filter
Koelvloeistof
Dit alles gedaan door Citroen monteur,ik ben weer blij met m`n lekvrije BX!
C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998
Gefeliciteerd! Goed bezig! Als je bedenkt dat de gemiddelde nederlander dit bedrag elk
half jaar kwijt is alleen al aan afschrijving, dan valt BX rijden nog wel mee…;)
Groet, Richard
BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)