Aankoop vraag
tijntjuh86
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 01-05-2011

- Saxo 1.1i
Gepost: 05 juni 2011 05:13 PM

Mensen,

een klein vraagje

Ik heb een witte xsara break diesel gezien met de volgende info

Bouwjaar: 1999
Kilometerstand: 356634 km
Versnellingtype: Handgeschakeld
Aantal deuren: 5
Brandstof: Diesel
Gewicht: 1128 kg
Cylinderinhoud: 1905 cc
Vermogen: 50 kW / 68 pk
APK datum: 17-10-2011
BTW/Marge: Marge
Kleur: wit

MAAAR de gloeibougies zijn defect, is dit een duur geintje, en is het zelf te doen?

de beste man vraagt er 500,00 voor

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 juni 2011 05:49 PM
  [ # 1 ]

Duur: Mwah. Dat hangt onder andere af van of je alleen gloeibougies wisselt (dan gelijk het kabeltje meenemen, je bent nu toch bezig) of dat je ook aan een ander/nieuw gloeirelais nodig hebt. Gewoon gloeibougies wisselen = standaard onderhoud.

Zelf te doen: ja, is alleen wel een vrij irritant klusje. De gloeibougies van 1e en 2e cilinder zijn slecht tot zeer slecht bereikbaar, die van drie weer wel redelijk goed en die van 4 weer matig. Het enige dat helpt is veel geduld, en houd een telescoopmagneetje bij de hand voor als je de moertjes laat vallen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
tijntjuh86
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 01-05-2011

- Saxo 1.1i
Gepost: 05 juni 2011 05:52 PM
  [ # 2 ]

misschien een hele achterlijke vraag, maar als die dingen het niet doen, loopt of start hij dan ook niet?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 juni 2011 08:07 PM
  [ # 3 ]

Dan start-ie pas na de zoveelste keer voorgloeien en loopt dan mogelijk de eerste tellen brak. Na het starten zijn de gloeibougies weer buiten gebruik, dus dan is het probleem op zich over. Lopen zal-ie er wel om, maar je gaat je vast & zeker vlug ergeren aan het matige starten.

Is vooral ‘s winters vreselijk irritant. Onder koude condities wordt voor een goede starttemperatuur het uiterste gevraagd van je gloeibougies. Als die dan niet jofel zijn slaat de boel dan ook aan met zo’n mooie ‘mistbank’ van de onverbrande diesel. Die symptomen kunnen ook door slechte verstuivers veroorzaakt worden! Als die nog nooit aangepakt zijn zou dat met dik 350k achter de kiezen niet eens zo raar zijn. Maar verstuivers zijn te reviseren.

Zo te lezen aan de specificaties zit er een non-turbo XUD-motor in; met rustig warmdraaien & regelmatig onderhoud zijn dat fijne en behoorlijk probleemloze motoren. Snel zijn ze niet, maar dan heb je wel weer lekker de tijd om te onthaasten achter het stuur Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
tijntjuh86
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 01-05-2011

- Saxo 1.1i
Gepost: 05 juni 2011 09:24 PM
  [ # 4 ]

Derk, dank voor je snelle en goede reacties!

Maar de kilometerstand van de auto maakt opzich niet uit? omdat ik zelf 350+ wel een beste stand vind, maar ik heb dan ook nog nooit een diesel gehad…...

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 juni 2011 09:34 PM
  [ # 5 ]

De km-stand maakt voor het blok in principe niet veel uit, er is hier een BX met een XUD turbo blok geweest die met 6 ton op de klok naar de sloop is gegaan (omdat de rest van de auto minder werd, niet eens omdat het blok op was). Maar het randgebeuren wil wel eens om aandacht gaan vragen. Evenals delen van het blok, zoals de gloeierij en eventueel verstuivers. Niets bijzonders op zich verder. Onderhoud houd je altijd Cool Hoe beter het onderhoud in het verleden geweest is, hoe minder gezeur je hoeft te verwachten. Maar dat is natuurlijk logisch.

Behalve de toestand van het blok is bij een Xsara van die leeftijd ook de conditie van de achteras iets om op te letten. Kraken, laag staan, slecht veren etc. zijn tekenen van een ouder wordende achteras, een min of meer berucht punt bij de Xsara. Via de zoekfunctie kun je je daar hier prima op inlezen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
tijntjuh86
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 01-05-2011

- Saxo 1.1i
Gepost: 05 juni 2011 10:02 PM
  [ # 6 ]

heeft er trouwens niemand een leuke xsara of xantia te koop staan?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook