oftewel, als ik een ambulance huur, met een laadvermogen van minimaal 1300kg en van mn bijbaantje een bestelbus leen,mn vader laat rijden, dan kan ik de xm ophalen, of
een oprijwagen huur met een laadvermogen van minimaal 1300, dan moet het lukken?
Klinkt allemaal wel duur hoor, het was de bedoeling er niet teveel geld in te steken, dat heb ik namelijk niet en even snel de auto te halen….Eerst de foto’s afwchten of het de moeite waard is…
Ondertussen ook eens onventariseren wie er behoefte heeft aan onderdelen, anders zit ik straks weer drie maanden met een XM in onderdelen in de kelder Iemand bij voorbaat al interesse
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Dom idee misschien hoor
ANWB bellen, zeggen dat je pech hebt met je xm en dat die naar delft moet worden gesleept
Leveren ze hem kostenloos met zo’n grote wagen voor je deur af
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
malle pietje schreef:oftewel, als ik een ambulance huur, met een laadvermogen van minimaal 1300kg en van mn bijbaantje een bestelbus leen,mn vader laat rijden, dan kan ik de xm ophalen, of
een oprijwagen huur met een laadvermogen van minimaal 1300, dan moet het lukken?Klinkt allemaal wel duur hoor, het was de bedoeling er niet teveel geld in te steken, dat heb ik namelijk niet en even snel de auto te halen….Eerst de foto’s afwchten of het de moeite waard is…
Ondertussen ook eens onventariseren wie er behoefte heeft aan onderdelen, anders zit ik straks weer drie maanden met een XM in onderdelen in de kelder Iemand bij voorbaat al interesse
Het zou een stuk handiger zijn als het een sloper is om een deal te maken met een sloop in de buurt dat je hem ophaalt, daarna toe sleept (gewoon met een normale auto en een touwtje) en daar ter plekke alles eraf slopen wat je nodig hebt en hem dan inleveren bij de sloop. Rij je gewoon met een wagen vol met onderdelen terug (desnoods met aanhanger). Hoef je em ook niet om te schrijven, als je de oude eigenaar even vriendelijk aankijkt. Want je kunt hem ook gelijk de vrijwaring geven die je van de sloop krijgt.
das inderdaad ook een optie waar ik mee in mn hoofd zat..Het is natuurlijk wel jammer dat ik dan niet in alle rust de goede onderdelen er af kan halen. Maar zeker een goeie optie!
Wat is daarmee jullie ervaring? Hier in Delft zit een sloop waar ik vorige keer mijn volledige kaal gehaalde bx naartoe heb gebvracht(ze kwamen hem trouwens halen) en heb die vent 20,- gegeven. Nu weet ik dat het verplicht is voor sloperijen om auto;s aan te nemen, maar stennis schoppen met gasten van de sloop is niet altijd even leuk, dus als ze weigeren omdat er niets bruikbaars meer aan zit…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:das inderdaad ook een optie waar ik mee in mn hoofd zat..Het is natuurlijk wel jammer dat ik dan niet in alle rust de goede onderdelen er af kan halen. Maar zeker een goeie optie!
Wat is daarmee jullie ervaring? Hier in Delft zit een sloop waar ik vorige keer mijn volledige kaal gehaalde bx naartoe heb gebvracht(ze kwamen hem trouwens halen) en heb die vent 20,- gegeven. Nu weet ik dat het verplicht is voor sloperijen om auto;s aan te nemen, maar stennis schoppen met gasten van de sloop is niet altijd even leuk, dus als ze weigeren omdat er niets bruikbaars meer aan zit…..
Inventariseer van te voren wat je nodig denkt te hebben en overleg dat ook met de sloper. Lastig is het wel als je ondersteldelen wilt demonteren omdat ie dan niet meer te slepen is. Of je moet hem op het terrein van de sloop nog mogen demonteren. Maar reken er dan niet op dat je nog wat krijgt.
nee, het gaat mij er meer om dat ik de onderdelen die ik er vanaf wil hebben gewoon eraf kan halen bij zo’n sloopbedrijf op het terrein. Het enige dat ik daarna nog wil hebben is het vrijwaringsbewijs voor de vorige eigenaar. Die krijgt zn geld en het vrijwaringsbewijs, de sloper de auto en ik de onderdelen.
Ik kijk vanavond of morgen eerst wel of de foto’s het waard lijken, anders speel ik het door aan een van jullie, best interessant namelijk!
:photo
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Re: Hoe vervoer ik een XM?
garco schreef:
Ik dacht trouwens dat je met rijbewijs B ook niet met een tandemasser mag rijden. Maar het heeft dus met het gewicht van de aanhanger te maken (750kg.)??
Tandemasser is een aanhanger met twee assen met een onderlinge afstand van minder dan één meter. Deze wordt wettelijk gezien als een éénasser. En daar mag je met B inderdaad gewoon mee rijden (mits je aan de gewichtseisen voldoet).
Een tweeasser mag je met B niet mee rijden. Dat is een aanhanger met een draaiende as voor en een starre achter. Lijkt me trouwens ook een trucje dat je echt een paar keer geoefend moet hebben.
met zowel de tandem als de twee asser heb ik me al heel wat uurtjes vermaakt, dus dat trucje zit er al in..ik zal nu moeten kiezen of ik m daar laat, naar Delft haal of doorgeef aan iemand anders, want ik heb heel weinig tijd en nog minder geld om er in te steken…Het lijkt vooralsnog de moeite waard, maar daar een hoop onderdelen eraf halen en dan naar de sloop brengen is misschien de goedkoopste en de slimste manier. Eventueel nog een aanhangertje lenen van deze of gene en met een hoop spullen terug rijden…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Re: Hoe vervoer ik een XM?
EW schreef:
Een tweeasser mag je met B niet mee rijden.
Is dat zo? nooit geweten.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Re: Hoe vervoer ik een XM?
zandvoorta schreef:EW schreef:
Een tweeasser mag je met B niet mee rijden.
Is dat zo? nooit geweten.
Ik dacht dat de eisen puur gebaseerd zijn op laadvermogen. Stel dat de op de markt verkrijgbare 2-assers standaard 1750 kg totaalmassa + laadvermogen hebben dan moet je een auto met een lege masse van minimaal 1751 kg hebbenn. Dat is 3501 kg totaal en dan moet je alsnog BE hebben.
Met tandemassers werkt het ook vaak zo. Die hebben meestal een laadvermogen + eigen massa dat beduidend hoger is dan een middenklasser waardoor je in de praktijk BE moet hebben om dat te mogen trekken met je middenklasser (als die het technisch ook mag).
Vaak is vooral de regel van het laadvermogen van de aanhangwagen een probleem. Een lege tandemasser mag je technisch prima trekken met bijv. een BX 14 (< 1000 kg) maar met laadvermogen erbij is het veel meer dan de 920 kg die een BX 14 weegt.
wat ik altijd dacht was dat het totale gewicht van aanhanger en lading niet meer mocht zijn dan het totale ledige gewicht van de trekkende auto, en het totaal niet meer mocht zijn dan 3500kg met rijbewijs B. En dat je met E erbij alles mag trekken zolang het gewicht van de aanhanger maar niet meer is dan het gewicht van de trekker.
Hoe dan ook, ik mag dus geen XM trekken met een XM
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:wat ik altijd dacht was dat het totale gewicht van aanhanger en lading niet meer mocht zijn dan het totale ledige gewicht van de trekkende auto, en het totaal niet meer mocht zijn dan 3500kg met rijbewijs B. En dat je met E erbij alles mag trekken zolang het gewicht van de aanhanger maar niet meer is dan het gewicht van de trekker.
Hoe dan ook, ik mag dus geen XM trekken met een XM
Met B mag het gewicht van de aanhanger best hoger zijn dan het gewicht van het trekkende voertuig. Het gaat er dan om wat op de papieren staat dat je max. mag trekken. Bij een BX turbodiesel mag je bijv. max 1100 kg trekken terwijl de auto maar net 1000 kg weegt.
aha
maar dan nog, de XM die getrokken moet worden weegt 1303, de aanhanger circa 700kg en ik mag met de XM maximaal 1300kg trekken.
Dus het mag niet….
Maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe het nou echt zit…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
mpostma schreef:
Met B mag het gewicht van de aanhanger best hoger zijn dan het gewicht van het trekkende voertuig. Het gaat er dan om wat op de papieren staat dat je max. mag trekken. Bij een BX turbodiesel mag je bijv. max 1100 kg trekken terwijl de auto maar net 1000 kg weegt.
Dat mag dus niet. Als de BX 1000 kg weegt mag je maximaal een aanhanger trekken van MTM van 1000 kg (papieren gewicht). Als de aanhanger een MTM heeft van 1100 kg heb je BE nodig. Wat met BE ook mag is een aanhanger trekken die bv een MTM heeft van 2000 kg maar die maximaal tot 1100 kg belanden, het maximum wat de bx mag trekken.
Mijn xantia weegt 1325 kg en mag 1500 kg trekken. Ik heb alleen B. Ik mag dus een aanhanger trekken met een papieren totaal gewicht van 1325 kg.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Link naar meer info en een plaatje:
Schijt aan originaliteit.