Beste Heren en Dames,
Ik wil heel graag de volgende Saxo van de ondergang redden, maar er zijn enkele mankementen aan.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211572/
Het autootje staat in Limburg en ik woon in Rotterdam, dus mijn idee was om hem bij Stijn, de verkoper, ter plekke te repareren, verse APK te geven, en ermee naar Rotterdam te rijden.
Wat er moet gebeuren voor de APK die ie niet heeft:
- De stuurbekrachtigingspomp is stuk.
Mijn vraag is nu, komt hij daarmee door de APK? De pomp schijnt olie te lekken. Repareren zou ik kunnen doen als ik thuis ben.
- De radiator word niet warm, de motor oververhit. Dit kan natuurlijk een thermostaat zijn, maar ook een kapotte waterpomp! (wat eventueel nog meer?)
Wat zou een waterpomp tweedehands ongeveer kosten, en is dit makkelijk te vervangen?
De bandjes kan ik wel gewoon kopen, maar eerst de techniek eens op orde krijgen.
De tijd is m’n grootste vijand. Mocht het geen lastige reparatie worden, wil ik de auto deze week, uiterlijk volgende week nog, gaan halen.
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Maurice
Zou mooi zijn .
Je zou eigenlijk ergens een setje leenbandjes moeten halen.
Is ‘t niet te fixen, geef je ze gewoon terug.
Niemand toevallig nog een setje winterbandjes liggen die er even (200km) op mogen?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waterpomp kan gaan lekken, maar dat hij niet meer pompt komt zelden voor. Dan zouden ongeveer alle schoepen eraf moeten zijn. Ik zou als eerste de thermostaat testen.
Stuurpomp: van de sloop halen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Stuurbekrachtiging:
lekkage is in belgie afkeur in nl neem ik dit ook aan.
Hoe groot is de lek maar een lekke stuurbekrachtiginspomp is geen directe oorzaak van het niet functioneren stroefdraaien, lawaai ga je meer last van hebben overigens leaklock(.com) is hier een goed spul voor als tijdelijke/duurzame oplossing.
(Dit spul is het enige wat echt helpt ik ken een auto met een lekkende bak die na dit spul te gebruiken al 2 jaar lekvrij rijd heb wel een week geduld voor het werkt!)
Ik denk eerder aan een defect elektrisch contact slot of een defecte zekering ... (als ik me niet vergis is er ook een oplossing voor met een overbrugging maar ik weet de juiste punten niet direct uit het hoofd) dus even meten of ie spanning heeft met de motor aan
Wat je kan doen is om door de apk te raken is alle olie netjes achter de hoek van het station wegvegen netjes je apk halen en daarna rustig het probleem op lossen.
Stoef draaien is geen afkeur bij mijn weten
Temperatuur:
Let op dat je de koppaking niet beschadigd met de te hoge temperatuur. (of al beschadigd is)
Wordt ie binnen warm en na hoe lang?
Als ie binnen warm blaast werkt de waterpomp nog.
een waterpomp lekt eerder dan niet meer te werken..
Ik zou persoonlijk bij het vervangen van de waterpomp een nieuwe nemen en op chasis bestellen er zit nl een verschil in de tandjes ... en de d-riem eveneens mee vervangen
Ik denk hier aan een verstopte radiator en defecte thermostaat is voor 99% in de stand open.
Dank voor de reactie
Ik ga Stijn even lief aankijken of hij de kachel wil testen.
De stuurPOMP is okee.
Het is de electrische motor die de pomp aandrijft die problemen geeft.
Hij heeft geen electrische pomp, maar een motortje, een riem en een mechanische pomp
Die is altijd kapot, van de sloop halen is geen optie want ALS hij er niet al uit is, gaat hij binnen no time kapot.
Nieuw kopen is niet rendabel. Lang verhaal kort; Onbekrachtigd stuurhuis inbouwen. Kost dan weer heel weinig.
Mannen van het Citroforum, komt hij zo door de APK met die kapotte motor?
Hoe groot is de kans dat de koppakking stuk is en kan Stijn dat testen?
jantje1948 schreef:Waterpomp kan gaan lekken, maar dat hij niet meer pompt komt zelden voor. Dan zouden ongeveer alle schoepen eraf moeten zijn. Ik zou als eerste de thermostaat testen.
Zeg nooit nooit, laatst een Saxo van de ondergang gered, waar echt alle schoepen weg waren.
Ja dan kun je lang zoeken naar je koelprobleem.
Ik woon overigens ook in Rotterdam, kleine moeite om te komen kijken en helpen als je de auto op de één of andere manier hier kunt krijgen.
Dank alvast!
Ik zal eens kijken wat mogelijk is.
Eerst m’n ouders ompraten…
De kachel wordt warm .
s_k schreef:Hij heeft geen electrische pomp, maar een motortje, een riem en een mechanische pomp
Een mechanische stuurbekrachtigingpomp op een Saxo ???
Voor zover ik het weet, zijn die dingen altijd elektrisch in een Saxo, en ja ze sneuvelen weleens.
s_k schreef:De kachel wordt warm .
Dat betekent dus eigenlijk dat de waterpomp wél werkt?
dit betekent dat de waterpomp goed werkt.
wat je tijdelijk kan doen is de theromstaat er af halen. de beugel en veer voorzichtig losmaken (drukken en draaien) en dan de koperenpin (sorry ben de juiste benaming even kwijt) eruit te halen en zien wat er dan gebeurd (=toestand open thermostaat) blijft de motor terug zo heet lopen dan is de radiator verstopt.
Je kan dan proberen met een spul als forte de boel te reinigen als de motor dan niet meer te heet wordt wel de koelvloeistof wisselen. (ik heb geen ervaring met dit producten maar lees de handleiding goed)
andere optie is radiator te vervangen samen met de koelvloeistof
Je kan proberen om met de kachel binnen op warm en blower op 3 naar huis te rijden maar niet in de file en lang stil te blijven staan liever altijd blijven rijden en s’avonds (dan is het wat frisser)
je kachel binnen gaat nu de radiator vervangen maar is hier niet op voorzien…
(je mag de ramen en openzetten zodat je niet wegsmelt)
Maus schreef:Mannen van het Citroforum, komt hij zo door de APK met die kapotte motor?
Hoe groot is de kans dat de koppakking stuk is en kan Stijn dat testen?
Ik denk al de temperatuur onder controle gehouden kan worden je door de apk raakt tenminste als er geen andere gebreken aan het licht komen.
Kkans koppakking durf ik geen cijfer op plakken maar als er al lange tijd dit probleem voordoet is er in iedergeval een sterk verhoogde kans op een lekke koppaking maar dat zie je aan moyo in de olie bovenaan smurie aan de motorblok , als je koelvloeistof reservoir niveau erg begint te schaken bij stilstaande motor.
Maar dan heb je ook zowat een pausmobiel als hij een lekke koppakking heeft. Dit zie je direct aan de witte rook achter je auto. Warm worden zou niet werkende thermostaat, vestopte radiator of niet werkende koelfin kunnen zijn.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Jongens ik heb besloten de boel af te blazen.
De aanschafprijs vind ik net wat te hoog en de reparatie is ook net te duur voor het leuke.
Daarbij weet ik niet wat er nog meer komt kijken als hij voor de APK gaat.
Ik dank allen voor de reacties, en vraag 1 minuut stilte voor de Saxo die nu helaas naar de sloop gaat
Maurice