Hoi hoi, ik ben Vi en rijd nu al ongeveer een jaar in een saxo 1.0 uit 1998.
Hij rijd prima maar er is een probleempje waar ik niet uit lijk te komen, dit forum heeft me al een tijd op weg geholpen want ik heb niet een hoop verstand van auto’s maar probeer er met mijn garage uit te komen.
Mijn auto begint te rommelen met stationair draaien, soms lijkt het of de motor droog loopt. De auto begint te hotsen en klotsen. Punt is dat dit willekeurig gebeurd. De ene keer loopt mijn auto als een zonnetje en de volgende keer is het ellende. Er zit al een nieuwe stappenmotor en thermostaat in, dit heeft wel geholpen want hiervoor deed de auto het elke keer met stationair draaien. Ook de vacuumslang is gecontroleerd, deze zat los maar is weer bevestigd. De auto heeft daarna een tijdje als een tierelier gelopen maar begint sinds 3 weken af en toe weer te rommelen.
Ik rijd een hoop kleine stukjes en eerst leek het telkens te gebeuren als de motor koud was. Nu lijkt de motor te gaan rommelen als ik bijvoorbeeld net even snel een stukje optrek voor het stoplicht en daarna een kortere remweg heb. Als ik dan stil sta begint de auto te rommelen. (de laatste weken rijd ik wekelijks wel een langere rit)
Op dit moment ben ik het spuugzat met deze auto, ben al vrij lang bezig met dit probleem en daarnaast heeft deze auto een hoop andere problemen opgeleverd. Dus ik ben hard op zoek naar de oplossing voor dit probleem! een definitieve oplossing zou fijn zijn. Dus als iemand tips of ideeen heeft kan ik dit meenemen naar de garage, volgende week gaan ze er weer mee bezig. Hartstikke bedankt in ieder geval!
Hey
Het zou handig zijn als we volgende zaken weten:
Wat is je km stand?
Laatste bougie wissel in km en wanneer
Is de d-riem al ooit vervangen (10jaar/120 000km eerst bereikt) Indien niet bekend -> (preventief) laten vervangen of op zijn minst laten inspecteren
de km stand is 78400, de bougies zijn nagekeken maar hoefde niet vervangen te worden (dit zou ik alsnog kunnen vragen) en de de distributieriem is vervangen met 63000 km.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is de lambda-sonde al gedaan? en zijn de stekkers van dat ding goed schoon?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
naar mijn weten niet maar dat gaat meteen op de lijst
Ik heb wat onderzoek gedaan en nu schijnt het probleem meerdere dingen te kunnen zijn:
- sensor koelvloeistof vervangen
- Bobine??
- mapsensor
- luchtfilter vervangen
- lambdasonde
- bougies
Heb wel gehoord dat dit vaker voorkomt bij saxo’s en ik ben nu de kosten van het een en ander aan het uitzoeken.
luchtfilter = vast probleem dus altijd of niet
sensor koelvloeistof twijfel ik zeer hard aan
bobine is ofwel in koude toestand problemen ofwel in warme toestand problemen
lambosonde krijg je normaal op dat ogenblik een teken in je dashboard
bougies kan ik niet beoordelen en worden meestal preventief vervangen korte afstanden vraagt om wel een snellere wissel (stadsritten 30 000km anders 60 000km)
denk nog aan iets een kleine lek in de uitlaat snel te testen met lopende motor en een vod tegen het uiteinde te houden (nu ook niet alle gas tegenhouden) dus hoor je dit direct en kan je zien wat er aan te doen is.
als je wat sneller (70km/u) links rechts bovenwerk doet op een rechte baan (wel net binnen je baanval blijven) doet merk je dan iets? ALs het toerental schommelt met dezelfde hoeveelheid gas is de brandstoffilter verstopt aan het raken.
Je kan ook de vacuumslang loshalen en eens een rit maken (als het probleem zich dan niet meer stelt na 4 5 ritten wel vervangen door een nieuwe)
de bougies laat ik gewoon preventief vervangen, kan geen kwaad.
Er brand dus verder geen lampje op mijn dashboard, telkens als ik denk nu zou motormanagement op moeten lichten gebeurd er niks. Heb soms twijfel of daar niet een aansluiting mist.
De uitlaat laat ik nakijken maar heb daar zelf mijn twijfels over, heb recent een flinke scheur in mijn uitlaat gehad en de motor draaide stationair prima. Ik vind het ook vreemd dat het willekeurig is. Vandaag en gister liep de auto perfect, maandag was het telkens bokken bij het stoplicht. Het bijna afslaan gebeurd niet meer sinds de stappenmotor vervangen is en het probleem is sindsdien ook een stuk minder maar niet verholpen.
is het zinvol om enkele “goedkope” dingen sowieso te vervangen? ik heb sowieso ingecalculeerd dat het allemaal wat gaat kosten.Dingen als bougies en vacuumslang? Het verleden van de auto is me helaas niet goed bekend (weet miet wat er wel en niet gedaan is) en ik overweeg om er maar meteen een grote beurt aan vast te plakken dinsdag.
enkel vervangen wat nodig is