Hallo allemaal,
Ik heb vorige week een CX 2400 Pallas (op LPG) uit 1980 gekocht (direct al gespot, zag ik). Geen hele mooie, wel redelijk goed denk ik, maar toch wil ik wat kleine dingetjes aanpakken. Misschien kunnen jullie me hierbij adviseren.
- Knipperlichten knipperen heel erg traag. Relais vervangen? Waar zit deze? En ook niet onbelangrijk: waar vind ik een nieuwe?
- Bekend probleem, las ik: ventilator werkt alleen nog in de hoogste stand. Ook een kwestie van een relais vervangen? Zelfde vragen als hierboven, waar zit dit relais bij mij en waar koop ik een nieuwe?
- Hij start een beetje moeilijk. Het duurt even voor hij aanslaat. Is dat een bekend probleem? Valt daar iets over te zeggen zo?
- Verder nog de alombekende knakkende deurvangers. Is er consensus over wat daar nou de beste oplossing voor is?
Ik hoor graag jullie suggesties!
Bedankt!
Allert












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij horen die deuren in een zekere mate te knakken
Bij mij doen alle 4 de deuren het. Alleen de bestuurders deur is veel erger, zo erg hoort het ook niet te zijn.
Het starten kan natuurlijk van alles zijn. Maar 1 van de meeste voor de hand liggende opties is een vermoeide accu. Dan krijgt de startmotor niet genoeg puf om hard genoeg rond te draaien.
Het kan ook een massa probleem zijn bijvoorbeeld.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Welkom!
Volgens mij zit het knipperlichtrelais onder de deksel van je dash.
De knak in de deur kan je verminderen door ze goed schoon te maken. Geen vet erop, alleen schoonmaken.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
En CX Basis schijnt nieuwe beugels te hebben bedacht waarmee het over zou moeten zijn.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hallo Allert en welkom hier!
Even je vragen puntsgewijs beantwoorden naar beste weten:
Allert schreef:
- Knipperlichten knipperen heel erg traag. Relais vervangen? Waar zit deze? En ook niet onbelangrijk: waar vind ik een nieuwe?
Zoals al genoemd, zit het relais onder het ‘petje’ van je tellerblok. Petje losschroeven (let op, ook 2 lullige schroefjes verticaal aan de onderzijde!) en dan zit het knipperlichtrelais aan de linkerkant (raamkant).
Allert schreef:
- Bekend probleem, las ik: ventilator werkt alleen nog in de hoogste stand. Ook een kwestie van een relais vervangen? Zelfde vragen als hierboven, waar zit dit relais bij mij en waar koop ik een nieuwe?
Is geen relais. Je kachelweerstand is kapot of maakt geen goed contact. Zit onder het deksel van de blowermotor, in de motorruimte. Reservewiel eruit en dan het zwarte deksel van het kachelhuis schroeven. Eerst de stekkertjes goed nakijken en schoonmaken. Is ‘ie echt kapot: CX Clubmagazijn heeft ze vast nog liggen. (wel even lid worden eerst).
Allert schreef:
- Hij start een beetje moeilijk. Het duurt even voor hij aanslaat. Is dat een bekend probleem? Valt daar iets over te zeggen zo?
Neem aan dat je een injectie-CX hebt? Zo ja, wat voor soort LPG-systeem zit erin? Ik hoop voor jou dat er netjes LPI (gasinjectie inzit)
Start ze op benzine wel meteen of op beide brandstoffen moeizaam?
Indien alleen op LPG moeizaam: ga naar een goed gasbedrijf!
Indien op beide brandstoffen moeizaam: check je ontsteking! Zijn de bougies niet te oud, is je verdeelkap + rotor schoon van binnen? En kleppen gesteld, wanneer is dat voor het laatst gedaan??
Wordt vaak vergeten maar is allemaal erg belangrijk!
En zoals al terecht opgemerkt: als de accu zwak is, gaat het starten sowieso een stuk lastiger, een 2400 moet best snel rond gaan om makkelijk te kunnen aanslaan.
Allert schreef:
- Verder nog de alombekende knakkende deurvangers. Is er consensus over wat daar nou de beste oplossing voor is?
Ook al gezegd: CX Basis in Duitsland heeft er setjes voor, die perfect werken. Als tijdelijke oplossing kun je de onderste bouten wat losser draaien (lichtelijke beunoplossing, maar werkt wel). De deur valt dan wel makkelijker dicht tegen je benen, wat irritant is, dus niet té los draaien die bouten.
Of er gewoon mee leven, zoals de meesten van ons doen!
Succes!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Voor wat betreft het knakken van de deur. Mijn CX had dat ook, het ergste bij de bestuurdersdeur. Nu bleek de splitpen er gebroken in te zitten en die heb ik vernieuwd. De knak is nu aanmerkelijk minder!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Dat knakken van de deurvanger kan je heel erg beperken door het plaatje dat de U sluit nieuw te maken. Stripje met twee gaatjes die precies groot genoeg zijn voor de pootjes van de U. De knak wordt veroorzaakt door speling op de pootjes en het onder de veer wegsprongen van het U beugeltje. Aan de andere kant hoort die knak ook wel echt bij een CX
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Ik heb dat plaatje waar jij het over hebt een klein beetje verder verbogen dan het al is, helpt ook heel goed. Je krijgt het er alleen wel iets lastiger weer op die U-pen gefrommeld.
Bedankt voor alle reacties!
@Léo: ik heb geen injectie, dus ook geen LPI. Op benzine start hij wel gewoon ‘snel’, dus ik zal ‘m maar eens naar mijn gasboer brengen. Dan kan het natuurlijk alsnog de ontsteking zijn, aangezien de LPG een flink wat sterker vonk nodig heeft, voor zover ik weet.
Alle andere tips ga ik morgen eens even uitproberen!
Nogmaals bedankt!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Neuh… LPG is al gasvormig dus het zal eerder nog sneller ontbranden.
Veel gasboeren geven wel altijd direct de ontsteking de schuld.
Kleppen stellen zou ik sowieso eens doen, want dat wordt zeer vaak overgeslagen en dán heeft de gasboer wel een argument!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FOUT!!!! Lpg ontbrand veel slechter! en heeft dus een STERKERE vonk nodig!! Ontsteking gaar? Dat merk je op LPG véél sneller dan op benzine dus
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
O dan heb ik slecht naar mijn leermeester geluisterd. En kloppen mijn eigen ervaringen ook niet.
Is dat logisch te verklaren want snappen doe ik dat niet eigenlijk….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jazeker: lpg heeft een lagere kalorische waarde dan benzine om mee te beginnen. Daarbij is het megsel, vooral in koude toestand, verre van optimaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Inderdaad op LPG merk je sneller wanneer je ontsteking niet 100% is. Ik zou sowieso voor electronische ontsteking gaan mocht nu nu nog punten hebben.
Overigens moet ik met mijn LPG Systeem doormiddel van het contactslot 2 of 3 keer wat extra LPG inspuiten. Dan slaat de motor vrijwel net zo snel aan als op benzine.
Op zich is het logisch dat op LPG het iets langer kan duren (een paar slagen) ondat het mengstuk nog voor de carbu zit.
Als je echt moet doorstarten zou ik me dus pas zorgen gaan maken.
Voor je naar de gasboer gaat: Kleppen stellen en zorgen dat je ontsteking optimaal is! Pas dan kunnen ze er iets zinnigs over zeggen…...
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ah, dat is natuurlijk waar.
Dan moet de TS dus eerst zijn ontsteking goed nakijken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:FOUT!!!! Lpg ontbrand veel slechter! en heeft dus een STERKERE vonk nodig!! Ontsteking gaar? Dat merk je op LPG véél sneller dan op benzine dus
Dat lijkt me ook direct de verklaring waarom LPG auto’s zo gevoelig zijn voor slechte bougies?