12 van de 17
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
Geeskje, de witte GSA
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 27 maart 2011 12:38 PM
  [ # 166 ]

Ze hebben bij mij destijds de bollen van een CX aan de auto gevuld. CX heeft hetzelfde shitsysteem met de achterste bollen (opgesloten in het subframe).

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 maart 2011 03:13 PM
  [ # 167 ]

Vullen van bollen op de auto is waardeloos. Je kant namelijk niet controleren hoeveel restdruk er nog in een bol zit en dus weet je niet of die bol uberhaupt nog wel gevuld kan worden. Zo gebeurde het dus dat je gare bollen stond te vullen. Na een week was die gevulde bol dan dus echt stuk en kon je onder garantie alsnog de hele bende uit elkaar gaan sleutelen, waarbij in 80% van de gevallen bij een cx of gs de leiding van die veercilinder brak. Wij waren dat na een jaartje zo zat dat we vanaf dat moment alleen nog vulde nadat we een bol op de bollentester hadden opgemeten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 27 maart 2011 07:15 PM
  [ # 168 ]

Ik heb vorig jaar bij mijn GS de achterbollen vervangen. Een week van tevoren de boel een paar keer in de kruipolie en bij het demonteren van de veercylinder geen enkel probleem ondervonden. Als er problemen zijn met die leidingnippels op je veercylinders dan ben je zowiezo een keer aan de beurt, al is het niet deze keer met de bollen, dan wel de volgende keer. Doe het gewoon maar goed. Heb je meer lol van op lange termijn.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 maart 2011 09:45 PM
  [ # 169 ]

Waterman en Mach2 hebben gelijk: Beter de bollen vervangen door nieuwe. Als een leiding breekt, was ie sowieso al zwak/slecht. Dan is het ook goed dat die leiding wordt vervangen.

Citroen!

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 27 maart 2011 11:06 PM
  [ # 170 ]

Uiteraard is het beter om gewoon nieuwe bollen te monteren. Waarschijnlijk scheelt het zelfs qua prijs niet zoveel, zeker niet wanneer je ze zelf monteert. TS vroeg echter specifiek naar een adres waar men bollen kan vullen aan de auto.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 28 maart 2011 09:59 PM
  [ # 171 ]

Als ik dit allemaal zo wat lees dan ga ik ze toch maar gewoon vervangen. Ik heb al wat tips gekregen waar bolletjes voor een goede prijs te krijgen zijn en er is vast ook wel iemand met ervaring te vinden die me wil assisteren. Ik zou de klus ook kunnen bewaren voor die knutselmiddag van de club… of is de aanmeldperiode daarvan al verlopen?

Tot nu toe is er niets rot gebleken en wilde alles los, dus ik heb goede hoop dat de leidingen en wartels heel blijven.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 maart 2011 10:04 PM
  [ # 172 ]

hohoh: ik zeg helemaal niet dat je nieuwe bollen moet kopen, ik zeg alleen dat vullen op de auto, zonder de bollen te demonteren waardeloos is! Ik zeg: je kan best bollen laten vullen, maar VOOR JE ZE VULT moeten ze getest worden! En bol die té leeg is kan je best niet vullen. Zit er nog 10 bar rest druk in? Dan zou ik hem rustig vullen! Nieuw is niet altijd nodig jongens…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 01 juni 2011 03:01 AM
  [ # 173 ]

Geeskje staat sinds vanavond binnen in Berlikum. De komende dinsdagavonden eerst aan de slag met het verwisselen van de koppelingsset.
De tweede actie wordt het vervangen van de achterbolletjes. Het doosje met nieuwe veerbolletjes ligt al klaar. Als dat gedaan is dan is ze technisch weer helemaal in orde.

Afbeelding Bijlagen
28.jpg29.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 08 juni 2011 03:00 AM
  [ # 174 ]

Vandaag gestart met de werkzaamheden. Als er niets tussen komt dan gaat volgende week dinsdagavond het blok eruit en kunnen de vervangende koppelingsspullen erin.
Geeskje is tot dusverre een fijne auto om aan te werken. Geen vette troep en toch zit er niets vastgeroest.

Op de plek waar laatst een bougiekabel doorsloeg zit nu trouwens een gaatje in de hotspotpijp. Is de elektriciteit zo destructief geweest of is het gaatje eerst ontstaan en is door de hitte de bougiekabel door gaan slaan? Wie zal het zeggen… Het pijpje moet in elk geval worden vervangen. Haal ik eerst wel even van m’n reserveblok. Dit spul zit wss wél vast.

Afbeelding Bijlagen
01.jpg03.jpg04.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 08 juni 2011 12:25 PM
  [ # 175 ]

Die pijpjes zijn vaak rot. Daarom zijn de nieuw gemaakte exemplaren van RVS, volgens mij.

Citroen!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 15 juni 2011 03:16 AM
  [ # 176 ]

Het blokje staat ernaast:

Beetje vet maar het is de vorige keer ook niet schoongemaakt:

Het loopvlak van het druklager ziet eruit alsof er kopervet op is gesmeerd. Dat lijkt me niet echt verstandig om te doen toch?

Dat messing lagertje moet er op een of andere manier nog uit… Iemand tips?

Geen heel erg dramatische slijtplekken op de as:

Deze slijtplekken op de plaat kan ik niet plaatsen. Heeft iemand dit eerder gezien?

Dat keerringetje hebben ze idd niet vervangen de vorige keer. Keihard en poreus.

De drukgroep is knap ingesleten voor zo’n nieuwe set. Het druklager voelt echter nog goed aan. Zou het kunnen zijn dat de vork krom is o.i.d? Ik zal daar de volgende keer eens goed naar kijken in elk geval:

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 juni 2011 02:53 AM
  [ # 177 ]

Er was wat inventiviteit en ouderwets geweld voor nodig maar het is gelukt om het lagertje te verwijderen. Met dank aan de lagertrekhaakfabriek van de beide Emielen.
Dit messing gevalletje is hoogstwaarschijnlijk de veroorzaker van het kreungeluid geweest omdat het érg ruim was vergeleken met het nieuwe. Genoeg speling om de prise-as in te laten resoneren. Het keerringetje was ook totaal uitgedroogd en kapot.

Frictiedeel goed ontvet en het nieuwe lagertje + keerringetje geplaatst:

Drukgroep goed ontvet en er weer voor gezet. De slijtage bleek er erger uit te zien dan het feitelijk is. Het gele ding is voor het centreren van de plaat:

En toen ben ik nog even aan het schoonmaken geweest want het oog wil ook wat:

Als alles naar planning verloopt gaat de eerstvolgende knutselavond het blok er weer voor.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 22 juni 2011 04:01 PM
  [ # 178 ]

Die hotspotpijpjes rotten het snelst als je de auto niet regelmatig gebruikt, of enkel gebruikt voor korte stukjes. Nieuwe pijpjes rotten ook. En ze worden inderdaad ook gemaakt in het RVS (Daniel Engelhardt heeft ze oa, dacht voor 4 tientjes p/s)

Mosterd na de maaltijd: het priseaslager kun je makkelijk verwijderen het busje eerst goed in de olie te zetten en daarna het gat geheel te vullen met vet en er vervolgens met een passende pen het gat iets vullen, wanneer je dan een tik geeft met een hamer schiet het busje er zo uit!

Een passende pen is bijvoorbeeld een oude prise as, die je toch al uit een oude bak hebt gehaald om te gebruiken als centreer-pen… Maar een oude boor kan ook vaak uitkomst bieden.

Het nieuwe busje kun je het beste terugplaatsen nadat het een paar dagen in de olie heeft gelegen, het brons is poreus en neemt de olie op, aangezien het als het goed is niet meer gesmeerd wordt voordat je het weer vervangt is dit geen slecht advies. Die keerringtjes die daar zitten harden altijd in mum van tijd uit. Als je de Viton kan krijgen gebruik die dan.

Fotos van de slijtage op de plaat kan ik niet zo goed beoordelen.
Het loopvlak van je drukgroeplager mag best een beetje kopervet bevatten dan voorkom je dat hij enorm invreet op je drukgroep. Vooral zou ik vet smeren op je koppelingshevel contactvlak en op de as waar de drukgroeplager op beweegt.

Vergeet niet je kabel gelijk goed te smeren als je toch bezig bent.

Verder ziet het er lekker schoon en fris uit zo! lekker hoor, kan je straks weer lekker car-cooken onder de motorkap!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 juni 2011 06:22 PM
  [ # 179 ]

Dat van dat vet en een passende pen heb ik geprobeerd maar het busje kwam op die manier niet los. Waarschijnlijk meteen de reden dat het te lang is blijven zitten. We hebben het eruit gekregen door een haak op een draadeind te slijpen, dat achter het busje te klemmen en daarna met een hamer tegen het omgebogen draadeind te slaan.

Dat het nieuwe busje het beste eerst een paar dagen in de olie had moeten liggen had ik even moeten weten voordat ik het plaatste. Er was tijd zat voor want het heeft een half jaar in mijn gereedschapskist gelegen…
Hoe belangrijk is dit eigenlijk? Kan ik ook wat olie op de as en in het busje smeren zodra ik de boel terugplaats? Er zit nml telkens een week tussen de knutselavonden en dan gaat het wat lang duren allemaal.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 23 juni 2011 10:22 AM
  [ # 180 ]

Ik zou het gewoon goed in de olie zetten zodra je het weer in elkaar zet, zorg wel dat het een beetje in getrokken is en het overtollige vet weg is. Anders loop je het risico dat je het keerringetje eruit perst zodra de het blok er weer voor hangt.

Wat is trouwens het paarse slijpsel wat op je motorsteunen zichtbaar is?

overigens, die hotspotpijpjes kun je ook zelf repareren/ maken, CV buis van de bouwmarkt heeft dezelfde diameter… maar netter is natuurlijk een mooi RVS pijpje!

Profiel  
 
 
12 van de 17
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook