Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Vergeet ook niet dat de normen ook steeds verder worden aangescherpt, fabrikanten worden ook gedwongen om te bljven ontwikkelen. Dat merk je ook aan hoe hard het in de laatste paar jaar gegaan is met het op de markt brengen van zuiniger en schonere alternatieven.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Vwb reeds gekochte auto’s: is er geen manier om deze kronkel van de overheid aan te vechten omdat je dan zo’n energiezuinig apparaat onder valse voorwendselen heb gekocht ? Of stond er al in de voorwaarden dat e.e.a. teruggedraaid kon worden ?
Het is m.i.z. net zo’n vreemde constructie als dat ze reeds belastingvrije oldtimers opeens in de wegenbelasting zouden gooien.
hogervp schreef:mogelijk dat vanwege de hoge brandstofprijzen Nederlanders wat meer rationeel een auto gaan aanschaffen? het zou zo maar kunnen dat er zich wat meer verstand ontwikkelt op dit gebied.
Ik ben bang dat je de gemiddelde Hollander hiermee te hoog inschat.
Lééf je droom - in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
JaapJ schreef:Vwb reeds gekochte auto’s: is er geen manier om deze kronkel van de overheid aan te vechten omdat je dan zo’n energiezuinig apparaat onder valse voorwendselen heb gekocht ? Of stond er al in de voorwaarden dat e.e.a. teruggedraaid kon worden ?
Het is m.i.z. net zo’n vreemde constructie als dat ze reeds belastingvrije oldtimers opeens in de wegenbelasting zouden gooien.
Het is nooit een geheim geweest dat de regeling in 2013 aangepast zou worden, zoals ook door anderen gesteld. Het valt alsnog mee dat het pas in 2014 wordt aangescherpt. De gehele regeling is er op gebaseerd dat de gemiddelde uitstoot van alle auto’s in Nederland omlaag gaat, daarom is het ook nodig om de regeling regelmatig bij te stellen. Er zou anders geen motivatie zijn om auto’s nog zuiniger te maken, omdat die drie druppels die je bespaart onvoldoende motivatie an sich is.
Je kan dus niet over valse voorwendselen spreken omdat de overheid nooit heeft gesteld dat het eeuwig zou duren, in tegendeel. De regeling zou tot 2013 “gegarandeerd” lopen, en dat blijkt nu ook. Als jouw dealer destijds anders heeft beweerd, dan zou je het wel bij hem neer kunnen leggen. Houd er echter rekening mee dat je bot zult vangen.
Het was dus volledig te verwachten en nog compleet logisch ook. Met name dat laatste ontbreekt nog wel eens bij de politiek, dus op zich hebben we niks te klagen
Wat ik wel jammer vind is dat ze nog steeds met schalen werken voor bijtelling. Eerlijker zou zijn per gram te rekenen, daarmee voorkom je ook wat je nu ziet: Allerhande optimalisaties (die zelfs ontlopen of uitgezet kunnen worden) om maar aan die 95g grens te komen. Ook modellen die voor het buitenland zijn gemaakt waar 99g vaak de grens is vallen hier steevast buiten de boot. Ook dit maakt Nederlandse auto’s onnodig duur op de markt te zetten.
Goed punt Cid en dat geldt ook voor de MRB. Die wordt dadelijk weer volledgig gewichtafhankelijk! Het is toch zeer vreemd dat verbruik en CO2 uitstoot dan ineens geen enkele rol meer spelen. Kortom: het afschaffen van de huidige regeling is conform beleid en logisch ingevuld, maar het beleid vanaf 2014 behoeft nog wel de nodige herzieningen
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Ik zou zelfs pleiten voor betaling nav de werkelijke uitstoot. Ik weet zeker dat het gros van de automobilisten de verbruiksijfers namelijk niet haalt die zijn opgegeven voor het type auto.
Maar zo’n plan riekt alweer naar kastjes in de auto die gegevens moeten doorspelen. Dat is nog een redelijk taboe in NL, al zijn er de nodige fleetowners die al wel de verbruikscijfers vast laten leggen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Bart80 schreef:Goed punt Cid en dat geldt ook voor de MRB. Die wordt dadelijk weer volledgig gewichtafhankelijk! Het is toch zeer vreemd dat verbruik en CO2 uitstoot dan ineens geen enkele rol meer spelen. Kortom: het afschaffen van de huidige regeling is conform beleid en logisch ingevuld, maar het beleid vanaf 2014 behoeft nog wel de nodige herzieningen
Ja verbruik zou inderdaad centraal moeten staan en niet het gewicht, of een 50/50 balans hierin. Eigenlijk zou houderschapsbelasting compleet afgeschaft moeten worden, net zoals die achterlijke BPM, waarover je ook nog een BTW betaalt. Het is jammer dat ze juist op dit moment een enorme kans laten liggen om het eens écht progressief aan te pakken.
@ Patrick:
Die kastjes moet je ook niet willen, dat is namelijk iets wat enorm hackersgevoelig is (laat ons AUB de ogen openen door het OV Chip debakel). Daarnaast gaat zo’n onderneming gigantisch veel geld kosten: destijds beraamd op 5 miljard, de overheid kennenden mag je rekening houden met 10 miljard. Dit zou dus iedere Nederlander €1000,- voor enkel de implementatie kunnen kosten. Fleetowners doen het dus via de tankpasjes waarbij de kilometerstand ingevuld moet worden.
Uiteindelijk is de enige reële oplossing die eveneens volstrekt eerlijk is, het laten betalen middels de verbruikte brandstof. En dáár loopt de overheid dus tegen het probleem aan dat ze hier de prijzen amper verder kunnen laten stijgen, omdat het al erg duur is in vergelijking met het buitenland.
Als puntje bij paaltje komt is het gehele probleem dus dat de overheid structureel afhankelijk is geworden van BPM en MRB om de gaten in de begroting te kunnen dekken. Nu deze moeten worden omgetoverd naar een belasting naar verbruik kunnen ze dus niks anders dan een gestandaardiseerde meetwijze gebruiken om het onderscheid tussen auto’s te bepalen. Zowel de blackbox als het onafhankelijk maken van BPM/MRB is ondenkelijk… hoewel het me niks zal verbazen als er nog zo’n dwaallicht in den Haag met het voorgaande idee zal komen. Het staat immers wel mooi op je CV als politicus.
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Sja: http://www.prinsjesdag2010.nl/miljoenennota/huishoudboekje_van_nederland
Maar we zijn een heel rijk land, nog steeds is er een grote mate van solidariteit in de verevening van grote uitgaven. Denk aan de kosten van zorg. Kennelijk brengen we het met zijn allen nog steeds relatief gemakkelijk op om de kosten van een auto te betalen.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Maar de vraag is, of het wel eerlijk is, ik rij 9000km per jaar, ga meestal op mijn fietsje naar mijn werk.
Van die 9000 zijn er nog 4000 vakantie km. Het kan toch niet zo zijn dat ik maar wat vaker met de auto naar mijn werk ga zodat ik niet het gevoel krijg dat ik voor niks houderschapsbelasting betaal?
Laten ze het nou gewoon in de brandstof doen, net zo eerlijk, veel rijden veel betalen.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er is zo veel niet eerlijk….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik betaal 230euro per jaar verkeersbelasting and thats it! (belgie) heb 1malig eco premie gekregen 4500 euro en klaar is kees.
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Vind de brandstof al duur genoeg, vroeger dacht je niet eens dat het mogelijk was dat de diesel boven de 1,10 kwam.. Blijf erbij dat als we toch weer moeten gaan betalen, dat km heffing id van Eurlings nog lang zo gek niet was, gewoon betalen per km die je rijdt.
Ik ben ook nog steeds voorstander van km heffing, veel rijden veel betalen, weinig rijden weinig betalen, zo pakken de mensen ook sneller een fiets voor kleine stukjes, nu denk ik, ga niet voor niet mrb betalen, pak gewoon altijd de auto.En dat ruist weer tegen de co.2 uitstoot.toch
Veel rijden kost nu ook meer dan weinig rijden, dat is namelijk je brandstofverbruik :-)
Alleen hoe ga je die km’s registreren? Het enige zou een “duur” kastje zijn. Ik wil namelijk alleen de km’s betalen die ik in nederland rij (eigenlijk wil ik natuurlijk helemaal niet betalen maar ok). Zo heb ik het afgelopen jaar 24.000km gereden waar ongeveer 6.000km van in Frankrijk waar ik ook al voor heb betaald d.m.v. de tolwegen daar. Deze km’s wil ik niet dubbel betalen!
Ik hoop dat het een MRB wordt op basis van CO2 uitstoot i.p.v. gewicht en brandstofsoort zoals het nu is. Dan blijven alle zuinige diesels goedkoop te rijden en worden ze niet massaal de occasionmarkt opgegooid waar ze vervolgens niks meer waard zijn.
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Berlingo2.0HDi schreef:@
• De vrijstelling van de MRB voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als
bestaande personenauto’s. Hierdoor zal de MRB vanaf 2014 alleen nog op gewicht gebaseerd zijn.
•,3
Alleen op gewicht? Dus mijn 1050 kg diesel kost dalijk net zoveel als een 1050kg benzine? Ben ik allang blij maar geloof er niks van. Wij zitten dalijk gewoon weer aan een kleine 280-300 euro per kwartaal…