Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 17-05-2011
- ZX Avantage 1.4i
- Xantia 2.0i 16V Exclusive
Gegroet Citroën hivemind,
Ik ben sinds een paar dagen de trotse eigenaar van mijn eerste auto, een Citroën ZX 1.4i met 148.000 km op de klok. Tot 100.000 km netjes door de dealer onderhouden.
De auto rijdt heerlijk, stuurbekrachtiging werkt magnifiek, schakelbak werkt als nieuw. Al in al een zeer nette auto.
De auto is echter niet geheel vlekkeloos: De auto draait niet zo heel mooi stationair en bij belasting van de motor is een ratel/tik te horen. Deze tik is te horen bij zowel het gas geven in zijn vrij en in alle versnellingen. Het is nog beter te horen als je de ZX een beetje op z’n staart trapt. Het is echter niet te horen als ik van het gas af ga.
Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn, is dit iets waar ik mij ernstig zorgen om moet maken?
Huidig: Citroën BX 1.4i Deauville, Citroën 2CV
Ex: Citroën Xantia 2.0i Exclusive T2 - ORGA# 7882CJ, Citroën ZX 1.4i
Welkom
Ratelen en rammelen is wel een beetje wat bij een TU motor hoort, het zou kunnen dat:
- De plaat onder het kleppendeksel rammelt
- Te ruime klepspeling, kan mogelijk ok de oorzaak zijn dat de motor niet mooi loopt.
- Kantelende zuigers, is een bekend fenomeen bij de 1.4i motor, is niet erg, daarmee kun je nog heel veel kilometers mee rijden.
Over 2 weken ben ik in de buurt op zaterdag, als je wil kan ik wel even komen kijken en luisteren.
Kan ik meteen even bijpraten met Jos, alweer een tijdje geleden dat we elkaar hebben gezien.
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 17-05-2011
- ZX Avantage 1.4i
- Xantia 2.0i 16V Exclusive
Een goed idee. Ik zal je even een PB sturen met contactgegevens. Ik heb het ook even voorgelegd aan Jos en die kijkt er erg naar uit om je weer eens te zien!
Huidig: Citroën BX 1.4i Deauville, Citroën 2CV
Ex: Citroën Xantia 2.0i Exclusive T2 - ORGA# 7882CJ, Citroën ZX 1.4i
Donderdagavond overigens bijna drie liter olie bijgevuld en dat heeft de ratel flink doen afnemen maar hij is er nog wel kleppen stellen? Is dat iets wat in een paar uurtjes gedaan kan wprden Sohail?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klinkt niet goed. Eerst een ratel en dan 3 liter olie bijvullen? En nog steeds ratelen? Ik vrees voor een ander probleem. Kan je niet eens een filmpje maken van dat geluid?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je hoort het nu enkel nog bij belasting van de motor en het is niet echt hinderlijk meer aanwezig. Ik zal junior eens vragen om een geluidsopname te maken. Peraoonlijk vind ik het wel meevallen.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 17-05-2011
- ZX Avantage 1.4i
- Xantia 2.0i 16V Exclusive
Bij deze een filmpje van het motor geluid wanneer de auto stationair draait, gepaard met wat handmatig gas geven.
Vandaag heb ik nog de olie gepeild van de ZX, het ziet er goed uit, de motor lijkt geen olie te verliezen. De auto was afgeleverd met weinig olie in het reservoir.
Huidig: Citroën BX 1.4i Deauville, Citroën 2CV
Ex: Citroën Xantia 2.0i Exclusive T2 - ORGA# 7882CJ, Citroën ZX 1.4i
Het klinkt niet echt bijzonder, gewoon het ratelen en rammelen wat ik gewend ben bij een TU motor.
Maar 3 liter olie moeten bijvullen is wel erg veel, dat is wat er in moet als je de olie ververst.
Officieel 3,2 Liter als je het filter ook vervangt.
Er is ergens een topic hier over iemand waarbij de garage vergeten was de motor met olie af te vullen na een koppakking. Wonderbaarlijk bleef de motor lopen, wel met enige herrie, de garage heeft toen 3L olie in gegooid en toen liep de motor weer “normaal”, we hebben er nooit meer wat over gehoord.
Demonteer anders eens het kleppendeksel en kijk naar de nokkenas, glimt alles nog mooi of is e.e.a. blauw gekleurd van de warmte.
Ik heb je filmpje beluisterd, maar daarmee is dit moeilijk te beoordelen.
Probeer eens in derde of vierde versnelling bij vrij laag toerental, geef dan volgas tot redelijk hoog toerental en laat dan gas weer los zodat op motor wordt afgeremd. Als je dan een tik hoort bij het versnellen en de tik is volledig weg bij remmen op de motor dan worden de bigend lagers verdacht.
Volgende test zou kunnen zijn om met peilstok wat olie op wit printerpapier af te strijken en dit in het zonlicht te controleren op aanwezigheid van metaalslijpsel.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 17-05-2011
- ZX Avantage 1.4i
- Xantia 2.0i 16V Exclusive
Ik heb de olie nogmaals gecontroleerd, geen metaalharen te vinden. Daarnaast is er na een paar honderd kilometer praktisch geen olie verbruikt volgens het peilstokje. De tik in de motor is vooral goed te horen in een laag toerental op de derde en vierde versnelling. Tevens is het geluid niet te horen wanneer er afgeremd wordt op de motor.
Huidig: Citroën BX 1.4i Deauville, Citroën 2CV
Ex: Citroën Xantia 2.0i Exclusive T2 - ORGA# 7882CJ, Citroën ZX 1.4i
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 17-05-2011
- ZX Avantage 1.4i
- Xantia 2.0i 16V Exclusive
Vergeten te vermelden: De tik is in alle versnellingen te horen maar is het best te horen bij een laag toerental. Als de auto hoger in de toeren gaat wordt het steeds minder hoorbaar en lijkt zelfs te verdwijnen op 4000 tpm.
Huidig: Citroën BX 1.4i Deauville, Citroën 2CV
Ex: Citroën Xantia 2.0i Exclusive T2 - ORGA# 7882CJ, Citroën ZX 1.4i
Met deze gegevens word ik toch bevestigd dat de schalen van de bigends slijtage hebben. Immers, het klinkt in elke versnelling, met name bij lage toeren en verdwijnt bij remmen op de motor. Nokkenas/aandrijving en riemperiferie kun je, denk ik uitsluiten, dit heeft geen weet van gasgeven of remmen op de motor.
Slijpsel ontbreekt, toch een tik bevestigt ook dat er iets ‘zachters’ speling heeft gekregen. Deze motor ken ik niet in detail, maar algemeen zijn de big-end glijlagerschalen zachter dan drijfstangen en krukas. Ik verwacht dat deze tik sterker wordt gedurende de komende 1000km.
Deze schalen zijn te vervangen als de carterpan is verwijderd. Normaal gesproken hoeft de motor niet verder uit elkaar.
Misschien met deze veronderstelling eens informeren bij Dealer ?
Succes, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 17-05-2011
- ZX Avantage 1.4i
- Xantia 2.0i 16V Exclusive
Update:
Nieuwe olie + oliefilter, transmissievloeistof vervangen, kleppen gesteld + kleppendekselpakking, nieuwe bougies en injector cleaner op een volle tank benzine.
Een wereld van verschil m.b.t. vermogen en stationair lopen. De motor loopt echt prachtig mooi en de versnellingsbak schakelt ook snel en direct.
De tik is tevens minder hoorbaar geworden, als het luider wordt de komende 1000 KM haal ik de carterpan eraf om te kijken of het de big ends zijn.
Nog te doen:
- Stuurbekrachtings vloeistof.
- Koelvloeistof draineren en vervangen.
- Ruitenwisser pomp nakijken (mist druk voor maar achter werkt perfect, zal wel vuil zijn.
- Remvloeistof vervangen.
- Dashboard lichtjes + kilometertellerkabel vervangen
- Rechterbuitenspiegel vervangen voor elektrisch (er is nu een handmatige ingebeund, tuimelschakelaar + bedrading is echter aanwezig)
- Onbekend is wanneer multi en distri riem + spanrollen vervangen zijn dus die worden preventief vervangen + pomp, daarbij ook de motorsteun links die een haarscheurtje heeft (bedankt voor het constateren Sohail!)
Daarna is de auto klaar en wordt deze op intervallen en incidenten onderhouden.
Huidig: Citroën BX 1.4i Deauville, Citroën 2CV
Ex: Citroën Xantia 2.0i Exclusive T2 - ORGA# 7882CJ, Citroën ZX 1.4i
Goed bezig
Vergeten te melden dat ik een 2 weken geleden in Enschede was en heb gekeken en geluisterd naar de motor. Het is niet echt een tikkend geluid, maar meer het geluid van een rauw lopende motor, bij snelheden boven de 80 a 90 km/h en dan alleen als de motor goed warm is.
Ik heb zoiets tot nu toe niet eerder gehoord, het zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat er zeer weinig motorolie in heeft gezeten. Let wel op als je een lagerkap demonteert, de lagerschalen mag je niet hergebruiken, monteer een nieuwe set.
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 17-05-2011
- ZX Avantage 1.4i
- Xantia 2.0i 16V Exclusive
Update: De kilometerteller kabel is vervangen en de lichtjes van de dashboard, erg leuk aanzicht die felle nieuwe lampjes, alleen werkt de verlichting achter de benzine meter nu niet. Zal wel een defect lampje in de doos hebben gezeten. Ik kan in ieder geval s’nachts weer zien hoe hard ik rijdt en zonder dat de naald twijfelt of het nou 5KM harder of zachter is.
De remblokken zijn trouwens ook niet veel meer dus die moeten ook vervangen worden, dit maar even bovenaan de prioriteitenlijst schuiven aangezien ik al bijna een aanrijding had bij een rotonde omdat een of andere pipo in een BMW veel te laat op zijn rem trapte en ik er bijna achterin zat, het scheelde letterlijk een paar centimeter.
Huidig: Citroën BX 1.4i Deauville, Citroën 2CV
Ex: Citroën Xantia 2.0i Exclusive T2 - ORGA# 7882CJ, Citroën ZX 1.4i
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Bedankt voor de tip, als ik een ZX zie rijden in Enschede, zal ik gepaste afstand bewaren
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa