Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Bij een “verse"visa in mijn stal ben ik altijd eerst argwanend naar de ruitgeleider en draai de ruit met héél veel beleid omhoog
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Peteryed schreef:Zo jammer dit, ik draai gewoon aan het handeltje. Dan kan ik er niks aan doen dat het raam zo slecht omhoog gaat.
Trek het je niet aan je weet wie het zegt!
C15GrandVolume schreef:Ach, je weet nu ook waar ze te vinden zijn…
dat is goed nieuws!
Ik houd het in gedachten. Helaas kom ik de komende tijd niet aan jouw kant van het land… Als ik in de buurt kom, zal ik je wel even contacten.
Maar misschien is hier in de buurt ook nog wel een ruitje te vinden. Zo niet dan weet ik je te vinden
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
De visa moet over anderhalve maand weer een verse keuring dus ik heb hem vrijdag maar eens naar de garage hierom de hoek gebracht voor een voorinspectie. Tsja wat zal ik zeggen het viel niet mee maar ook niet tegen. Je weet dat er wel eens iets aan zou kunnen mankeren, maar dit is uiteindelijk het lijstje:
in de categorie aandachtspunten (geen afkeur):
sterretje/scheurtje voorruit
profiel band linksvoor
In de categorie kleine en eenvoudig te verhelpen zaken:
koplamphoogte stellen
knipperlicht rechtsachter
achteruitrijlicht
ruitewisser veegt slecht
Kentekenverlichting
Spiegel links vastzetten
gordel links voor vervangen heeft een klein rafeltje (is tegenwoordig afkeur ivm doorscheuren)
In de categorie toch wel serieus:
wiellager rechtsachter afstellen (zit iets speling op)
uitlaatspruitstuk is lek (lijkt al eens gelast te zijn)
wielkast rechts achter rot (steun)
Dilemma
Met name bij de laatste twee punten (veel werk en misschien kosten voor spruitstuk) vraag ik me toch wel af of het nog wel zinvol is om nog veel werk en waarschijnlijk geld in de visa te investeren.
Ik heb hem ooit gekocht als tweede auto maar hier is de visa eigenlijk nooit voor gebruikt. Zelf moet ik voor mijn werk regelmatig grotere afstanden afleggen waarvoor de xantia beter geschikt is. Mijn vrouw wil er niet in rijden want ze vertrouwt het niet vanwege enkele storingen in de electra die haar in de eerste week al overkwamen. In verband met haar woon-werkverkeer hebben we besloten een betrouwbaarder autootje (saxootje) te kopen. Kortom de visa is puur voor de leuk en kost me ook nagenoeg niets dus nu twijfel ik toch over wat te doen. Oplappen of proberen te verkopen?
Wellicht kan iemand iets meer zeggen over het vervangen van een spuitstuk. Is er bijvoorbeeld eenvoudige een gebruikt exemplaar voor te vinden? Wat zijn de kosten er van. Is het met een brug en handig(e) vriend(en) goed zelf te doen.
Daarnaast kan ik slecht inschatten hoe verrot de steun in het spatbord is. Is dit een veel voorkomend probleem bij visa’s?
Het lijkt me op zich best een leuke uitdaging om de visa weer APKwaardig te krijgen maar gezien het feit dat hij eigelijk maar weinig wordt gebruikt en niet in concoursstaat verkeerd vraag ik me af of het nog wel de moeite is haar op te lappen.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Heb nog geen besluit genomen over wat ik zal doen met de visa. Ik kan niet echt afscheid nemen en heb nog te weinig inzicht in de kosten en het werk van de reparaties.
Dus als iemand een idee heeft over hoe moeilijk/makkelijk het is om een uitlaatspruitstuk te vervangen hoor ik dat graag.
En wellicht kan iemand me vertellen wat zo’n ding ongeveer kost (liefst gebruikt)?
Als ik weet wat het kost en of het te doen is om te fixen kan ik beter een afweging maken.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik heb vorig jaar een spruitstuk geprobeerd tevervangen (met hulp uiteraard) en kan je vertellen dat het een klus is die je met een drieletterwoord beginnend met een K kunt samenvatten.
De uitlaat moet er af. de schakelstangen los , en dan nog kun je er lastig bij.
De bouten van het spruitstuk zitten vaak muurvast.
Ik heb het klusje uiteindelijk uitbesteed,onder de streep was ik toen 250,- kwijt.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
@ maurice, bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor. Je hoort vaker van die verhalen. Ik ga het eerst proberen zonder vervangen.
Via de online"klushulp” van de visaclub kreeg ik namelijk ook het advies pas in het uiterste geval te beginnen aan vervanging. Het advies is proberen te lassen en/of gebruik te maken van Gum-Gum. Zolang hij gasdicht is schijnt dat voor de Apk voldoende te zijn en kan hij hopelijk weer een jaartje de weg op.
Volgend weekend hoop ik met de visa naar het noordoosten af te reizen en hem op de brug te zetten bij een vriend van ons zodat we een plan uit te stippelen. Wordt vervolgd.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Uitlaatpasta is bedoeld voor tijdelijke reparaties of om lekkende koppelingen te dichten. Ik, en vele anderen met mij, weten uit ervaring dat het niet lang houdt als je er een lek mee dichtpropt.
Ik weet niet watvoor vorm het spruitstuk heeft maar als het mogelijk is om er iets omheen te wikkelen dan kun je van dat foliespul met uitlaatverband proberen. Dat gaat al een aardige tijd goed op de hotspotpijpjes van m’n Draak en vertoont nog geen tekenen van opgeven.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
mannen, bedankt voor de reactie.
Peteryed schreef:Gun Gum???? Rikkie dat toch niet. Eerst een kijken wat de schade is en dan misschien nog lassen, maar Gun-Gum. Daar zou ik nog maar eens over nadenken zeker op een spruitstuk
Tsja ik weet natuurlijk ook wel dat het gebruik van die past maar een tijdelijke oplossing. Het advies is ook eerst proberen te lassen. Dat is ook het plan. En als er nog een klein lekje is Gum-Gum gebruiken. Alles, liever dan dat ik het komplete spruitstuk moet vervangen, dat is zo te horen een behoorlijke klus.
Midfriesland schreef:...Ik weet niet watvoor vorm het spruitstuk heeft maar als het mogelijk is om er iets omheen te wikkelen dan kun je van dat foliespul met uitlaatverband proberen. Dat gaat al een aardige tijd goed op de hotspotpijpjes van m’n Draak en vertoont nog geen tekenen van opgeven.
@ midfriesland; hoe ziet dat “foliespul met uitlaatverband” er uit. En kan ik dat gewoon bij de Brezan (of iest dergelijks) kopen? Dat klinkt me wel betrouwbaarder in de oren dan die pasta die hard wordt en na verloop van tijd los breekt.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Nee hij staat er nog niet. Zaterdag moet het gebeuren. Ik ga er maar vanuit dat ik zowel heen als terug met de visa naar G’nijveen kan.
Ik moet alleen nog even op zoek naar een andere gordel. (Dus wie er nog een heeft liggen, ik houd me aanbevolen!)
Maar dat kan ook op een ander moment, zaterdag is vooral voor het laswerk en klussen op de brug.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
WaJo schreef:
wielkast rechts achter rot (steun)
Waarschijnlijk wordt hier de steun bedoeld met het aanslagrubber om de draagarm op te vangen…
Was bij mijn Visa ook verrot,steun weggeslepen en het ontstane gat dicht gelast,steun dus gewoon laten vervallen…..,viel allemaal wel mee dus.
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
@ Kornstra; Bedankt voor de tip.Zaterdag gaan we aan de slag. Eens zien wat er nog meer aan mankeert.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Helaas is het afgelopen zaterdag (nog) niet gelukt de visa op te knappen.
Het uitlaatspruitstuk is al eens (slecht) gelast waardoor de scheur nu verder is doorgelopen. het was dus geen optie om hem te lassen zolang deze nog aan de wagen zit. Volgens mijn maat is het wel een optie om het spruitstuk te lassen maar dan zal hij er wel helemaal af moeten. Hij heeft eerder met succes een gietijzeren spruitstuk kunnen lassen maar het is een klus waaarbij je heel veel geduld moet hebben. Daarnaast is het ook nog een flink hopen dat het verhitten niet een andere scheur als gevolg gaat hebben.
Een andere (kwa werk wellicht iets eenvoudiger) optie is om er een vervangend spruitstuk bij te zoeken. De vraag is alleen of die eenvoudig te vinden is. het is ons zaterdag na wat rond bellen in ieder geval nog niet gelukt.
Omdat het weinig zin heeft de andere punten aan te pakken als het spruitstuk niet wordt gerepareerd, zijn we dan ook niet verder gegaan en hebben we nog maar een kop koffie gedronken.
Daarna hebben we de 2 cylinder visa die een vriend bij hem gestald heeft, op de brug gezet. Omdat het karretje al lang stil stond moest hij met hulp gestart worden maa het motortje sloeg vrijwel meteen aan en liep het erg mooi rond. Toch wel bijzonder zo’n tweecylinder geluidje uit een visaatje. Eenmaal op de brug bleek het karretje van onder nog in goede staat met weinig roest en nagenoeg geen laswerk. Ook bij deze visa is de rechter achtersteun waarschijnlijk doorgerot geweest want hij was (net als Kornstra) weggeslepen en vlak gemaakt.
Kortom een gezellig dagje drenthe gehad maar toch balen dat het met mijn visaatje tegenviel. Deze week maar eens wat verder rond bellen om te kijken of er echt niet een spruitstuk te vinden is. Dus als iemand er nog een heeft of een weet waar ik er een zou kunnen vinden dan houd ik me aanbevolen.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos