Dat weet ik, maar ook bij de meeste oudere motoren zit het maximaal vermogen bij hogere toerentallen.
Het koppel zal zeker afvlakken of zelfs wat inzakken, maar normaal gesproken heeft een benzinemotor (en een diesel trouwens ook) bij 4500 rpm aanzienlijk meer vermogen (kW, ofwel toerental maal koppel) beschikbaar dan bij 3000. Bij gelijkblijvend koppel (wat natuurlijk niet het geval is) zou dat 50% schelen.
Edit:
Als ik de goede gegevens heb gevonden (je weet maar nooit bij Autoweek):
max koppel van 163 Nm bij 3250 rpm.
max vermogen van 78 kW bij 5500 rpm.
Ik kan me voorstellen dat de motor bij 3000 rpm met een flinke windvanger niet zo heel erg blij gaat zijn en zich lekkerder voelt in een lagere gang.
Boven de 5500 rpm (als ik het goed heb gaat de schaal niet heel veel verder) heb je met een hok erachter niets te zoeken…


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
La Léo schreef:Daarom moet ik dus toch van die spiegels zoals jij hebt.
Van welk merk zijn die?
Geen idee, zullen we vanavond eens kijken? Ik heb helaas niet van die kekke spatbordspiegels, want die waren te hoog voor het scherm van de CX, ik doe het nu met deurspiegels.










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Als je je zorgen maakt over de temperatuur van de motor, schakel dan over op benzine. Is zowiezo aan te raden zo nu en dan. Bovendien, lpg in Spanje is moeilijk te vinden.
Goede vakantie!



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Heb je op jouw spatborden voor ook knipperlichten zitten? Zijn volgens mij ook verplicht. La Leo heeft best nette erop zitten.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)