Gas of Diesel dillema
arnold554
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 10-06-2011

- CX 25 TRD TURBO
- BX 19 GTI
Gepost: 10 juni 2011 11:02 PM

Hallo iedereen,

Zal me even snel voorstellen.
Ben Arnold en woon in nieuw buinen. Heb sins Dec 2010 (weer) een CX gekocht. De laatste was in 1990.
Een 2500D uit 1980. Tussentijds een aantal gsa`s en bx-en gehad

De CX die ik heb gekocht is een 20TRE uit 85. Auto komt uit Frankrijk en is zo goed als roest vrij.
Niet pratend over de laklaag, die is voor meer dan de helft weg.
Ook hangt het hemeltje (bekent probleem) en zitten 2 deukjes in. Volgend jaar de spuit erover.

Waar ik momenteel mee zit is:

Ik wil de CX op LPG laten rijden, alleen nu kan ik ook de keus maken voor een dieselblok uit een CX van 1980 (waarschijnlijk 213D gelopen) Prijs is hetzelfde, en ik breng de auto weg en haal hem weer kant en klaar op.
Wat is een verstandige keus. De diesel of gas inbouwen. RDW keuring is makkelijker voor een diesel, heb inmiddels daar naar geinformeerd.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 10 juni 2011 11:16 PM
  [ # 1 ]

Welkom!

Ikzelf heb voor het eerst een 2500 diesel, zonder turbo. Ik moet zeggen, dat ik nooit echt problemen heb met het motorisch gedeelte van die auto.
Ik lees wel regelmatig gedoe met wel op benzine willen rijden of juist niet. Als je geen haast hebt vind ik zo’n diesel zeker niet verkeerd. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik werkelijk geen idee heb wat mijn blok gelopen heeft, maar het zal best veel zijn.

Ik vind die diesel niet slecht, maar dat is mijn mening.

Profiel  
 
Glenn-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2010

Gepost: 11 juni 2011 01:14 AM
  [ # 2 ]

Met een 2.0 douvrin moet je even zo min haast hebben, denk ik.

[off topic]
Ongeblazen diesels en die 20’s en 22’s komen geen van allen echt vooruit.
Maar ja wat wel boven de 10 kg per Kw?
[/off topic]

Afhankelijk van welke kant u opgaat met de gas installatie gaat je er in vermogen en verbruik op achteruit, plus dat je een lel van een gas tank achterin hebt liggen, waardoor de al zo onruim bemeten kofferruimte zowaar nog minimalistische wordt. 

Ik zou zeggen het is een kwestie van rij stijl, qua vermogen ligt de benzine (op benzine) ietsie pietsie beter, maar omdat je er flink toeren voor moet maken is het wat dat betreft lood om oud ijzer.
Wil je lekker toeren maken, vlot schakelen en een snel (relatief) reagerend blok, gas erin.
Maar als je meer schakel lui wilt rijden, diesel.

De kosten, ik denk dat het qua branstof kosten elkaar eveneens weinig zal ontlopen, de benzine lust meer, helemaal op gas, maar kost ook minder. Of je nou weinig diesel tankt voor 1.30 de liter, of veel gas voor de helft van de prijs… Pb om Fe.

Het is algemeen bekent dat diesels sneller op operating temperature zijn dan benzine’s, maar met gas zal dat probleem ook wel grotendeels verholpen zijn.
Ik denk alleen dat je bij gas wel echt een ruim bemeten koelsysteem nodig hebt, anders sta je in Spanje tegen de berg op met de sleurhut erachter echt stil vrees ik.
Neemt niet weg dat een 2500 diesel ook een andere installatie nodig heeft hoor, maar die is tried and proven als je begrijpt wat ik bedoel.

[opinion]
Mijn mening, diesel erin, de bak aan de diesel vind ik veel lekkerder rijden dan de benzine bak.
Hogere eindreductie, minder toeren, en je koppel al op 2000 rev’s inplaats van bijna 3 en een half.
Diesel klinkt beter, geen gez**k met carburateurs, ontsteking, pingelen en weet ik het wat. Plus dat diesel overal te krijgen is, wat voor gas, met name in het buitenland, wel eens een probleem kan zijn. En ja, laad ruimte he, maar over de belangrijkheid daarvan kunt u alleen zelf oordelen.
[/opinion]

The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 11 juni 2011 11:02 AM
  [ # 3 ]

Kijk ook eens hier om te zien wat zo’n diesel doet. Even door het eerste stukje doorbijten of -spoelen.

Door het hogere gewicht op de voortrein liggen ze nog net iets lekkerder op de weg, wel ook iets meer onderstuurd daardoor. Verder vind ik het bij een diesel wel fijn dat je nog volledig de beschikking hebt over de kofferruimte.

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 11 juni 2011 12:17 PM
  [ # 4 ]

Wat een gaaf filmpje BTW Smile

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
Glenn-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 18-04-2010

Gepost: 11 juni 2011 12:55 PM
  [ # 5 ]

Filmpje kwam ik laatst toevallig ook tegen, maar dan tijdens de zoektocht naar Mercedes informatie. Surprised

Maar goed, dat extra gewicht erin vind ik juist een crime, vooral omdat het op de meest idiote plaats komt die je maar kunt bedenken.

Mijn Cx reed pas echt lekker toen er 6 zakken cement achterin lagen… ACHTERIN!!
Uit protest heb ik mijn reservewiel altijd achterin liggen, met een spanbandje aan het laadschot.
Das wel weer een voordeel van de gastank!

Dat enorme gewicht vooronder draagt alleen maar bij aan dat eeuwige gedein en gerol voorin, maar het is onverwijdelijk als je Cx wil rijden.

The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 11 juni 2011 01:08 PM
  [ # 6 ]

Heerlijk filmpje! Wel een redelijk reeël beeld van de 2500 diesel!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juni 2011 04:37 PM
  [ # 7 ]

De 2500 dieselmotor met tandwieldistributie staat NIET bekend om zijn lange levensduur. Dit in tegenstelling tot de 2500 dieselmotor met distributie door een riem. De tandwiel-motoren hebben last van overmatige zuigerslijtage, olieverbruik en compressieverlies. Verbruik: een 2 liter op lpg kan vrij makkelijk de 1 op 8,5 a 1 op 9 halen. Een platte, ongeblazen diesel haalt in de regel zo’n 1 op 15 maximaal.

Overigens een aanvulling op Glenn zijn post: een 2500 diesel zal in de 5e versnelling vrijwel net zoveel toeren maken bij 120 km/h als de 20TRe. Pas vanaf de 2500 Turbo Diesel heeft de bak een veel langere eindoverbrenging.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 12 juni 2011 12:56 AM
  [ # 8 ]

de 2500 turbo is een heerlijk blokje in de CX. Ik zeg niet niet dat hij snel is, maar hij komt toch lekker mee met het verkeer.

Al met al blijft het persoonlijke overweging. Zo vind ik diesel stinken en zal daar dus niet snel voor kiezen. De ander vind Gas maar om op te koken, en de volgende vind benzine te duur.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 12 juni 2011 10:02 AM
  [ # 9 ]
Glenn- schreef:

Met een 2.0 douvrin moet je even zo min haast hebben, denk ik.

[off topic]
Ongeblazen diesels en die 20’s en 22’s komen geen van allen echt vooruit.
Maar ja wat wel boven de 10 kg per Kw?
[/off topic]

Afhankelijk van welke kant u opgaat met de gas installatie gaat je er in vermogen en verbruik op achteruit, plus dat je een lel van een gas tank achterin hebt liggen, waardoor de al zo onruim bemeten kofferruimte zowaar nog minimalistische wordt. 

Ik zou zeggen het is een kwestie van rij stijl, qua vermogen ligt de benzine (op benzine) ietsie pietsie beter, maar omdat je er flink toeren voor moet maken is het wat dat betreft lood om oud ijzer.
Wil je lekker toeren maken, vlot schakelen en een snel (relatief) reagerend blok, gas erin.
Maar als je meer schakel lui wilt rijden, diesel.

De kosten, ik denk dat het qua branstof kosten elkaar eveneens weinig zal ontlopen, de benzine lust meer, helemaal op gas, maar kost ook minder. Of je nou weinig diesel tankt voor 1.30 de liter, of veel gas voor de helft van de prijs… Pb om Fe.

Het is algemeen bekent dat diesels sneller op operating temperature zijn dan benzine’s, maar met gas zal dat probleem ook wel grotendeels verholpen zijn.
Ik denk alleen dat je bij gas wel echt een ruim bemeten koelsysteem nodig hebt, anders sta je in Spanje tegen de berg op met de sleurhut erachter echt stil vrees ik.
Neemt niet weg dat een 2500 diesel ook een andere installatie nodig heeft hoor, maar die is tried and proven als je begrijpt wat ik bedoel.

[opinion]
Mijn mening, diesel erin, de bak aan de diesel vind ik veel lekkerder rijden dan de benzine bak.
Hogere eindreductie, minder toeren, en je koppel al op 2000 rev’s inplaats van bijna 3 en een half.
Diesel klinkt beter, geen gez**k met carburateurs, ontsteking, pingelen en weet ik het wat. Plus dat diesel overal te krijgen is, wat voor gas, met name in het buitenland, wel eens een probleem kan zijn. En ja, laad ruimte he, maar over de belangrijkheid daarvan kunt u alleen zelf oordelen.
[/opinion]

Ik rij zelf rond in een 22trs op lpg en vindt dit ruim voldoende om mee te kunnen met het verkeer,(kom ik echt wel mee vooruit)  ik vind dat er zelfs een groter verschil is tussen de trekkracht van de 22trs en de 2 liter dan tussen de 22trs en de vroege gti’s… ook is de radiator van een 22trs een pak groter dan die van de 2 liter wat volgens mij ook beter is.

Ik weet niet hoe de prijzen zijn in nederland, maar ook het rijgeleid van een 22trs is een pak stiller dan van een diesel. Daarom zou ik direct terug voor lpg kiezen . maar ik zou er een 22 douvrin in hangen….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook