Na een tijd weggeweest te zijn ben ik bijna weer de gelukkige eigenaar van een echte dame. Door diverse omstandigheden heb ik de afgelopen twee jaar me verplaatst in van alles en nog wat, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, er komt weer een XM .
De beslissing viel op de parkeerplaats van Circuitpark Zandvoort, toen mijn meisje en ik temidden van alle Porsche’s, BMW M5’s en meer mooi spul stonden te kwijlen bij een echt nette groene XM 2.1Td Aut. We besloten op dat moment dat onze huidige auto (Volvo 850 Estate 2.5 20V Aut op LPG) het veld moest ruimen.
Na wat speurwerk op internet ben ik naar een handelaar in Leeuwarden gereden om te kijken naar een ‘99 2.1Td Aut met airco, donkerblauw en niet tveel kilometers en nog ruim een half jaar APK. Daar aangekomen was de auto al verkocht , miscommunicatie zullen we maar zeggen.
Maarrrr, er stond nog een XM, een zilvergrijze, ook een 2.1Td Aut., een ‘97er met airco en een zeer net electrisch bediend zwart leren interieur, wel wat werk aan de buitenkant(hoekje uit een spiegelkap, deukje in een achterdeur en hoekje kapot van de achterspoiler). Twee problemen, de APK was verlopen(maar denk dat dat geen probleem gaat worden) en de spanrol vd multiriem klappert bij stationair toerental echt als een gek, de riem zelf ziet er ook niet echt fris meer uit.
Ik kan deze dame meenemen voor de pijs van het interieur zeg maar, anders gaat ze naar de sloop, en daar is ze echt te goed voor, heb een proefrit gemaakt en ben positief verrast over de staat van motor, bak en onderstel.
Ik moet alleen ruim anderhalf uur rijden voordat ik thuis ben en dat durf ik dus niet aan als de multiriem het elk moment kan begeven. De handelaar heeft geen werkplaats, ik heb ondertussen wat garages met Citroen ervaring in de buurt van Leeuwarden gesproken en ik krijg prijsopgaves voor het vervangen van spanner en multiriem varieerend van bijna € 500,- oplopend tot € 800,-(want je weet nooit wat je tegenkomt ).
Op die manier wordt het nog een kostbaar grapje.
Ik ben dus op zoek naar iemand in de buurt van Leeuwarden die (al dan niet samen met mij), dit klusje voor me kan doen, uiteraard tegen betaling, eventueel kan ik de onderdelen regelen.
Zweven of sideways…..... that’s the question
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Hoi Ronker,
Dus jij hebt ‘m (zo goed als) gekocht?
Ik woon namelijk in Leeuwarden en heb ook bij deze 2 XM’s staan kijken, namelijk.
Op zich zou ik je graag willen helpen, maar denk niet dat ik de tijd ervoor kan vinden…
Ben zelfstandige, dus werk nogal veel.
Daarnaast heb ik nog nooit een multiriem vervangen, dus heb geen idee hoeveel werk er in zit…
Ben in ieder geval wel blij dat ook deze XM een mooi plekje kan krijgen!
Zou het ook wel zonde vinden als hij naar de sloop zou gaan.
Mvg. Ronald
Mijn motto: Aldoende leert men…
Ik heb nog een zgan riem en demper (tegen het klapperen) liggen, mocht je het nodig hebben mag je ze voor 4 tientjes overnemen. Omleggen is niet zo gek moeilijk. Dempertje monteren ook niet, maar ietwat pielen. Demper los kost 80 euro, riem 30 of 40 ofzo
Ouwe mopperkont
Dat klapperen is voornamelijk bij stationair, als je met de auto gaat rijden en de motor toeren maakt, dan is het weg, je kunt er wel een eindje mee rijden op de snelweg.
Die demper, is dat zo een torsiedemper?
Ik weet dat er uitvoeringen zijn met een versterkt ophangpunt, het is verstandig om dat type te monteren.
Sohail, loop je dan geen “risico” als je het gas los laat?
Het hele verhaal is niet doorgegaan, de auto moest vandaag weg en ik kreeg het niet zo snel geregeld allemaal, echt balen
De riem en spanner waren simpelweg in een te slechte staat om het risico te nemen om naar huis te rijden, je zal maar halverwege stilvallen. In Leeuwarden laten repareren was een optie maar om deze auto financieel nog interessant te houden zou ik de klus zelf moeten doen, en dan moet er ook nog een nieuwe APK op.
Het spul vervangen is prima zelf te doen, maar niet ff snel langs de kant vd weg, heb nog bij een DHZ garage geprobeerd maar daar kon ik niet meteen terecht.
Echt zo jammer dit, de auto was verder (voor zover als ik kon beoordelen) de moeite van wat extra aandacht wel waard, maar ik moet ook reeel blijven.
Misschien iets voor iemand die in de buurt woont? Ik heb hem gisteren laten weten dat de koop niet doorgaat, hij zal er nu nog wel staan. (Interieur is echt netjes op een losse naad van de leuning vd achterbank na)
Maargoed, ik ben dus nog op zoek naar een 2.1Td Aut, als iemand iets weet hou ik me aanbevolen en iedereen bedankt voor het meedenken
Zweven of sideways…..... that’s the question
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Ronker,
erg jammer, inderdaad!
Heb de auto gezien en hij is inderdaad erg netjes.
Maar waarom MOEST de auto vandaag weg?
Dat zei hij 3 weken geleden ook al, namelijk…
Die handelaar kennende wil hij je graag een beetje onder druk zetten.
Vind het ook winderbaarlijk dat je bij de DHZ-garage niet meteen terecht kon.
Zo druk hebben ze het normaal niet…
Maarja, inderdaad erg jammer.
Zou deze auto nog wel in de gaten houden, als ik jou was.
Zoals ik al zei: Denk dat íe er volgende week nog steeds staat, hoor…
Als ik er de mogelijkheid voor had, had ik ‘m allang opgepikt.
Maarja…
Succes met je verdere zoektocht!
Mocht ik wat tegenkomen, dan laat ik het je weten!
Mvg. Ronald
Mijn motto: Aldoende leert men…
Maar goed, ik ben dus nog op zoek naar een 2.1Td Aut, als iemand iets weet hou ik me aanbevolen ....
Daar staan er genoeg van op marktplaats. vanaf 650 €
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb nog een 2.1 TD automaat in de stalling staan, wat voor eigenschappen moet ie hebben?
Ouwe mopperkont
citroen23 schreef:Maar goed, ik ben dus nog op zoek naar een 2.1Td Aut, als iemand iets weet hou ik me aanbevolen ....
Daar staan er genoeg van op marktplaats. vanaf 650 €
Dan hanteer je andere zoekopties dan ik waarschijnlijk , er staat wel een break voor €950 maar dan gaat het pas verder boven de €2000, en ik ben niet op zoek naar een break.
Zweven of sideways…..... that’s the question
Wat zijn je zoekopties ???? Zie ook vraag Mathijs309
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Matthijs309 schreef:Ik heb nog een 2.1 TD automaat in de stalling staan, wat voor eigenschappen moet ie hebben?
Behalve die combi, 2.1Td en Automaat eigenlijk niet gek veel eisen, wensen des te meer hahaha.
Maar uitvoering enz. maakt niet zo gek veel uit. Wat er niet opzit kan ik er in de loop vd tijd wel bijzoeken, mn 1e dame was ook redelijk standaard en toen ze wegging (wat ik nooit had moeten doen, mis haar nog steeds) was ze voorzien van electrisch zwart leer, musketier wielen, skirts en frontlip.
Type 1 vind ik aan de buitenkant net een tikkie mooier maar die zijn amper te vinden, lang leve de sloopregeling
Zweven of sideways…..... that’s the question
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ronker, als dit de auto is die je graag zou kopen, maar vervoer naar huis het probleem is, dan kun je toch wel een creatieve oplossing bedenken? Bijvoorbeeld een autotransporter? Of in Leeuwarden parkeren en ophalen zodra je wel tijd hebt? Of… Waar een wil is, is een weg!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Leuke prijs, nette (diesel) km stand.
http://link.marktplaats.nl/452191535
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
RensKorevaar schreef:Ronker, als dit de auto is die je graag zou kopen, maar vervoer naar huis het probleem is, dan kun je toch wel een creatieve oplossing bedenken? Bijvoorbeeld een autotransporter? Of in Leeuwarden parkeren en ophalen zodra je wel tijd hebt? Of… Waar een wil is, is een weg!
Rens, is op zich natuurlijk wel zo dat waar een wil een weg is, maar ik probeer het ook wel reeel te blijven bekijken. Aan de ene kant is het gewoon jammer als een dame in die toch wel redelijke goede staat eindigt als sloper, aan de andere kant is het nou ook weer niet zo’n uniek exemplaar dat alles op alles gezet moet worden.
En ik ben nou eenmaal gebonden aan een beperkt budget, investeer wel altijd in een auto, maar alleen in de onderdelen, monteren doe ik zelf.
Ik zal gewoon wat geduld moeten hebben, er komt vanzelf wel weer een dame op m’n pad die met wat extra aandacht weer netjes te maken is.
Mocht iemand nog een mooi electrisch bediend leren interieur zoeken, voor €400 is het in Leewarden te vinden, moet alleen nog even uitgepakt worden
Zweven of sideways…..... that’s the question
gompy58 schreef:Sohail, loop je dan geen “risico” als je het gas los laat?
Nee hoor, ik ken dit probleem het klinkt heel erg als je er naar luistert, maar kan absoluut geen kwaad. Als de motor warm is, dan word het een stuk minder, zet je er wat belasting op, zoals de airco aan en lampen aan, dan word het ook minder. Het geluid komt doordat de riem klappert tussen de krukas en airco.
Mijn 1.9TD heeft hetzelfde probleem gehad, ruim 100K mee gereden voordat ik er achter kwam tijdens het uitzoeken van onderdelen voor een D-riem wissel. Echter geen nieuwe kunnen monteren ivm de planning van de klus, heb het onlangs opgelost door een extra looprol te monteren tussen de krukas en airco, een rol die eigenlijk alleen bij een 1.9D met airco zit.
Een nieuwe demper monteren zie ik niet zitten, het zijn niet de kosten, maar het is een vreselijk rotklusje bij een 1.9TD.