Ik begrijp dat je zomers niet meteen denkt aan standverwarming in je auto. Toch heb ik begrepen dat dit met name voor de diesel rijders onder ons interessant kan zijn. Ik denk zelf aan een webasto upgrade kit. Hiermee zou je de bestaande bijverwarming om kunnen bouwen tot een standverwarming. Is er iemand die zich verdiept heeft in dit toppic.
Totaal aantal Berichten: 252
Geregistreerd: 30-04-2011
- DS 3 ds3 e-hdi so chic
- 2CV 2CV6 Club
Wat is het voordeel dan? ik begrijp dat het in strenge winters een voordeel is, sneller warm en minder slijtage van de motor. maar verder…...
Uh, standkachel is volgens mij makkelijk omdat je niet hoeft te krabben.
In de winter is de auto van binnen al lekker warm en de ramen ontdooit.
Lijkt me op zich wel een voordeel. Alleen kwanta kosta?
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Standverwarming heeft tal van voordelen, check de webasto site “http://standkachel.webasto.nl/productvoordelen.html”
Ik wil graag weten wie er ervaring mee heeft. Vooral het geluid en de (brand)veiligheid van zo’n standkachel interesseert me..
Ik heb in mijn C3 e-hdi een standkachel laten inbouwen met afstandbediening (webasto).
Tot nu toe nog weinig ervaring (een keer of 6 gebruikt bij nacht temperaturen van 5-10 graden), maar de motor is al je weg gaat goed op temperatuur.
Afstandbediening is even wennen maar werkt heel plezierig.
Als de kachel aan staat kun je hem buiten wel horen. Maar het is een beschaafd geluid.
Wel dien je voor optimaal effect de kachel van te voren in een bepaalde stand te zetten (ook bij een automatische airco).
Ik hoop er met name in de winter maanden veel plezier van te hebben.
Okee, helder verhaal. Kon je volstaan met het plaatsen van een upgrade kit of moest je een volwaardige standkachel laten inbouwen?
Wat heeft het verhaal je gekost?
Ohja, ben je niet bang geweest dat passanten de brandweer bellen omdat ze geluid (en misschien) rook onder je auto vandaan zien komen? Gr.
Standkachel heeft me altijd wel aangesproken. Alleen die bijna €1000,- die je kwijt bent in relatie tot de matige winters die we in NL hebben, mwah. Ik leg er een hoes van €20,- overheen en ‘t werkt redelijk.
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Eens je een standkachel hebt gehad wil je eigenlijk nooit meer zonder. Ik heb ervaring met de Webasto’s op een benzine-orgel en dat was super. Niet alleen niet meer krabben ‘s ochtends (tenzij het echt bar en boos is buiten en het ook nog eens nat is) maar uiteindelijk bespaarde het zelfs brandstof; wat door de kachel werd verstookt werd dubbel en dwars niet extra gebruikt tijdens het rijden op een koude motor. Netto verbruikte de Webasto minder dan een koude start.
De nadelen: het stinkt (zeker op benzine) en je hoort het ding lopen (maar hij produceert aanzienlijk minder lawaai, stank en uitlaatgassen dan een koud draaiende motor).
De standkachel stinkt niet en je ziet er niets van (je hoeft geen angst te hebben…).
Het betreft geen ‘upgrade’ want mijn C3 kent geen ‘bijverwarming’, dus volledig pakket (compacte model Thermo Top Evo 4).
Reken op een kleine 2000 Euro inclusief installatie (ca. 1,5 dag).
Prijzen onderdelen op http://standkachel.webasto.nl/producten/prijsconfigurator.html.
Groet Keesjan.
Okee Keesjan, dan hoop ik maar dat mijn DS3 inmiddels wel met een bijverwarming is uitgerust want ik vind de € 2000,= veel geld en verwacht dat de upgrade aanmerkelijk goedkoper is. Is er iemand die weet of er sprake is van bijverwarming bij de e-HDI 90 kw ???? Groeten Rob
tsjah, ff stukkie karton op de voorruit. motor starten, ff alcohol spuit raampjes onderspuiten. en klaar.
hoeft echt niet lang te duren.
Dat een warme auto fijner is om in te stappen, tuurlijk. Maar voor 2000 euro :O, krab ik liever heel wat seizoenen imho
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 17-01-2011
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 138
- DS 3 E-HDI
di 14 juni wordt bij mij de Webasto standkachel gemonteerd in de DS3 e-Hdi. complete set incl. inbouw ongveer 1800 euro. Ben benieuwd. Er zit geen bijverwarming in je moet dus complete set nemen.
Ik ben ook razend benieuwd. Hou me op de hoogte. Gr Rob
Heb zelf inmiddels complete winter ervaring met standkachel in Seat Ibiza (Webaste Thermo Top), laat ik na levering DS3 hierin overbouwen.
Zoals ander hierboven meldt: eens een standkachel, nooit meer zonder (dan is stoelverwarming echt een zoethoudertje..): warm interieur, auto volledig ontdooid, motor die niet ronkt/bonkt maar tevreden snort (want is meteen op bedrijfstemperatuur). Beetje brandstof verbruik tijdens opwarmen win je nagenoeg volledig terug tijdens eerste 10 km rijden, auto verbruikt dan immers minder dan tijdens koude start.
Overigens zijn genoemde prijzen inclusief afstandbediening, zonder kost het rond de 1600 inc BTW. Al ondernemer BTW eraf en belastingvoordeel (aftrekpost) dan netto nog maar zo rond de 800 euro. Aangezien je idd ventulatie in auto op bepaalde stand moet zetten heeft afstandbediening weinig/geen toegevoegde waarde.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Kun je dat met de ventilatiestand eens uitleggen. Hoe moet de ventiltie staan voor het beste rendement en wat gebeurd er als je dit niet doet?
Om de standkachel het interieur goed te laten verwarmen is het in mijn geval zo dat je:
a) de ventilatiesnelheid op de hoogste stand moet zetten;
b) de temperatuur op High (hoogste temperatuur) moet zetten;
De stand van de ventilatieopening (dus richting interieur en op voorruit in plaats van op voeten) regelt ‘ie wel automatisch.
Simpel gezegd: inschatten of het een koude nacht wordt en bij verlaten van de auto de ventilatiesnelheid en temperatuurstand instellen en natuurlijk de webasto op de juiste tijd zetten
Laat duidelijk zijn: je bent een stuk sneller klaar dan dat het mij hgekost heeft om dit bericht in te tikken. Ja een standkachel kost een hoop, als je er eenmaal aangewend bent wil je niet meer zonder. Ik vind overigens het bedrag nog wel meevallen. Op een luxe auto van rond de 50.000 bestel je het zo mee, op een auto van 24.000 alleen niet, dan lijkt het gewoon wat meer. Ik heb voor mezelf gesteld dat nu ik omwille van én portomonee én milieu flink kleiner ben gaan rijden (twee auto’s terug was het nog een Espace diesel) ik niet hoef te beknibbelen op luxe. En dat betekent dus bijna alle opties aankruisen en dan nog geld over houden!
Veel succes met knoop doorhakken, ben benieuwd of je voor de bijl gaat (als je gaat, ga je permanent!)
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.