
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007
- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Bij mijn 22 TRS 1986, begint de motor te stoten bij een hoger toerental.
Verschijnsl doet zich zowel op lpg als benzine voor.
Op moment dat motor begint te stoten zie ik op toerentaeller dat het toerental even terugvalt naar nul.
Oorzaak lijkt dus in de stoomvoorziening te zitten.
Het probleem deed zich enkele maanden geleden ook voor.Toen stopte hij er helemaal mee. De wegenwacht heeft de stekker onder de stroomverdeler, losgehad, schoongemaakt en de motor liep weer goed.
Ik heb toen alle stekkerverbindingen van bobine, onder stroomverdeler, regelunit onder linker koplamp etc, losgehaald, schoongemaakt, ingespoten met contactspray.
Nu weer zelfde euvel. Vanaf 3000-3500 toeren begint het stoten.Bij 2000-2500 toeren geen last.
Waar zit de oorzaak? Stroomvverdeler ?? Heeft (standaard) elektronische ontsteking. Is er misschien een module stuk?
Hoe vind ik de oorzaak?
Gr Peter













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Brak stekertje op/bij bobine? Module kan ook de geest geven, als deze bijv. te warm geworden is (de koelplaat zit niet altijd even goed meer vast en de pasta tussen module en koelplaat kan uitgedroogd zijn). Maar ik gok het op een stekkerverbinding - contactspray maakt aardig schoon, maar laat de boel daarna nog harder door corroderen!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007
- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Dag Rogier,
Bedankt voor de tips.
Ik heb de stekkerverbindingen van de draad tussen stroomverdelerhuis en module onder linker koplamp schoongemaakt en ingevet.
Verder de stekkers aan de bobine schoongemaakt en ingevet. Zien er nog goed uit.
De module onder linkerkoplamp heb ik enige tijd geleden losgehad en daarna weer gemonteerd.
Kan het dat de module te heet wordt en moet ik geleidingspasta tussen de koelplaat en de module aanbrengen? Of is de module al overleden als de motor begint te schokken bij 3000 toeren?
Op het moment dat de motor begint te schokken valt de wijzer van de toerenteller naar nul.
De toerenteller wordt gestuurd door de bobine. Betekent dit dat de bobine op dat moment geen stroom afgeeft?
Bobine stuk of module stuk? Wat is oorzaak en gevolg?
Wat is systematisch de beste manier om oorzaken uit te sluiten?
Alvast bedankt
groeten
Peter













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hi Peter,
Even uit mijn GSA en beetje mijn 22 TRS historie graven, met de GSA heb ik soortgelijk geëtter gehad
- er gaat (o.a.) een 12V signaal van verdeler (opnemer) naar module
- module vertaalt dat naar bobine
- bobine geeft op juiste moment hoogspanning naar verdeelkap
Als de module nu door oververhitting is overleden, krijgt je bobine geen stuursignaal meer. Aan de andere kant: een transistormodule is voor óf goed, óf kapot - dus alleen bij flink doortrekken schokken is vreemd.
Bij mijn GSA was de kabel van verdeler naar module brak (stekker aan modulezijde helemaal geöxideerd met inwendige kabelbreuken tot gevolg). En dat gaf wél alleen bij flink doortrekken schokken: de motortrillingen verbraken het slechte contact dan. Uiteindelijk heb ook ik de module daar los gehad, en toen deed de GSA niets meer en kon ik echt foutzoeken.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007
- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Hoi Rogier,
Ik begrijp uit jouw verhaal dat de module of goed of stuk is.
Bij alleen schokken bij hoog toerental zal ik de oorzaak toch maar gaan zoeken in de kabel- en stekkerverbindingen.
Nogmaals bedankt. Ik geef niet op.
Groeten
Peter













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En al verder Peter? Of meer tips, want ik ben maar een prutser hier die toevallig een idee had
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007
- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Hoi Rogier,
Dank voor je medeleven.
Ik ben nog niet veel verder. Heb ook niet gelegenheid gehad om er weer mee aan de gang te gaan. Op zich rijdt de auto prima als je niet te lang op hoge toeren rijdt. Ik heb op de grote weg de snelheid geleidelijk opgevoerd tot 140 km, ca 3500 toeren. Ging een tijdje goed, een kilometer of 5, toen begon het schokken weer. De toerenteller zwaait licht door en dan terug naar nul, alsof hij geen impuls meer krijgt.
Wet van Murphy lijkt ook toe te slaan. Vandaag met mijn Traction op weg naar Schipborg in Drenthe voor de Tour Spécial de Citroen. Bij Assen heeft de motor het begeven. Drijfstanglagers stuk. Ook weer werk aan de winkel. Als ik de CX storing heb opgelost meld ik het nog wel.
Groeten
Peter





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bobine kapot? Af en toe kortsluiting in de toerenteller?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Denk niet dat de bobine al kapot is, dan gaat ie namelijk op 3 of zelfs 2 cilinders lopen en dat merk je echt wel. Zou echter wel kunnen dat de aansluiting slecht is/ kortsluit oid. Heb dit zelf op het moment, en dat word ook erger als de motor warm word… zou het dus daarin allereerst zoeken.
Is ook logisch dat het dan beter word als je wat aan de stekkers morrelt zoals een paar maanden geleden.
U can’t form a line if ur to scared to stand alone.