Hallo allemaal,
Heb een probleem met de C15, misschien kunnen jullie helpen.
Sinds een tijdje deden de sproeier en ruitenwisser het niet meteen als ik startte en wegreed. Na een tweehonderd meter of als ik over een drempel reed begin ie dan ineens, en bleef het ook voor de rest van de rit doen. Ik wilde gister de wagen klaar maken voor keuring en het ruitensproeierprobleem moest dus opgelost worden. Zekeringen nagekeken, niks te zien. Contactpunten van zekeringen schoongemaakt en alles weer erin gezet. Stukje gaan rijden, geen ruitenwisser. Sterker nog, lampje van de accu ging branden. Terug naar huis gereden, accu doorgemeten: 12 volt. Intussen deden mijn alarmlichten, dashboardverlichting, toeter, radio, blower, achterlicht rechts, knipperlichten het ook niet meer. Zekeringen nogmaals nagekeken, sommige oude vervangen. De toeter begon het af en toe weer eens te doen, at random lijkt wel. Aardepunt onder stuurkolom los- en opnieuw vastgedraaid. Geen wiper, radio en alarmlichten. Dashboardverlichting deed het ineens wel weer, alsmede blower en knipperlichten.
Vanmorgen nog eens geprobeerd, sproeier deed het ineens, wiper heel traag. Accu nog maar eens doorgemeten, nog steeds 12 volt.
Heb de zekeringen doorgemeten, alles behalve F1 loopt spanning doorheen, ook niet met contact erop. Op F1 zit het licht rechtsachter dus dat kan kloppen. Blijft raadselachtig waarom daar ineens geen spanning doorheen gaat.
Iemand ideeën hierover??
Vaas ,
Mogelijk een lampje in het achterlicht of de grijze lampenhouder in het achterlicht die wat vuil/ geoxideerd is.
Ik had vroeger ook een C15D uit 1988 die had glaszekeringen onder de motorkap tegen het shutbord zitten. Ik heb toen ik haar kocht (ze had ongeveer 1 jaar stilgestaan)ook lang naar een electrische storing gezocht ,Toen we een voor mijn gevoel goede (hele) zekering (draadje was heel) vervangen hadden toen was alles weer in orde.
Zit er een trekhaak onder jouw C15 , de stroomkabel daarvan zit mogelijk met klemmetjes op de grijze computerkabelachtige kabelboom naar de achterlichten verbonden wat ook de problemen kan veroorzaken.
Succes
Thanks 75,
Heb het volgens mij gevonden. Toch vuile contactpunten in het zekeringskastje, plus een gebroken klem op de minpool van de accu. We kunnen dus met het beestje op keuring….
Groet
vaas