Simpel: Het belasting-systeem in Frankrijk, Italië en België gaat uit van het (fiscaal) motorvermogen, in Nederland heeft het te maken met massa van het voertuig.
Ik heb voor mijn XM een Volvo 740 gehad, in een uitvoering die in Nederland eigenlijk niet officieel geleverd was. Betrof een 2.0 in plaats van de gangbare 2.3 in Nederland.
En daarom vermoed ik dat ze in Nederland dus enkel de 2.0 geleverd hebben, omdat een 1.8 in verhouding tot de bijna anderhalve ton zware XM dit gewicht niet zo gemakkelijk vooruit krijgt.
Daffodil31LE schreef:
En daarom vermoed ik dat ze in Nederland dus enkel de 2.0 geleverd hebben, omdat een 1.8 in verhouding tot de bijna anderhalve ton zware XM dit gewicht niet zo gemakkelijk vooruit krijgt.
Als de 1.8 een mulitpoint is, heeft die waarschijnlijk meer vermogen dan de 2.0 monopoint die slechts 110 pk (identiek aan de 1.9 uit de BX TZi) produceert.
Het lijkt me dat de 1.8 ook rond die koers zal varen en qua gewicht zelfs lichter zal zijn en dus nog minder wegenbelasting.
De 2.0 monopoint is ook niet op de markt gebracht vanwege de wegenbelasting, maar vanwege een extra belastingmaatregel op zakenauto’s boven de 50.000 gulden.
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
fiscaal
juist
gr dennis :cevr
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Simpel: Het belasting-systeem in Frankrijk, Italië en België gaat uit van het (fiscaal) motorvermogen, in Nederland heeft het te maken met massa van het voertuig.
Zoiets heb ik inderdaad een keer gehoord van een klant in Belgie, die zij dat het veel goedkoper is om een 1.8 motor te hebben ipv een 2.0. Het belasting-systeem schijnt gekoppeld te zijn aan de cylinder-inhoud, iets wat je wel vaker ziet, ook buiten Europa.
O ja, die gekke site maakt ook melding van een ZX met 1.8 en 2.1 diesel : Blijkbaar heeft die kerel zijn site gemaakt na een heleboel glazen wodka gezopen te hebben
Vanwege de belasting van de cylinderinhoud besloot (als ik het juist heb) Maserati toendertijd om een 2 liter V6 te maken met een Biturbo erop.
(beetje vloeken hier misschien, maar die zou ik ook graag nog eens hebben)
Boonacker XM V6
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
lichte motoren
er is wel een zx met de 1.4 diesel geweest en die zat in de zx utilitaire(zeg maar grijs kenteken) ook de xsara is leverbaar geweest met 1,5 ltr diesel.dus….
groeten dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
In Frankrijk ook wel eens een BX 1.5D en BX 1.1 gezien. Volgens mij zijn die ook nooit in Nederland geweest.
MAAR DE XM 1.8 heeft echt bestaan in Nederland, al was het misschien maar eventjes. Jammer dat niemand dat wat zegt. Het lijkt me sterk dat het ging om een geïmporteerd exemplaar, maar dat zou natuurlijk kunnen.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
En als ik dat kenteken intik op deze pagina krijg ik een 2.0 benzine…
Da’s een interessant tooltje !
Rittensport is een prachtige hobby.
RitjeC3 schreef:Da’s een interessant tooltje !
Geen dank, doe maar tien euro
Daffodil31LE schreef:En als ik dat kenteken intik op deze pagina krijg ik een 2.0 benzine…
Hmm, bij mijn auto komt ie niet verder dan dat het een citroën is…
Is dat niet zo, dan?
Daffodil31LE schreef:Is dat niet zo, dan?
“tuurlijk is mijn auto een Citroën, maar hij geeft geen type aanduiding erbij.
Gelukkig ook maar, want bij een ander programma dat op kenteken zoekt, is mijn vorige BX (een 19 TZi) volgens dat programma een BX4x4.
En vorige week was ik bij een automaterialenzaak voor onderdelen van een BX Routiëre (BX 19TGi) en daar keken ze ook op kenteken en volgens hun was de betreffende auto een BX GTi.
Re: XM 1.8
Richard Kruizinga schreef:Ik heb ooit (begin jaren 90) in een XM gezeten (showroom) met een 1.8 motor. Ik kan me nog herinneren, dat dat model geen toerenteller had, maar een analoge klok. Weet iemand meer van deze uitvoering??
Ik heb wel een xm 20 gehad met een korte middenconsole en zonder toerenteller uit 1990, heb er gauw een normale console ingezet met leren bekleding elect. verstelbaar. Zelfs de deurpanelen waren van hardboard !!! en de bekabeling voor de stoelen moesten ook helemaal worden aangelegd.
Groet Roy inmiddels XM V6 12V aut. 1990 met leer en alles erop en an.
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl