Nu ik iets lees over verstuivers, denk ik dat Leontien wel wat kan vertellen naar aanleiding van de auto van mijn broer die bij haar op het bedrijf is gerepareerd. Met name wat de risico’s zijn als je er mee blijft doorrijden. Het blokje van m’n broertje, dat is nu wijlen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
freek schreef:volgens mij heeft de pomp een vervroegingsmechanisme dat op vacuum werkt. Maw: het inspuittijdstip is variabel.
Nope. Een dieselmotor heeft eigenlijk helemaal geen vacuum, vanwege het onbreken van een gasklep. De door jou genoemde “vacuum regeling” is een drukklep: als de turbo druk gaat leveren zorgt deze unit er voor dat de pomp meer brandstof kan gaan inspuiten. De vervroeging werkt bij een cx zuiver mechanisch, en op de genoemde klep staat DRUK ivp vacuum. Dit terzijde natuurlijk.
Wat de verstuivers betreft: demonteren die handel en bij een revisiebedrijf laten testen! Dan weet je zeker of ze ok zijn. En, vergeet de brandplaatjes niet te vervangen! Dat zijn koperen afdicht ringen, zeer dun, die onder de verstuivers moeten. Je vist ze met een dun haakje uit de schacht waar de verstuiver in zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
en let er even op, bij eventuele vervanging van de verstuivers, dat er verschil zit tussen turbo en turbo met interkoeler
de afstregeldruk is ook iets anders
succes



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
heel erg bedankt voor jullie reacties
hier kan ik iets mee
ik ga eerst nog een weekendje met de cx naar zee. warm loopt ze redelijk. wel wat schudden van de motor bij stationair draaien, maar ik durf het wel aan. vervolgens bouw ik dan volgende week de verstuivers uit en laat ik ze bij een revisiebedrijf nachecken
ik hou jullie op de hoogte!!
groet
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou er toch niet te veel mee rijden. Als de vertuiver écht gaar is kan er schade aan de motor ontstaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat vermoedde ik al….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
hmm oke..
dan gaan we met de ds!!!
niet echt een straf….
hoop alleen dat we niet al te guur weer krijgen met pekel enzo..
ik hou jullie op de hoogte
groet
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
nog even een rotodieselpompvraag
een tijdje geleden heb ik de 4 verstuivers laten nakijken, nozzels vervangen en af laten stellen.
het resultaat was veelbelovend, omdat de cx nu stukke rustiger loopt.
er zit echter nog een probleem in. als de motor niet op bedrijfstemperatuur is loopt ze stationair niet mooi (lees ruw)de motor schud dan en er komt veel rook uit de uitlaat. rij ik een blokje om is het euvel verdwenen en kan ik uren aan een stuk rijden zonder problemen. ze loopt dan heel mooi en erg zuinig. vandaag startte ik de limo weer eens na 2 weken, terwijl ze achter op bokken stond. dit ivm het ontluchten vd remmen na het vervangen van de adals en remleidingen. nu liep ze zeer slecht en bij gasgeven wat normaal het euvel verminderde, leek het wel of ze even op hol sloeg en er kwam extreem veel rook uit de uitlaat. ligt dit nu aan het voorover staan van de auto of misschien toch ergens valse lucht of afstellen vd pomp, of misschien te weinig druk vd pomp bij koud stationair???
weet even niet waar ik het zoeken moet, en hoe ernstig dit is. wil binnenkort nl weer met de auto met caravan op vakantie, het liefst net als vorig jaar weer naar spanje.
ik hoor graag jullie meningen
vr gr
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Dit is inderdaad zeker valse lucht die getrokken word. Bij zowel beide problemen duid het daarop. Het bokken en roken en het ‘op hol slaan’. Als er lucht in het brandstof circuit zit is dit wat ze gaat doen. Ga dus maar eens zoeken waar het vandaan zou komen. Kijk maar eens waar ze zweet op de pomp oid.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Om te beginnen een doorzichtige slang tussen de pomp en het brandstoffilter monteren. Zie je tijdens het draaien luchtbellen in die slang, dan weet je dat er ergens een luchtlek zit. Meestal zit dat in het brandstoffilterhuis.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Het roken klinkt meer als onverbrande diesel. Ik zou het daarom eerder bij een defecte gloeibougie zoeken.
Ik had vorig jaar valse lucht via het filter. Dat leverde vooral slecht starten op (lang starten voor die aan sloeg en dan weer afslaan). Als ik de auto even stil zette (een minuut of 10) en weer probeerde te starten had ik hetzelfde euvel.
Later waren mijn gloeibougies overleden (3 van de 4) en toen had ik last van veel rook (en heeeeeeeel slecht starten in de winter).
Succes met het zoeken van de oorzaak
Ps. wat koste dat trouwens, nieuwe nozzels? ik moet dat ook gaan doen…





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zal iig niks met de gloeibouigies te maken hebben deze heb je alleen nodig bij een koude start om de verbrandingskamer op tempratuur te krijgem en dat merk je dus vooral ‘s winters en als ie eenmaal loopt doen die dingen niks meer.
Mark
CX 2000 pallas ‘78



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Hoi Mark
PJ heeft het juist bij een koude motor. tuurlijk hoef je nu minder voor te gloeien maar bij een niet direct ingespoten diesel is voorgloeien volgens mij nog steeds nodig voor een goede verbranding en daarmee mooie loop van de (koude) motor.
Daarnaast is (witte) rook volgens mij onverbrande diesel (ruik je trouwens snel genoeg) wat volgens mij meer duidt op een voorgloeiprobleem dan op valse lucht.
Ik kan het natuurlijk mis hebben want ik ben nog maar net een jaar dieselrijder.
Groet, David









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
@ David:
Lijkt me stug dat het met de gloeibougies te maken heeft want hij geeft aan ‘bij koude start loopt ze slecht en bokt de motor’. Idd bij koude start, maar met defecte gloebougies is dit na een aantal keer rondgedraaid te hebben weg. Is waarschijnlijk toch echt een lucht probleem. Ik zou idd eens gaan zoeken naar leksporen op de pomp of in de buurt van het handpompje.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
We zullen het lezen. Ik ben benieuwd wat het is. Zo leer ik weer wat meer van diesels en ben ik weer beter voorbereid op toekomstige problemen
Groet, David