Beste forumers,
Vandaag wilde ik de koppeling van een eend uit 1987 vervangen. Alles verliep volgens plan bij het demonteren van de motor. Nieuwe koppeling, drukgroep en druklager (Cassis, met diafragma) gemonteerd en dan wilde ik het motortje weer monteren. Dat ging niet. We waren met z’n tweeën en kregen de motor niet tegen de bak. Er blijft een ruimte van zo’n 1,5 a 2 cm. tussen bak en motor. Blijkbaar zit er iets in de weg maar we kunnen niet vinden wat. Kan het een verkeerd type koppeling zijn? Kan dat zo’n verschil maken? Of is er iets anders dat we over het hoofd zien?
Wie weet raad, want wij zijn na drie hernieuwde pogingen radeloos.
Dank je voor jullie tips!
Jan
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
heb je de koppelingsplaat wel gecentreert?
even goed heen en weer wrikken en duwen, zo nu en dan met een schroeven draaier de starter krans en wat verdraaien.
dan zou die op den duur tegen de bak moeten schuiven!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Hallo,
Dank je voor de reactie.
We hebben de koppeling inderdaad gecentreerd met de specifieke centreerpen, dat zou dus goed moeten zijn.
Wrikken hebben we geprobeerd, meerdere keren, maar ik ben bang dat we iets stukmaken.
We hebben de motor er weer uitgenomen om opnieuw te beginnen. Bleek wel dat op de prise-as een zwart plastic ringetje zat, dat er niet zat toen de motor erin ging. Dat lijkt van de koppeling te komen… Het past perfect op de prise-as.
Daarna motor weer proberen monteren, weer niet gelukt. Weer eruit, weer geprobeerd, weer niet gelukt. De motor blijft steeds op hetzelfde punt tegenwringen…
Ik zie de druklager nog zitten door de opening tussen motor en bak en ik zie nog een deel van de prise-as. De koppeling lijkt nog genoeg ruimte te hebben.
Na de derde keer hebben we het voorlopig opgegeven, om ons te beraden over het probleem. Ik heb al in de technische boeken gezocht, websites geraadpleegd, maar vind de oplossing dus niet.
Jammer, want ik had alles graag weer rijdende gehad….
Hartelijke groet en dank voor je reactie.
Jan
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
hmm appart jan
ik weet dat het heel vervelend kan zijn.
Wat je wel even kan doen is de koppelingsplaat even los op de prise as schuiven en zien als dat wil.
Het MOET dan gewoon passen!
Waar woon je? meschien kan iemand je even helpen?
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
past de plaat wel op de prise as dan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo,
Leuk dat jullie willen helpen, want het is inderdaad vervelend (Het is niet mijn eigen 2cv, dat maakt het nog iets vervelender.
Jullie geven beiden aan dat de koppelingsplaat misschien wel niet past op de prise-as. Dat heb ik niet gecontroleerd, maar dat wil ik morgen wel doen (we zijn nu gestopt met werken). Is het dan zo dat er verschillende maten zijn? Zou het kunnen dat de koppelingsplaat niet over de prise-as kan schuiven? Mijn garage zei me dat er maar één type koppeling is voor dit type 2cv.
We hebben inderdaad ook geprobeerd met het verdraaien van het kroonwiel, met een schroevendraaier, maar dat beek ook niet te helpen. We hebben wel nooit meer dan een tand of vijf verdraaid. Dat was misschien niet genoeg?
Morgen sowieso de nieuwe koppeling maar weer demonteren en eerst passen over de prise-as. Motortje ligt er nu toch uit. En dan hoop ik dat we de oplossing voor het probleem vinden. Tenzij iemand nog een ander idee heeft?
Groeten, en dank!
Jan
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Vreemd, maar ik heb onlangs ook nog staan tobben met identiek probleempje. Was geen oorzaak, ging gewoon moeilijk terug en uiteindelijk na een pauze, in een keer zonder problemen ingeschoven.
Die busjes zijn naar ik aanneem niet per ongeluk verwisseld (die in de gaten van het blok en in die gaten van de bak moeten corresponderen)
Hallo,
Inderdaad: de busjes zijn op hun plaats blijven zitten.
Vandaag een nieuwe poging. Hopelijk hebben we vandaag evenveel geluk als jij, Puffel.
Groeten,
Jan
Paar dingen over de koppeling, heb dat heel wat keertjes gedaan.
Die keering die hebt gezien, die moet in het vliegwiel, moet er echt in! Beste is een nieuwe, kost euro.
Centreren, met dat plascti centreer pen, dat werk goed. Let wel, ook goed kijken of die opzicht wel netjes in het midden zit.
Je kan al voelen dat de plaat een paar millimeter kan verschuiven als je de centreer pen rond draait.
Wat enorm helpt als je de spiebaan van de koppelings plaat een klein beetje vijlt. Als je nu je vinger in de peibaan steekt voel je dat het heel scherp is. Dat was vroeger nooit. Maar tegen woordig wordt alles goedkoop gemaakt.
Vervolgens de motor er recht opschuiven!!! daar moet jeje goed op concentreren!!!!! Als ie niet past inderdaad vliegwiel iets verdraaien met een schroeven draaier. Dat werkt alleen als het blok er weer vanaf is!!! Anders hangt ie op de prie as en die draait dan vrolijk mee!!
Moet lukken!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Wij legden vroeger altijd een blokje hout onder de versnellingsbak zodat die iets hoger kwam te liggen.
Dan moet je hem er in kunnen schuiven.
succes
Henk
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik ben wel benieuwd of het ondertussen al gelukt is…
Hallo allemaal,
Vooreerst dankjewel voor jullie reacties en het meedenken.
Ik kan met blijdschap melden dat het intussen gelukt is! De 2cv zit weer netjes in elkaar en alles werkt tot nu toe naar behoren.
We hebben de koppeling zelf er terug afgehaald en zoals siemenazu en waterman voorstelden zo over de prise-as geschoven. Dat ging perfect, zoals verwacht. Dat was het probleem dus niet.
Dan koppeling maar weer gemonteerd op de motor en opnieuw motortje proberen monteren. Lukte eerst weer niet goed, maar na wat wrikken en wringen schoof alles plotseling op z’n plaats, alsof het niets was. Opluchting! Het was een vreemde ervaring dat het plots wel lukte na een tiental pogingen en dat er dus geen aanwijsbare oorzaak was. Het moment waarop de koppelingsplaat in de tanden van de prise-as moest grijpen was het moeilijke moment en blijkbaar moet je daar een beetje geluk bij hebben dat alles juist ineen past.
De koppeling grijpt nu wel heel vroeg aan, afstellen maakte wel wat verschil, maar het aangrijppunt blijft wat vroeg naar mijn gevoel. Het is uiteraard een kwestie van wennen na de totaal versleten koppeling.
Ik bedank jullie voor de goede raad, de tips en de aanmoedigingen. Mede dankzij jullie alweer een 2cv die goed is voor vele kilometers.
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mooi dat de operatie geslaagd is.
Het kan even wennen zijn bij het rijden, een nieuwe koppeling voelt eerst nogal ‘happig’ aan, maar dat is iets anders dan vroeg aangrijpen. Er moet een paar cm speelruimte op zitten, anders slijt de boel onnodig snel. Je laat al gauw het pedaal per ongeluk een fractie opkomen als je lang voor het stoplicht staat en in het ergste geval staat ie zo krap afgesteld dat ie niet helemaal ontkoppelt bij volledig indrukken van het pedaal.
Kortom, belangrijk om de afstelling even volgens het boekje te doen. Simpel klusje in vergelijk met de rest.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 10-12-2010
- Ami 8 break.
- Ami 8 berline van moeders.
Citrobenz schreef:Wij legden vroeger altijd een blokje hout onder de versnellingsbak zodat die iets hoger kwam te liggen.
Dan moet je hem er in kunnen schuiven.
Zo hebben wij het ook met mijn Acadiane gedaan ja.
Trotse bezitter van een ‘89 Volkswagen Polo.
Ex: ‘83 Acadiane, ‘76 Ami 8 Break.
Late reactie, maar:
Vergeet niet in de versnelling te zetten en de wielen tegen te houden. Anders draait de priseas mee bij het tornen van de motor en schiet hij niet in de spiebanen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Een nog latere reactie, maar als ik alleen ben zet ik juist de versnellingsbak in de versnelling, met het bekende balkje eronder.
Wanneer je dan het blok op z’n plek schuift kan je de hele eend iets naar achter duwen, door het verdraaien van de priseas flipt hij er dan makkelijk op.
Overigens gebruik ik een oude prise-as ipv het plastic meegeleverde pennetje.
Bij het loshalen van de drukgroep plaats ik ook altijd een nieuw lager met het bijhorende keerringetje. Hierover is op dit forum vaker geschreven…