Vraagje BX sport
Arvilani
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 12 juni 2011 05:59 PM

Hallo

Ik ben sinds 2 jaar in het bezit van mijn droomauto. En dit is de BX sport. Hier een foto:

Bx1 by Arvilani, on Flickr

Hij rijd hartstikke fijn en heb er weinig problemen mee. Nou heb ik alleen sinds het begin een probleempje. Als ik stilsta na een tijdje rijden gaat mijn STOP lampje branden in combinatie met de temperatuur meter. Als ik dan weer ga rijden gaat hij weer uit.
Nu gebeurde het volgende:
Ik heb laatst de ashoes vervangen voor de APK. Daarna moest hij uitgelijnd worden. Dit heb ik laten doen bij Profile. Er werd gezegd dat de motor moest blijven lopen om hem te kunnen uitlijnen zodat hij niet zou zakken. Hij moest op rij hoogte blijven anders had uitlijnen geen zin. Maar zoals jullie misschien al voelen aankomen raakte na een minuut of 10 de motor aan de kook en was het KVS all over the place. Gelukkig geen permanente schade, maar ik ben er nu gelijk maar mee aan de slag gegaan. Nu ligt het probleem bij de koelvin. Die slaat namelijk helemaal niet aan. Hij koelt met rijden dus is er wel circulatie. Ik heb vandaag de thermostaat gecheckt en die werkt(hopla in een pannetje met kokend water.) De koelvin zelf werkt ook ( eruit gehaald en direct op een accu getest.) Ik denk dat er iets is met de aansturing door de sensors. Alleen ken ik niet het hele schema van de bedrading. Zo zit er aan de bumper (net voor de koelvin) een ,ik vermoed, sensor. En in de radiateur zit er ook een net als in het motorblok zelf. Hiervan heb ik de bedrading en aansluitingen gecontroleerd en shoongemaakt. Vanmiddag begon alleen ook nog het lampje te knipperen van het KVS niveau. Dit terwijl er zeker weten genoeg in zit. Na een tijdje ging hij weer uit. Nu is mijn vraag of iemand enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn. Mijn dank zou groot zijn.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 12 juni 2011 06:39 PM
  [ # 1 ]

Die ‘sensor’ voor bij de ventilator is een weerstand, wat er voor zorgt dat je ventilator op de eerste stand op halve kracht draait. De echte sensor zit in de radiateur en heeft een 3 polige stekker. Waarschijnlijk zit hier het euvel. haal deze stekker er eens af en verbindt de ‘haakse’ aansluiting eens met een van de 2 parallele aansluitingen. Bij de één moet de fan zacht draaien, en bij de ander op volle kracht. Mocht er nu wel iets gebeuren, dan is de sensor waarschijnlijk overleden. Anders moet je de bedrading doormeten, want dan zit er daar mogelijk iets mis.

De weerstand voor je koelvin kan ook vergaan zijn, maar dan zou hij nog wel op de volle stand moeten werken.

Profiel  
 
Arvilani
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 13 juni 2011 02:38 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie. Heb nu alles geprobeerd maar krijg er geen beweging in. Ik weet nu wel dat er totaal geen spanning op zit. Dus het probleem zit hem waarschijnlijk dieper in de bedrading. Op naar nog meer meten.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook