mijn ervaring is precies omgekeerd;
als de bandenspanning te laag is, gaat de auto meer bonken
Kennelijk komt het samenspel van banden, spanning en LHM druk zeer nauw.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
CX-GTI-T2 schreef:Rare vraag misschien, maar ik ben niet tevreden over die van mij. Of verkeersdrempels etc gaat ie lekker soepel heen, maar kleinigheden als een putdeskels komen vrij hard door en dat lijkt mij niet de bedoeling. Waar kan dit aan liggen??
Ik heb hetzelfde, een lange drempel kan ik hard overheen. Die irritante zwart-gele richeltjes moet ik voor afremmen. Vier nieuwe veerbollen en in de binnenstad hier (bijna golvende klinkerstraten) is het zweven.
ik zal de bandenspanning eens meten, maar zo te zien zijn ze niet te hard
Bij mij zijn sinds kort de bovenste en onderste fuseés vervangen. Moet zeggen dat dit ook behoorlijk scheelt. Daarnaast blijft een CX wat licht op de kont zeg maar en volgen de achterwielen niet altijd lekker de voorwielen (gevoelsmatig) Met belading is dat beter. En sinds ik Michelin’s ipv Firestone er op heb is het nog weer wat beter.
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Feit is is wel dat de turbo’s een dikkere stabilisatorstang hebben vooraan, en ik ook hetgevoel heb dat ze de richels beter doorgeven dan de gewone
gti’s… Als er vooraan nog de originele turbo bollen opstaan scheelt dat ook want dan is ie ook nog iets harder…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
bxsport schreef:Feit is is wel dat de turbo’s een dikkere stabilisatorstang hebben vooraan, en ik ook hetgevoel heb dat ze de richels beter doorgeven dan de gewone
gti’s…
Als je recht op een richel afrijdt zou een stuggere stabilisatorstang toch niet uit moeten maken?
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
In alle autotestverslagen van alle HP-Citroëns worden opmerkingen gemaakt over het stoten op korte oneffenheden. Vaak overigens beter hoorbaar dan voelbaar. Ik denk dat het inherent is aan de hydropneumatiek. Als je wilt weten of het bij jouw CX veel erger is dan bij een andere, vergelijkbare CX, is het misschien een tip om op bv een meeting te vragen of je met een paar andere CX-en mag rijden.
Slijtage in de voortrein hoor en voel je meestal als een “knak”.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
wat moet de bandenspanning eigenlijk zijn? Er staan wel gegevens bij de linker voordeur op een sticker, maar dat is voor TRX-en. Ik heb gewone 14 banden.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik doe altijd 2.2 voor, 2.1 achter.
F.SvM schreef:Dat snap ik maar als je hem iets ruimt dan gaat je olie sneller van de ene kamer naar de andere,
dus veert sneller
haha Comfort bollen dus….. daar zijn sterk verdeelde meningen over..
Maar ook met comfort bollen zijn korte riggels niet het sterkste punt van de cx vering
comfort of onveilig
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
samuel schreef:F.SvM schreef:Dat snap ik maar als je hem iets ruimt dan gaat je olie sneller van de ene kamer naar de andere,
dus veert snellerhaha Comfort bollen dus….. daar zijn sterk verdeelde meningen over..
Maar ook met comfort bollen zijn korte riggels niet het sterkste punt van de cx vering
comfort of onveilig
Niet de bol uitboren maar in de veerpoot,
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
par eXeMple! schreef:Ik doe altijd 2.2 voor, 2.1 achter.
Ik zou achter veel lager doen (bv 1,8 ) tenzij je vol bepakt op vakantie gaat. Mijn ervaring is dat de kont daarvan rustiger wordt.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
en in een TRX band moet achter zelfs maar 1,4 bar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
1,6 Dacht ik, maar dat vond ik echt niet fijn rijden. ik had mijn TRX’en altijd op 2,4 voor en 2,0 achter, na wat experimenteren voor mij de fijnste balans.
Overigens nooit moeite gehad met korte hobbels. Ik hoorde ze meer dan dat ik ze voelde.





















Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Op het stikkertjes in mijn 22TRS staat 2,2 voor 2,1 achter.
De bandenmaat is volgende de orginele specificatie’s voor en achter ook verschillend;
voor 195-70-14 achter 185-80-14 ................ ik weet niet in hoeverre dit wat kan uitmaken.
Een CX serie 2 kan op zeer korte ribbels en drempels best even stug zijn ja.
Ik heb mijn banden rondom op 2,5 bar staan, het is soms wat stugger maar het “zwabbert” wat minder in een bocht.