BX Koppeling Af?
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 14 juni 2011 12:49 PM

(Nu onder het goede kopje)
Beste liefhebbers,

Zie de onderstaande quote uit DS forum (Koppeling (trillen))

Freek 1971 zei:

De andere 50% echter, zit er een trilling in. Die varieert van licht merkbaar, tot enorme schokken bij het optrekken. Opmerkelijk is dat de koppeling eerst voor de helft goed aangrijpt (ik rijd dan, zoals dat hoort, weg) en pas dan, bij het verder loslaten van het pedaal om de koppeling helemaal te laten aangrijpen, gaat schokken

Ik heb ongeveer dezelfde problemen. Het aparte is, dat vooral bij de koude start het probleem vele malen erger is dan wanneer ik een tijdje gereden heb. Het komt eigenlijk alleen voor met optrekken.
Weet iemand wat dit kan zijn?

sad pink

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 14 juni 2011 01:07 PM
  [ # 1 ]

Ik vermoed dat je geen probleem met je koppeling hebt, maar dat je choke niet goed staat en de motor niet lekker loopt;
Ik had met mijn 16trs hetzelfde (was wel een automaat);
met koude motor was deze behoorlijk “bokkerig”...

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 14 juni 2011 01:28 PM
  [ # 2 ]

Het kan ook zijn dat je een vette koppelingsplat hebt

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 14 juni 2011 02:47 PM
  [ # 3 ]

Ik heb bij een van m’n GSA’s ook last van clutch-shutter, vooral bij vochtig weer. Het ontstaat volgens mij doordat de frictieplaat geen gelijkmatige weerstand biedt over de gehele oppervlakte, waardoor de koppeling in schokjes aangrijpt. Dat kan o.a. komen door vet of vocht op de frictiedelen. Het kan ook zijn dat er iets kapot of krom is. Versleten bak en/of motorsteunen kunnen het effect versterken.

Als je voor het wegrijden de koppeling even warm laat slippen dan kun je waarschijnlijk normaal wegrijden en dan is er wel mee te leven.

Ik ben nu bezig de bewuste GSA uit elkaar te trekken. Ik ben benieuwd wat ik tegenkom. Er ligt nooit olie onder, dus ik vermoed een kromme drukgroep o.i.d. De koppelingsset, waarvan het druklager ook al herrie maakt, is overigens nog geen 15.000 km oud. Vervangen biedt helaas geen garantie voor succes.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 14 juni 2011 02:49 PM
  [ # 4 ]

pascalvm zei:

Ik vermoed dat je geen probleem met je koppeling hebt, maar dat je choke niet goed staat en de motor niet lekker loopt;
Ik had met mijn 16trs hetzelfde (was wel een automaat);
met koude motor was deze behoorlijk “bokkerig”...

Als de choke al weer ingedrukt is doet ie het ook nog.
confused

De bak schakelt verder heerlijk. Niet te slap en niet te stroef.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 14 juni 2011 03:42 PM
  [ # 5 ]
Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 14 juni 2011 03:46 PM
  [ # 6 ]

Bij mij was het olie. De nokkenaskeerring lekte, en dit kwam op de koppeling. Dit lekte niet hard, vandaar dat het niet onder de auto belandde. Het was voornamelijk aan het begin van de rit, omdat de olie dan lekker naar beneden heeft kunnen lopen na een vorige rit. Ik heb het nu nog een klein beetje, en verdenk de krukaskeerring, maar die ga ik niet zomaar vervangen.

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 17 juni 2011 12:00 AM
  [ # 7 ]

Na nog eens een dag gereden te hebben, lijkt t allemaal mee te vallen (hoop ik).
Bij rustig gas geven en optrekken is er niets aan de hand. Als ik te gehaast doe, gaat t allemaal wat minder soepel.

Ik kijk het nog een tijdje aan, voordat ik actie ga ondernemen.

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 17 juni 2011 09:52 AM
  [ # 8 ]

Ik heb ook het probleem van schokken bij het optrekken, Bij mij is het precies omgekeerd dan wat de TS zegt, voornamelijk bij het file rijden gaat het steeds erger schokken. Het is begonnen direct na mijn koppeling is vervangen, en het is drijfnat bij het vliegwiel, dus een olielekkage. Het kan dus goed zijn dat dit bij jou ook de oorzaak is..

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook