Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Heeft Rik Donkers ook die originele oranje relais? Niet dat ik zo van oranje houd, maar die zullen wel een andere waarde hebben dan de groene of zwarte die ik op een CX vaak aantref. Of maakt dat niets uit?
En ja testen kan natuurlijk ook als de motor niet loopt… alleen eerst alles weer goed aansluiten en dubbelchecken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Relais maakt niet zo veel uit. Wat uitmaakt is de pinbezetting. Die is van de oranje en groene zogenaamd ‘Bosch style’ En dat wil je zeker als je relais voetjes gaat gebruiken. Verder neem je relais die 40 amps kunnen schakelen. Soms moeten ze omschakelbaar zijn: ze hebben dan ook een verbreek contact op de middelste pin.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
De voetjes die erop zitten hebben allen 4 pinnetjes en dus 4 draden.
Er staat nergens op de oranje relais die eraf kwamen hoeveel Amp ze schakelen. Maar goed, ik bestel wel relais van 40 Amp.
Bosch style is waarschijnlijk met één pinnetje haaks op de andere drie? Dat klopt in elk geval.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee dat hebben ze allemaal. Relais van o.a. Hella zitten intern anders. Als je zo’n relais in het voetje drukt klapt de zekering want dan maak je kortsluiting !!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oké ik ga dus voor de originele oranje, geen Hella’s. Goed dat je dat even meldt van die kortsluiting Boog!!
Ander vraagje: op de nieuwe thermozekeringen staat BAT en RUP, maar op de oude is vrijwel niets meer te ontcijferen en al zeker geen BAT of RUP (wel 0111 of zoiets). Aan welke kant moet het koperen verbindingsplaatje? Als ik dat weet, kan ik de rest wel aansluiten, want dat staat duidelijk op het schema.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:Nee dat hebben ze allemaal. Relais van o.a. Hella zitten intern anders. Als je zo’n relais in het voetje drukt klapt de zekering want dan maak je kortsluiting !!!!
Joris, de nieuwe die ik gekocht heb zijn van Hella en de schakeling van alle oude (grijze) was hetzelfde als van Hella. (stuk voor stuk doorgemeten) Ook hadden de oude allemaal 5 aansluitingen, (genummerd 1 t/m 5!) en de stekkers elk 4. Misschien waren dit al niet meer de originele.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
La Léo schreef:Oké ik ga dus voor de originele oranje, geen Hella’s. Goed dat je dat even meldt van die kortsluiting Boog!!
Ander vraagje: op de nieuwe thermozekeringen staat BAT en RUP, maar op de oude is vrijwel niets meer te ontcijferen en al zeker geen BAT of RUP (wel 0111 of zoiets). Aan welke kant moet het koperen verbindingsplaatje? Als ik dat weet, kan ik de rest wel aansluiten, want dat staat duidelijk op het schema.
Bij allebei: het pootje met maar 1 draad erop gaat naar de gebruiker, dus aux. Het pootje met meerdere aansluitingen wordt door al deze aansluitingen als +12 gebruikt. Die moeten dus op bat. (Zie schema de principe) De pootjes met meerdere draden worden dus met het plaatje verbonden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mooi dat hella zn leven gebeterd heeft!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Laat ik het zo zeggen, de aansluitingen zijn conform jouw schema’s voor de raammotoren. Dan heb je waarschijnlijk gelijk. Maar ik denk dat Leo het beste de oude stuk voor stuk kan doormeten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hier is de pin bezetting:
http://www.eurekaboy.com/f250/relay101.htm
Als de pinnetjes zo zitten is het goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, zo zit het ook bij de Hella’s die ik gekocht heb. Dan hebben ze inderdaad hun leven gebeterd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Update!
Vanmiddag toen de telefoon eindelijk zweeg weer lekker verder gegaan met de relais. Dankzij het mooie schema en alle aanwijzingen van jullie alles correct kunnen aansluiten (althans of dat echt zo is, zal straks blijken)
Prachtig gezicht, die nieuwe thermische zekeringen, wat een verschil met die vieze oude! ‘t Belangrijkst is, dat ze nu ook werkelijk iets doen als de boel overbelast raakt.
Het is lastig een duidelijke foto te maken van het resultaat. Het lijkt nog steeds een zooitje, maar is nu dus wel degelijk allemaal netjes en vers. Twee van de vier relaisstekkers heb ik laten zitten, die waren nog prima. Alle dikke zwarte draden zijn nieuw en de dikke blauwe zijn van de CX-kabelboom.
Ik heb wel de originele kleurcode-hoesjes er weer omheen geschoven, voor zover mogelijk of de code er met een lakstift opgemaakt.
Nu rest er nog een draad die ik vergeten was, die door het schutbord loopt via de zekeringkast (zie verslag van 14 maart).
Plus een knooppunt in het dashboard naar ik me kan herinneren.
Dat ga ik van de week doen - even moed verzamelen.
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
go girl, go!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Jaaaaa! Het nobele SM-project is eindelijk weer vlot getrokken!! Na een paar weken van zwaar opruimen in de werkplaats om de SM uit te graven en om plaats te maken voor de volgende stap, werd afgelopen zondag het motorblok succesvol uit de machinekamer getakeld.
Uiteraard heb ik dit niet in m’n uppie gedaan, want dat zou me nooit gelukt zijn. Nee, gelukkig kreeg ik hulp van mijn lieve SM-beunvriendjes waterman, wbogaerts en bogaart77 en aan de soeplesse waarmee de werkzaamheden werden uitgevoerd kon je goed merken dat dit team dat kunstje al veel vaker had uitgevoerd.
Ik kon het bijna niet bijhouden met de camera!
Hier hangt het slachtoffer in de steigers.
Carburateurtjes eraf…
Waterslangetjes eraf… en Boogje leeft zich ondertussen uit op het onbereikbare boutje van de waterpomptraverse.
Zuster Leo was blij dat zij toch nog van dienst kon zijn met het aangeven van gereedschap en het verzorgen van de lunch.
Maar hoho, het scheelde natuurlijk wel een stuk dat ik zelf al een hoop had gedemonteerd hè?
Het was een fantastische dag om gezellig te beunen, met een zonnetje erbij, onder toeziend oog van Hertog Jan van Brabant uiteraard!
En uiteindelijk was het moment daar en verwijderden de mannen met wat wrikken en kantelen het blok van zijn vertrouwde plekje.
Oh en natuurlijk was mijn maatje Sjors ook van de partij!
Let vooral even op Walter, die op de takel moet blijven staan om de boel in balans te houden, terwijl Boog de takel achteruit trekt.
Tja en nu begint mijn werk: het blok uiteen nemen en alle onderdeeltjes heel grondig reinigen, labelen, inspecteren op beschadigingen etc.
Ik ben al bezig hiertoe een echte revisie-hoek in te richten met werktafels en werkbanken.
Waar? Op de plaats waar eerst de SM stond natuurlijk!
Die hebben we dus meteen naar buiten gebonjourd, want ze zal tijdens de motoroperatie in de stalling geduldig moeten wachten tot haar hart er weer in gezet gaat worden.
Wel een beetje treurig gezicht zo….
Let ook op de sporing van de voorwielen. Was lekker sturen zo zonder stuurhuis!
Overigens hebben de experts toch alvast even een cilinderkop verwijderd, om te constateren dat één van de nokkenassen en ook de kop zelf, beschadigd is geraakt als gevolg van slechte smering. Waarschijnlijk veroorzaakt door een verstopt oliekanaaltje. Dat verklaarde dus het akelige geluid tijdens de laatste toeren van het blok, enige jaren geleden.
Wel fijn dat alleen de inlaatkleppen krom zijn en de uitlaatkleppen niet.
Detailfoto’s volgen nog. Als de revisiehoek klaar is ga ik dat allemaal secuur met de camera vastleggen.
Mannen, ontzettend bedankt voor alle hulp en de wijze lessen op deze supergezellige dag. Vreselijk tof dat jullie tijd vrij wilden maken om mij hierbij te helpen. Ik heb weer enorm veel geleerd en ga mij met verve storten op mijn volgende opdracht. Dat ik daarbij jullie hulp en adviezen steeds zal nodig hebben weet ik nu al, maar dat maakt het alleen maar nog leerzamer!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik verwonder me elke keer weer hoe klein die V6 eigenlijk is…