Tijdens het korte proefritje van +-20 km bleek dat ik nogal ruim door mijn gas heen was gegaan (halve tank!), het bleek dat de uitlaatstift gewoonweg een aantal rotte gaatjes had waardoor ik een mooie afterburner had kunnnen krijgen.
Ik heb met een paar gasboeren contact gehad maar de meeste stiften waren ruim 50 cm lang, en dat past niet in de hotspotpijp. Veel Dank, hulde en lof voor bogaard77, welke nog een hotspotpijpje had liggen met een zelfde uitlaatstift! Wederom bedankt!
Die stift heb ik er weer opgezet nadat ik weer een buisje op het spruitstuk heb gelast, alles is netjes gasdicht en hij loopt weer prima op gas!
Ik heb afgelopen weekend de uitlaat van voor naar achter vervangen inclusief de lekke uitlaat spruitstukken.
Kleppen heb ik gedaan ze stonden zeer ruim. Maar aan de rechterkant (waar ook de benzinepomp zit) hoor ik toch een duidelijke tik, voor de zekerheid heb ik het opnieuw gedaan, maar helaas blijft die tik wel aanwezig. Waar komt dit geluid door? benzine pomp misschien?
Verder nieuwe bougies (die oude waren enorm zwart), olie, filter,
Verder was het choke klepje losgekomen (het welbekende euvel van de Weber carburateurs) Dus daarom spuwde hij soms ook wat stinkende rook uit, en ook een verklaring voor de zwarte bougies. Ik heb nu even het choke klepje vast gezet, maar dat is natuurlijk geen oplossing. Heeft iemand toevallig een Weber stangetje over (die met het veertje en twee busjes)?
Verder is de auto een beetje luidruchtig, wanneer je uitrolt (koppeling ingedrukt en gaslos) dan hoor je een beetje een schurend rauw geluid van links voor. Ik verdenk een wiellager of eigenlijk meer de tripode koppeling, iemand nog een idee? Ik heb deze al gelezen: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/204712/P15/
Morgen probeer ik APK te krijgen, misschien komt hij er dus niet doorheen ivm een gierende tripode…
Verder had ik hier al gelezen dat er benzine lucht in de auto kan komen met het raampje open door een dubieuze vulpijp, daar had ik geen enkele last van totdat ik hem voltankte….. Dus als iemand een vulpijp van betere kwaliteit over heeft dan hoor ik dat graag!
(Bogaard, jij had hem liggen om hem in je GS in te bouwen hè?)
Ja hoor! hij heeft APK!
Zonder opmerkingen
Iemand nog tips over het bovenstaande verhaal?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Een stift in de uitlaat was tegenwoordig toch afkeur? Of ben ik mis?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik denk niet dat jij mis bent, maar je hebt het wel mis!
Nee, die auto heeft ooit een goed gekeurde gasinstallatie geplaatst gekregen met een stift.
Op dat moment mocht dat nog, dus als er nu nog steeds een stift in zit (of in mijn geval opnieuw) dan voldoet hij nog steeds aan de eisen van toen.
Als je nu een nieuwe gas installatie plaatst, en je moet nog langs de RDW, dan mag het niet meer met een stift….
Al is het allemaal niet zo spannend, want als de stift lek raakt dan blaas je hoogstens je uitlaat open. Bij mij was dat zelfs niet het geval….
Ik heb nog even verder geprutst aan de benzine vulpijp, het blijkt dat er boven in een scheurtje in zit. Deze loopt vanaf de ingang (bij de metalen flens) tot aan de aansluiting van de ontluchtingsslang. Ik heb het vermoeden dat de lucht hier vandaan komt en dat de pijp op zichzelf verder prima is.
Ik dacht als die pijp doorslaat, dan is het misschien een optie om hem gewoon in te smeren met epoxy, echter is het vermoedelijk een PE pijp waardoor de epoxy niet echt goed hecht op de pijp.
Toch heb ik de scheur nu bij elkaar geklemd met een ty-rap en vervolgens afgestreken met epoxy. We zullen wel zien hoe lang het blijft zitten…
Verder zag ik in de vraagbaak dat de klepspeling 0,25mm zou moeten zijn. In het kluwer boek stond 0,2 dus daar staan ze nu op. Misschien komt het tikken hier wel door? Welke afstand hanteren jullie altijd? misschien de inlaat op 0,2 en de uitlaat op 0,25?
De benzine lucht is nu opgelost dus vooralsnog dicht de epoxy het scheurtje goed af.
Volgens mij is er niet zo veel activiteit op het forum, het is zo langzamerhand een “one-men” topic aan het worden…..
Is er dan niemand die even naar mijn vragen wil kijken?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Misschien kan je even in het WPHB kijken? Of op http://www.gs-gsa-ig.de/
Citroen!
Maar hoe stellen jullie meestal je kleppen? soms is een ervaring toch handiger, en gezien het getik aan de rechterkant zou ik juist willen weten wat jullie meestal aanhouden.
Op die site hebben ze het inderdaad over:
Kipphebel: Ventilspieleinstellung (kalt) Ein- und Auslassventile…..0,20 - 0,25 mm
Volgens de Duitse documentatie staan mijn uitlaat kleppen iets te strak, al spreekt de haynes over 0,2 mm voor beide dus het is niet fout ofzo. Misschien toch de uitlaat maar eens wat ruimer zetten dan….
Ohja het Weber stangetje heb ik gefixed met een popnagel en een penneveertje, dus de choke doet het ook weer.
Nu nog die rammel\schurende geluiden verhelpen, overigens heb ik ook het idee dat het de versnellingbak kan zijn aangezien hij stil is zolang ik optrek, maar zodra ik ga afremmen op de motor (met 100+) dan is het best wel een grof geluid…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kleppen stellen? Dat kan goed jaren geleden zijn bij de GS/GSA…. Front van de auto demonteren maakt het controleren en stellen wel veel gemakkelijker.
Met 0,25 mm zit je aan de veilige kant qua speling, kost wel iets vermogen natuurlijk….
Citroen!
Dat stellen heb ik dus recent gedaan, maar als ik het goed begrijp stel jij je kleppen eens in de zoveel jaar?
of wat bedoel je precies met “Kleppen stellen? Dat kan goed jaren geleden zijn bij de GS/GSA….”?
ik zal de uitlaat binnenkort nog eens wat ruimer zetten, overigens heb ik hiervoor een tooltje kunnen lenen wat het mogelijk maakt tegelijk te stellen en te borgen, zonder dat je hiervoor een sleuteltje 10 en (geknikte) schroevendraaier nodig hebt. Echt een aanrader voor deze moeilijker bereikbare uitlaatkleppen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kleppen stellen zou ik gewoon doen volgens het voorschrift van Citroën. Bij mij schiet dat er soms bij in. Gelukkig kan een GS-motor tegen wat minder stipt onderhoud….
Citroen!
pmd schreef:De benzine lucht is nu opgelost dus vooralsnog dicht de epoxy het scheurtje goed af.
Om een oud onderwerp weer wat leven in te blazen:
Die epoxy was van zeer korte duur. Zoals verwacht wil de epoxy niet hechten op dit type kunststof. Ondertussen heb ik alle slangen wel al vervangen (waarbij de maat benzineslang 10mm kennelijk nogal lastig was voor de gemiddelde automaterialenhandel…) dus daar kon het ook niet meer aan liggen.
Ik heb op de citromobile gezocht naar een nieuwe vulpijp maar ik heb er enkel 2 kunnen vinden waarbij de bekende scheur ook al aanwezig was in het plastic waar het metalen stuk in is gedrukt.
Nu heb ik een vulpijp van een eend gebruikt, eigenlijk heel simpel maar zeer doeltreffend!
Ik heb de pijp eerst ontdaan door de laspuntjes door te boren van het ontluchtingsbuisje.
Vervolgens heb ik de pijp doorgezaagd op het punt waar ik dacht dat er ongeveer een knikje in moest komen. Met een beetje passen en meten heb ik die hoek even een laspuntje gegeven om het in de auto verder te kunnen finetunen. De bestaande knik in de 2cv vulpijp zit op dezelfde hoogte als de originele knik, dus die kwam al goed van pas.
Vervolgens afgelast voorzien van 2 montage ringen en een nieuw ontluchtingspijpje.
De lucht is nu gelukkig weg, enkel minpuntje is dat de nozzle van de benzinepomp er nu niet meer zo diep in kan (dit komt doordat ik een enkele knik heb gemaakt) maar ik kan nog steeds volgas tanken zonder dat het eruit komt dus het voldoet prima.
Mocht iemand toevallig toch nog een bak van die originele (of liever betere nieuwe) tegenkomen dan hou ik me nog steeds aanbevolen, maar in de tussentijd voldoet dit prima!
Ondertussen zal ik de resten epoxy eraf halen en kijken of ik het kan laten lassen, want volgens mij is dit type plastic daar wel zeer geschikt voor. Uiteraard moet je dan het metalen deel wel opnieuw monteren met een nieuwe O-Ring.
Aangezien dit topic er geheel over gaat: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/189727/P15/#1464689
kan deze wel dicht denk ik.
welke mod voelt zich geroepen?