2 van de 2
 < Vorige 1 2

CX break speakers achterin?
EricA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30

Gepost: 14 juni 2011 03:46 PM
  [ # 16 ]

Ik kan niet voor 25trd spreken, maar ik kan wel wat redenen verzinnen.

Zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van kinderen. Zeker met de huidige 4 wegsystemen is het wel handig om de K3’s, kabouter Plop’s of Rihanna’s en Lady Gaga’s naar de achterbank te verbannen. In mijn Renault Kangoo heb ik daarom de speakerboxen zelfs boven hun hoofden gemonteerd, zodat het geluid naar beneden afstraalt en het geluidsniveau beperkt kan blijven. Koptelefoons en oortjes, via een ipod of zo waarvan ze het geluidsniveau zelf kunnen regelen, zijn wat mij betreft geen optie omdat ik hun oortjes zo lang mogelijk niet wil beschadigen.

Andere reden, mijn reden, is het hoge tonen probleem, vooral voor de wat ouderen zoals ik. Elders op het forum zijn al genoeg verhalen te vinden over de problemen die CX-rijders ondervinden bij het plaatsten van tweaters voorin. Dat heb ik dus opgelost door ze achterin te monteren. Bij de break zijn daar denk ik ook wel mogelijkheden hoog onder het dak. Uiteraard laat ik die dingen niet voluit blazen als er mensen achterin zitten.

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 14 juni 2011 04:32 PM
  [ # 17 ]

Kids heb ik niet, dus die zitten ook niet zo heel vaak achterin… Ik vind het zelf wel prettig om het volume iets hoger te kunnen zetten en dan het grootste deel van het geluid over de speakers achter te gooien zodat ik voorin nog een beetje kan converseren Smile

Ik ben het met rustyduck eens dat goede speakers voorin + een versterker waarschijnlijk al het meeste opvangen. Ik ga daar eens mee beginnen!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

hydraufiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61

Gepost: 15 juni 2011 02:00 AM
  [ # 18 ]
rustyduck schreef:

waarom speakers achterin?? (bij een concert komt t geluid toch ook alleen van voren)(of heb je daar vaak mensen zitten) als je wat geld uitgeeft aan een setje GOEDE voorspeakers (€50-80 is al genoeg) met een versterkertje heb je al genoeg geluid, als je dan nog meer wil kan je beter een subje ergens plaatsen, dat heeft veel meer resultaat!

Daar ben ik het dus volstrekt niet mee eens!
Wil je in een CX (S2) voordeur iets hangen waar je daadwerkelijk volume mee kunt draaien moet je wel van erg goede huize komen volgens mij.
De beschikbare inbouwdiepte is erg klein, en dan heb ik het dus nog niet eens over de 13cm diameter beperking. Als je daar gewone speakers inhangt én je gaat er ook nog het laag volledig doorheen sturen wordt het al gauw een rammelende brei. De ophanging in de CX deurbekleding is nu niet bepaald van het trillingsvrije soort.
Hangt er natuurlijk ook helemaal vanaf wat voor muziek je zoal afspeelt.
Van de setup in de eerstgenoemde break (met de enorme 3-weg dingen achterin) weet ik inmiddels dat de speakers in de voordeuren zo zijn gefilterd dat alles onder de 90 à 100Hz wordt weggehaald en tot ca.200Hz enigszins wordt verminderd.
Dit aimpelweg om het ‘dreunen’ van de deuren tegen te gaan en het algehele maximale geluidsniveau (voor + achter) omhoog te krijgen zonder dat de kleine voorspeakers m.b.t. bas overbelast raken.

Overigens ben ikzelf voorstander van het plaatsen van tweeters in de daarvoor bestemde plaats in de ‘armleuning’ van het portier (S2). Dan staat het hoog naar boven gericht, een fatsoenlijk filter in een composet heeft vaak de mogelijkheid te kiezen uit een -2dB, 0dB of +2dB instelling voor die tweeters om teveel dan wel te weinig hoog af te regelen. Dit vanwege de afstand tot het oor.

Mijn muzieksmaak (en wat ik draai in de auto) gaat van jazz via rock en hip-hop tot aan klassiek. Om dat allemaal goed ten gehore te brengen heb je aan die 2 simpele deurspeakertjes al gauw niet genoeg.

Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!

Profiel  

hydraufiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61

Gepost: 15 juni 2011 02:13 AM
  [ # 19 ]

Overigens, om lekker in te lezen over auto-hifi: 12vHiFi, ook alle theorie erover, maar dan ben je voor €50-80 niet klaar!
Voor een goed composetje kun je bijvoorbeeld bij Ron de Vries terecht, zoiets van Hertz bijvoorbeeld. Daar zit zo’n selecteerbaar filtersetje bij.

Ikzelf ben enigszins audio verslaafd…. vandaar mijn bijdragen hier. Alleen jammer dat ik momenteel geen vervoermiddel heb om dat stuk interesse in uit te leven.

Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!

Profiel  

rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 356

Gepost: 15 juni 2011 09:37 AM
  [ # 20 ]

Over een S2 kan ik niet meepraten, geen ervaring mee, zijn die dan zoveel minder geschikt voor inbouw van speakers voorin?

Ik heb in t verleden ook veel rondgekeken op het hifi forum, en mede daardoor gekozen voor een set MTX 13 cm speakers, deze kunnen 55W RMS hebben, en dat is al heel behoorlijk! Deze hebben ook geen hinderlijke hoge tonen (zoals veel andere speakers wel hebben) en natuurlijk een goede versterker er achter hangen, dan heb je echt een goed geluid!

Verder om het geheel af te maken, heb ik een paar goede (dikke) luidsprekerkabels naar de voordeuren getrokken en met bitumenmatjes de deur gedempt, en omdat de ‘grille’gaten in het deurpaneel nogal klein zijn heb ik die groter doorgeboord.

Natuurlijk is er altijd baas boven baas, maar wat ik wil zeggen is dat een setje speakers (pioneer) van de kijkshop van zeg €30 niet te vergelijken is met een van de goedkopere Hi-end setjes, die vaak maar een paar tientjes duurder zijn. Wel moet ik even melden dat Pioneer ook een Hi-end speaker lijn heeft, maar de meeste die je ziet in aanbiedingen, leuk, en vaak wel iets beter dan de standaard, maar halen het niet bij ‘echte’speakers.

greetzzzzzz

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6503

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 17 juni 2011 10:18 AM
  [ # 21 ]
25trd schreef:

Hey, tnx voor de tip… die oplossing kende ik nog helemaal niet. Geeft wel aan hoe schaars dat is denk ik Smile

Ik ga eens rondneuzen of ik dat ergens kan vinden huh

In de voormalige (sloop-)break van cejixman (jou wel bekend) zitten die dingen ook. Ik heb nog overwogen om ze in de Evasion te zetten maar de rechter behuizing was helaas gescheurd. Nou is dat vast wel te lijmen (zij het niet onzichtbaar) maar de garage hoefde er ook maar 2 tientjes voor te hebben.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook