Het is geen racer, maar de BX kan er best goed mee vooruit. De motoren schijnen behoorlijk robuust te zijn. Let wel: voor pakweg 1989 werd de oude 1.4 gemonteerd die ook in o.a. de Visa lag. Deze is sterk achterover gekanteld gemonteerd, en heeft een distributieketting en ondergebouwde versnellingsbak, zodat deze zijn smering deelt met de motor zelf.
De 1.4 die daarna is gemonteerd is van een ander type, deze is voorzien van een distributieriem (op tijd vervangen dus!) en heeft een (meer gebruikelijke) aangebouwde versnellingsbak die in zijn eigen olie draait.
Als ik dit zo lees vraag ik me af, moet de distributieketting van de oude 1.4 motoren dan niet op tijd vervangen worden :
1.4E 1985
jilles schreef:Het is geen racer, maar de BX kan er best goed mee vooruit. De motoren schijnen behoorlijk robuust te zijn. Let wel: voor pakweg 1989 werd de oude 1.4 gemonteerd die ook in o.a. de Visa lag. Deze is sterk achterover gekanteld gemonteerd, en heeft een distributieketting en ondergebouwde versnellingsbak, zodat deze zijn smering deelt met de motor zelf.
De 1.4 die daarna is gemonteerd is van een ander type, deze is voorzien van een distributieriem (op tijd vervangen dus!) en heeft een (meer gebruikelijke) aangebouwde versnellingsbak die in zijn eigen olie draait.Als ik dit zo lees vraag ik me af, moet de distributieketting van de oude 1.4 motoren dan niet op tijd vervangen worden :
Ja, na een ton of 4…...............
Die ketting slijt haast niet, aangezien deze in de motorolie draait.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
stoterstangen90 schreef:Ja, na een ton of 4…...............
Die ketting slijt haast niet, aangezien deze in de motorolie draait.
Ik heb zo’n blokje tegen de 3 ton aan gereden, met de eerste ketting er nog op. (in een 205 overigens)
bedankt, ik ben weer wat wijzer.
Altijd gedacht dat ook de ketting om de pakweg 60.000 km vervangen moest worden.
1.4E 1985
jilles schreef:bedankt, ik ben weer wat wijzer.
Altijd gedacht dat ook de ketting om de pakweg 60.000 km vervangen moest worden.
Hooguit een keer gespannen worden, als je hem hoort ratelen.
(en als dat mogelijk is bij dat oude 1.4 blok natuurlijk)
Ratelen van de D-ketting waren de SIMCA’s vroeger *goed* in.
En toch hoor ik liever af en toe geratel van de distributieketting dan het geklapper van kleppen die de zuigers raken door het knappen van een riem.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Bram schreef:jilles schreef:bedankt, ik ben weer wat wijzer.
Altijd gedacht dat ook de ketting om de pakweg 60.000 km vervangen moest worden.
Hooguit een keer gespannen worden, als je hem hoort ratelen.
(en als dat mogelijk is bij dat oude 1.4 blok natuurlijk)
Zit hydraulische spanner in, dus hoef je niet naar om te zien. Toch vind ik een TU motor lekkerder lopen dan een plat motortje. Dan neem ik wel op de koop toe dat ik er eens een keer vaker een vers riempje om moet leggen.
mpostma schreef:..Zit hydraulische spanner in, dus hoef je niet naar om te zien. Toch vind ik een TU motor lekkerder lopen dan een plat motortje. Dan neem ik wel op de koop toe dat ik er eens een keer vaker een vers riempje om moet leggen.
Er zit ook 14 jaar ontwerpverschil in tussen beide motoren. De eerste ‘platte’ motoren zaten in ‘72 al in de 104.
Ze schijnen wel degelijker te zijn dan de TU’s; de garage noemde ze ‘onverwoestbaar’. Dat zal wel, met een TU kreeg je tenminste de illusie dat je kon opschieten.
Een paar maanden terug met een 14TE U9 gereden (leenwagen). Die motor is niet eens echt het probleem (een 206 of C3 TU 14 8v weegt meer en heeft langere bakverhoudingen dan de BX14) alhoewel de korte gearing (4000 toeren bij 115??) niet fijn is op de snelweg;
het feit dat stuurbekrachtiging af fabriek niet leverbaar was i.c.m. de 1.4 en je dus zo’n zwengelstuurhuis meegeleverd kreeg deed mij meteen een streep door de 14 zetten.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
rb schreef:mpostma schreef:..Zit hydraulische spanner in, dus hoef je niet naar om te zien. Toch vind ik een TU motor lekkerder lopen dan een plat motortje. Dan neem ik wel op de koop toe dat ik er eens een keer vaker een vers riempje om moet leggen.
Er zit ook 14 jaar ontwerpverschil in tussen beide motoren. De eerste ‘platte’ motoren zaten in ‘72 al in de 104.
Ze schijnen wel degelijker te zijn dan de TU’s; de garage noemde ze ‘onverwoestbaar’. Dat zal wel, met een TU kreeg je tenminste de illusie dat je kon opschieten.Een paar maanden terug met een 14TE U9 gereden (leenwagen). Die motor is niet eens echt het probleem (een 206 of C3 TU 14 8v weegt meer en heeft langere bakverhoudingen dan de BX14) alhoewel de korte gearing (4000 toeren bij 115??) niet fijn is op de snelweg;
het feit dat stuurbekrachtiging af fabriek niet leverbaar was i.c.m. de 1.4 en je dus zo’n zwengelstuurhuis meegeleverd kreeg deed mij meteen een streep door de 14 zetten.
ik moet zeggen bij 120 valt nog wel mee maar 150 dan zet ik de radio een tandje hoger
en geen stuurbekrachtiging… tja ik mis het eerlijk gezecht niet ik ben het niet gewent Wat je nooit hebt gehad kan je ook niet missen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ik heb zelf en deauville staan als reserve bx, en mn ouders hebben zelf ook een deauville staan, en het zijn beide heerlijke auto’s inderdaad geven ze je het gevoel dat ze veel meer vermogen hebben dan ze daadwerkelijk hebben, niet zo gezapig als bijv. de TGi die ik als eerste bx had, en verder geld voor beide auto’s dat de startmotor maar 2x rond gaat om het zooitje aan te trekken.
Luxe enzo kun je vrij gemakkelijk zelf inbouwen (elec. ruiten, c.v.) mits je natuurlijk met electronica een beetje handig bent, en verder kan ik alleen maar zeggen dat het gewoon fijne probleemloze auto’s (kunnen) zijn mits idd de hydro een beetje onderhouden is, en als dat niet het geval is, dan is het natuurlijk wel te fixen!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
luxe kan je iid zelf heel makkelijk inbouwen maar ik denk aan de andere kant… Hoe minder er in zit hoe minder er kapot kan gaan
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
McDean schreef:luxe kan je iid zelf heel makkelijk inbouwen maar ik denk aan de andere kant… Hoe minder er in zit hoe minder er kapot kan gaan
goed punt!
electronica is niet echt het sterkste punt in een BiX zo af en toe dan weigert de startmotor, en dan moet ik ook ff alle kabels bij de motor “aaien” om het weer in orde te maken, mja, verder doet eigenlijk alles het wel (het grootste gedeelte van de tijd) ben ik ff blij dat mijn auto in juli gekeurd moet worden! beste maanden voor een BiX keuring
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:McDean schreef:luxe kan je iid zelf heel makkelijk inbouwen maar ik denk aan de andere kant… Hoe minder er in zit hoe minder er kapot kan gaan
goed punt!
electronica is niet echt het sterkste punt in een BiX zo af en toe dan weigert de startmotor, en dan moet ik ook ff alle kabels bij de motor “aaien” om het weer in orde te maken, mja, verder doet eigenlijk alles het wel (het grootste gedeelte van de tijd) ben ik ff blij dat mijn auto in juli gekeurd moet worden! beste maanden voor een BiX keuring
Ik heb in mijn turbodiesel in dik een ton nog nooit problemen gehad met elektrische accesoires. CV, EL ramen, open deuren paneeltje, etc. De storingen zitten meestal in de dingen die een 14 ook heeft. (motor, onderstel).
Wel jammer is idd dat de 14 geen stuurbekrachtiging heeft. Het sleuren is 1 ding, maar het indirecte karakter is wel behoorlijk irritant ja. Maar goed, vooralsnog ben ik best tevreden met de 14.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ach, probleempjes hebben idd met de auto op zich niet zo veel te maken, maar ik ben toch wel al eea tegen gekomen, maar dat kan ook puur met de leeftijd te maken te hebben, bijvoorbeeld dat startprobleem, maar dat is zeer sporadisch, verder heb ik als eens nieuwe kabels moeten trekken voor mn rechter voorruit, mn CV is het nooit met me eens, en moet ik bijna altijd minstens 2x op slot zetten voordat ie dat ook daadwerkelijk blijft in mn rechterdeur is de lichtschakelaar naar binnen gevallen, dus mn verkliker denkt dat die deur open staat (das natuurlijk meer een technisch probleemtje, want hoe krijg ik die schakelaar in godsnaam ooit nog terug op zn plek) de leesverlichting in mn plafond hapert veel, maar dat hoeft waarschijnlijk alleen maar schoongemaakt te worden, en zo zijn er nog wat kleine dingetjes, maar erg vind ik het absoluut niet hoor, dat valt bij mij allemaal onder de noemer karakter/nieuwigheid dus dat komt allemaal wel goed, maar alle flauwekul die ik zelf in de auto hang, krijgt natuurlijk overdreven stevige kabels, daar heb ik nooit gezeik mee
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
mpostma schreef:Ik heb in mijn turbodiesel in dik een ton nog nooit problemen gehad met elektrische accesoires. CV, EL ramen, open deuren paneeltje, etc. De storingen zitten meestal in de dingen die een 14 ook heeft. (motor, onderstel).
Ik heb dezelfde ervaring, met beide (luxe!!) BX-en die ik heb (gehad). Alleen de linkerachterdeur wil nu soms wel eens niet meedoen met de centrale vergrendeling, da’s het enige.