Medezwevers, in m’n zoektocht naar een XM 2.1TD ben ik een nette Xantia tegengekomen met hetzelfde blok erin, de XUD11BTE, en na een proefrit ben ik eigenlijk al bijna verkocht.
Ok, toegegeven, het is geen XM , maar het lijkt me best een zeer redelijk alternatief, en het gewicht is ook wel wat gunstiger.
Ze heeft wel een bezoekje aan Chyparse nodig denk ik, voor is het wat hard en achter juist wat te zacht, maar dat komt wel goed.
Eén ding maak ik me wel wat zorgen over, tijdens de proefrit stond ik even een poosje stil met draaiende motor, even alle knopjes, lampjes enz. checken en toen rook ik wat verbrande olie. Even onder de kap gekeken en het lijkt wel alsof er wat olie lekt langs de rubbers die de twee helften van het inlaatspruitstuk aan elkaar koppelen.
Ik heb, toen alles goed op temperatuur was, de dame wel even de sporen gegeven en ze rookte verder niet, de turbo doet netjes wat die hoort te doen. Ik ken deze motoren op zich wel goed(heb drie XM´s gehad met dezelfde motor) maar dat waren allemaal de oudere versie´s met metalen inlaattraject.
Is het een bekend probleem dat die rubbermoffen (ik heb geen idee hoe ze heten) gaan lekken bij een bepaalde kilometerstand
Zweven of sideways…..... that’s the question
Heel goed dat je voor een Xantie kiest
Het kan een beetje zweten daar, is het heel erg nat daar?
Wat is de km-stand van de auto?
Update: Ik zie nu pas dat jij het ben, je heb een XM laten staan ivm een spanrol/demper.
Als je echt een 2.1TD wil, dan kun je deze beter zoeken in een XM, veel meer ruimte onder de motorkap.
De 2.1TD in een Xantia is erg vol, die dingen worden niet voor niets zo goedkoop aangeboden, niemand wil ze graag kopen, dit in tegenstelling tot een 1.9TD of HDI.
Yep, that’s me
Maar ik heb de XM niet laten staan vanwege de spanrol/demper en multiriem, maar meer vanwege het feit dat ik die reparatie niet zelf kon doen ivm de afstand. En de riem zelf was absoluut in een te slechte staat(de vellen hingen erbij zeg maar) om het risico te nemen om naar huis te rijden, had die dame hier in de buurt gestaan was het anders gelopen waarschijnlijk.
De Xantia is een totaal ander verhaal, de onderhoudshistorie is bekend(en is voor zover als ik na kan gaan altijd netjes op tijd gebeurd), heeft een verse D- en multiriem en wordt geleverd met een nieuwe APK.
Heeft al wel wat kilometers op de klok, zo’n 370000, maar ik weet uit ervaring hoeveel die 12 kleppers kunnen draaien, heb zelf een XM gehad die ik met bijna 6 ton heb ingeruild(die dame is daarna nog een paar keer op en neer naar Marokko geweest, toen gaf de automaat de geest).
Die rubbers van het inlaatspruitstuk leken me gewoon uitgelubberd/ verhard waardoor ze niet goed meer afsloten en ik vroeg me af of dat vaker voorkomt bij deze motor, verder is het blok mooi droog.
Zweven of sideways…..... that’s the question
Als de staat van het onderhoud verder goed is en de D-riem pas is vervangen, dan kun je de gok wagen.
Kun je ook zien in de historie of de brandstofpomp en koppeling al een keer vervangen zijn?
Pomp is zo een Lucas Epic ding met lekgarantie, en voor de koppeling kan de complete motor met bak er uit. Dit zijn zaken die behoorlijk veel geld kosten, om die reden wil niemand ze eigenlijk kopen.
De rubbers kunnen inderdaad verhard zijn na zoveel jaar en kilometers.
Heb me helaas geconcentreerd op D-riem enz. en niet gekeken of die andere zaken al gedaan waren. Heb een beetje te snel door het boekje heen gebladerd. De koppeling voelde echter prima, zat wel wat hoog, maar ruim voldoende “vlees” zeg maar.
En die lekgarantie voor die Lucaspomp, hoe zit dat dan?
Zweven of sideways…..... that’s the question
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die lucaspompen gaan inderdaad allemaal lek. De pakkingen drogen uit en vervolgens gaat de pomp lekken tussen de diverse pasvlakken. Een duur geintje.
Zo’n 2.1TD in een xantia rijdt perfect, maar onderhoudstechnisch is het allemaal niet zo gaaf. Je komt er toch wel veel slechter bij dan bij de Hdi of 1,9 TD.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Koppeling is volgens mij hydraulisch.
Ik weet niet 100% zeker hoe het dan zit, maar volgens mij voel je het dan niet dat de koppeling slecht is, het kan opeens afgelopen zijn.
waterman schreef:Die lucaspompen gaan inderdaad allemaal lek. De pakkingen drogen uit en vervolgens gaat de pomp lekken tussen de diverse pasvlakken. Een duur geintje.
Zo’n 2.1TD in een xantia rijdt perfect, maar onderhoudstechnisch is het allemaal niet zo gaaf. Je komt er toch wel veel slechter bij dan bij de Hdi of 1,9 TD.
Ah, ok, zo’n lekgarantie, had em ff anders gelezen
Ja, het is wel een stuk voller onder de kap dan bij een XM inderdaad, dat viel meteen op.
Ik las ergens hier op ‘t forum trouwens dat normaal gesproken de koppeling lager zakt naarmate hij verder slijt, geldt dat voor de 2.1TD ook, of wordt het gevoel van slijtage weggesteld door de hydrolische bekrachtiging?
Zweven of sideways…..... that’s the question
Het pedaal zakt doordat de kabel uitrekt, het pedaal word op een bepaalde hoogte afgesteld.
Is de slag te klein, dan komt de koppelingsplaat niet goed vrij, waardoor je slecht of nauwelijks goed kan schakelen. Pedaal te hoog is ook niet goed, want dan belast je de drukgroep te veel, en pakt de koppeling pas vrij laat, waardoor het lijkt alsof deze versleten is.
De kunst is dus de juiste slag van het pedaal en dan voelen waar de koppeling aangrijpt.
Een ander foefje is, proberen in zijn 3 weg te rijden, slaat de motor af, dan is de koppeling goed.
Gaat de motor toeren maken en langzaam rijden, dan is de koppeling niet zo best meer.
Voel eens (bij niet draaiende en enigszins afgekoelde motor) eens met je hand onder de lucas pomp. Dan blijft er geheid wat gelekte brandstof achter op je hand. Als je pech hebt kan je hem tijdens het draaien zien druppen. Dat heb ik gehad, waarop de gelekte diesel de multiriem ging aantasten. Na het vervangen van een ringetje achter de afdekklep van het timinggat “zweet” die van mij nog wat, maar het blijft nu (voorlopig) binnen de perken. De verende spanrol van de multiriem kan ook scheef gaan zitten.
Qua onderhoud is het een vervelende auto, qua rijden is het héérlijk, vooral de tussensprintjes zijn érg leuk
Ik ben zelf al 9 jaar in het bezit van een Xantia type 2 2.1.
Onderhoudskosten zijn niet duurder dan een HDI of een 1.9td mijnsinziens.
Dat deze variant van de Xantia daarom goedkoop is en niemand deze versie wil hebben zoals de moderator hier stelt vind ik een behoorlijke uitlating.
Als de auto 370.00 km op de klok heeft is de kans erg groot dat er al een nieuwe/gereviseerde Lucas Epic pomp in zit.
Koppeling is afhankelijk van vele factoren,sommige rijden 4.5 ton met een koppeling anderen moeten deze al verwisselen met 3 ton.
Zoals jezelf al hebt laten weten kunnen deze blokken heel veel km hebben.
Er zit toch een kern van waarheid in waarom deze uitvoering niet zo gewild is.
In mijn zoektocht naar een diesel, ben ik er een paar tegen welke allemaal onder de 1000 euro zaten, terwijl een 1.9TD of HDI een stuk hoger in de prijs zit. Niet dat een 1.9TD nou zo sleutelvriendelijk is, en een HDI zo goedkoop met een dure pomp en verstuivers.
Ze hebben allemaal hun voor en nadelen, als je alles tegen elkaar afzet, dan is d 2.1TD de minst aantrekkelijke.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nitro schreef:zoals de moderator hier stelt vind ik een behoorlijke uitlating.
Ik vraag mij even af wat het er toe doet dat die opmerking door een moderator gedaan word.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb er niet specifiek op gelet, maar los van dat gezweet rondom het inlaatspruitstuk is het droog onder de kap. Ook rond de dieselpomp was en bleef het na een proefrit helemaal droog. Ook geen zweem van diesellucht te bekennen, en dat valt toch meteen op.
De Xantia zou eigendom geweest zijn van een familielid van een Citroen specialist in Leeuwarden, en de handelaar heeft de dame daar ook vandaan gehaald, en gezien de staat van het onderhoud zou me dat niks verbazen. Zou een verkooppraatje kunnen zijn van de handelaar natuurlijk, maar ik denk dat hij die garage dan niet met naam en toenaam zou noemen, ik zal maandaag eens een belletje doen naar die garage om te kijken of ik nog meer info kan krijgen over de historie.
Zweven of sideways…..... that’s the question
Handelaren proberen wel vaker op je gevoel in te spelen, als ze weten dat je liefhebber ergens van ben. Van een oude dame geweest en altijd binnengestaan werkt niet echt meer tegenwoordig
Ik heb de dame nog niet opgehaald maar sinds gisteren is ze alvast wel voorzien van een nieuwe APK, ging fluitend door de keuring, zelfs de roetmeting was in één keer goed , terwijl ze de laatste tijd toch niet veel kilometers heeft gemaakt.
Met een beetje mazzel kan ik morgenmiddag nog even tijd vrij maken om haar op te halen, anders wordt het zaterdag(maar dat duurt nog zo lang….... )
Zweven of sideways…..... that’s the question