Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een traction heeft altijd wat problemen met de temperatuurhuishouding. Wat je in eerste instantie even moet checken is of de hele configuratie origineel is. Origineel wil zeggen zonder thermostaat. Dit betekent dat je eigenlijk tijdens normaal gebruik nooit echt de juiste bedrijfstemperatuur haalt, omdat de fan continu meedraait op het motortoerental. Zit er wel een thermostaat in, dan is dat waarschijnlijk een slangthermostaat. Niets mis mee, je auto zal mooier op bedrijfstemperatuur komen, maar de verminderde doorstroming zorgt wel voor zwakkere prestaties in bv. een file bij warm weer. Verder is het natuurlijk van belang hoe vers je radiateur is, of er niet teveel troep zit ingekoekt, waardoor het koelvermogen snel afneemt. Bij filerijden heb je weinig luchtstroom en weinig toeren, dus doet de fan ook weinig, een beetje gas geven om stationair wat meer koelvermogen te genereren kan dus helpen.
Dat ploffen doet mijn auto bij warm weer ook veel heftiger dan bij koud weer, geen idee waar het aan ligt, maar het is niets unieks in elk geval.
Vandaag weer even iets kunnen doen aan het (achterstallige) onderhoud.
Eindelijk kleppen gesteld et voila de motor is het zwaar irritante tikken kwijt. De motor klinkt nu een heel stuk mooier.
Ook nog een gare benzineslang vervangen. Afgezien van het vervangen van de bakolie, is de grote beurt nu gedaan .
Kan iemand me vertellen of de remmen van de trax op dezelfde manier worden gesteld als de eend of precies andersom?!
Dus (kijkend naar de ankerplaat) linker nok naar links, rechter nok naar rechts?
Ik hoor t graag.
Ik kom as zaterdag met op de trax naar Citromobile
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Remmen stellen door de nokken naar buiten te draaien inderdaad. Gaaf dat je met de trax komt, ik laat de mijne helaas thuis.
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Als je de nokken naar buiten draait geef je meer ruimte. Dit doe je als je de trommel wilt verwijderen.
Voor het stellen van de remmen draai je de nokken naar binnen totdat je de remsegmenten licht hoort aanlopen. Eventueel iets terugstellen maar de laatste slag is altijd naar binnen!
Met een rempasser kun je de boel centreren wat nodig is als de segmenten eraf zijn geweest.
Met een van binnenuit verstelbare rolhoes kun je de temperatuur beter regelen dan met een thermostaat. Die reageert gewoon te laat in een file. Zolang je rustig in de 1e versnelling kunt blijven rijden heb je nog net voldoende rijwind maar stilstaan is meestal funest. Ik heb ook weleens de rechter motorkap open gezet en zo langzaam verder rijden….
Ah dus toch “andersom” stellen! Had al zo’n flauw vermoeden…
Dank,ga ik morgen de remmen stellen.
En ja zal de thermostaat er maar eens uit gaan slopen. (wel jammer de motor is lekker snel op temperatuur nu)
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gisteren het hok nog even bewonderd op de CM-parkeerplaats van de Garage Ruimzicht verzameling. Helaas de eigenaar niet gezien
Zo weer terug na een weekje vakantie…met de Trax.
Na het stellen van de kleppen is ook het ploffen/knallen bij gas los is zo goed als verdwenen!
Het rempedaal voelt ook weer zoals het hoort na het remmen stellen. (hoog en direct)
Binnenkort maar aan het “echte” werk beginnen en een triangelas gaan vervangen. Zijn de oude bussen er makkelijk uit te krijgen?
En jammer dat ik niemand van het forum heb gesproken op CM, maar liep nog al wat heen en weer tussen stand binnen en de auto-tjes buiten. Zondag was ik er pas aan het einde van de middag.
Helaas geen mooie imperiaal gevonden, dus als iemand nog een mooi groot en origineel exemplaar heeft…
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als ik die had deed ik hem ook niet weg Het is lang geleden dat ik die bussen eruit heb gehaald, maar dat is op zich niet zo’n klus. Het zijn bronzen bussen, dus die krijg je er wel uit. Het vervelende is dat je de nieuwe na het inpersen eigenlijk moet ruimen om te voorkomen dat je een zwaar punt krijgt in je ophanging. Dat is voor mij toen de belangrijkste reden geweest om te upgraden naar silentblocks.
Eindelijk is het me gelukt PECH
Had vandaag kinderpartijtje. Met veel kinderen naar het zwembad met de trax en nog twee auto’s.
Op het moment dat ik terug wil naar Amsterdam slaat de motor even aan om vervolgens niet meer te willen aanslaan. Wel kwamen er (zo leek het) liters benzine uit het overloop pijpje van de carburateur.
Zo lag er dus een fraaie plas benzine onder de auto met ongeduldige kinderen.
Alle kids maar verdeeld over de andere twee auto’s en de trax laten staan in Ouderkerk.
Nu net er naar toe gereden en het deksel van de carburateur eraf gesloopt.
Het leek alsof de vlotter niet helemaal netjes onder z’n geleider zat. Vlotternaald ook flink op en neer gehaald en flink doorgeblazen. Eea weer in elkaar geschroefd, en ja het startte gelukkig weer.
Wat kan dit nou geweest zijn?
Totaal aantal Berichten: 11742
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Always keepin’ Trax by bimmer1502, on Flickr
En de EBK-Mobile op CitroMobile (eindelijk die negatieven terug ). Wat een prachtding zeg.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mooie foto! Dank
Sinds vandaag weet ik het zeker, een van de (uitlaat)spruitstuk-pakkingen is er tussenuit.
Dus dat wordt lekker slopen binnenkort.
Is er nog iets bijzonders waar ik op moet letten bij deze spruitstukken? En moet ik de bocht van de uitlaat losmaken of kan het ook zonder?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als je even de verbindingsstang tussen de uitlaatbocht en het koppelingshuis losmaakt kun je de hele zooi zo wel van zijn plaats krijgen denk ik. Overigens is het losmaken van die bocht van het spruitstuk niet zo’n klus hoor. Wel even goed controleren of het uitlaatspruitstuk niet gescheurd is, dat willen ze namelijk nogal eens doen.
Vandaag de originele 58 jaar oude isolatiemat van de voorvloer eruit gesloopt. Rook erg authentiek en zag er nog mooi uit maar is ook erg vocht absorberend.(en nee een Trax is niet waterdicht )
Inderdaad kwam er een licht aangeroeste bodem onder het vilt vandaan. Gelukkig alles nog hard en geen rare bobbels bij de puntlassen. Dus de roterende staalborstel eroverheen en in de Owatrol gezet. Morgen nog een laag en dan RX10 eroverheen (denk ik).
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat ziet er nog best wel netjes uit!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.