Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
(Nu onder het goede kopje)
Beste liefhebbers,
Zie de onderstaande quote uit DS forum (Koppeling (trillen))
Freek 1971 zei:
De andere 50% echter, zit er een trilling in. Die varieert van licht merkbaar, tot enorme schokken bij het optrekken. Opmerkelijk is dat de koppeling eerst voor de helft goed aangrijpt (ik rijd dan, zoals dat hoort, weg) en pas dan, bij het verder loslaten van het pedaal om de koppeling helemaal te laten aangrijpen, gaat schokken
Ik heb ongeveer dezelfde problemen. Het aparte is, dat vooral bij de koude start het probleem vele malen erger is dan wanneer ik een tijdje gereden heb. Het komt eigenlijk alleen voor met optrekken.
Weet iemand wat dit kan zijn?
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik vermoed dat je geen probleem met je koppeling hebt, maar dat je choke niet goed staat en de motor niet lekker loopt;
Ik had met mijn 16trs hetzelfde (was wel een automaat);
met koude motor was deze behoorlijk “bokkerig”...
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Het kan ook zijn dat je een vette koppelingsplat hebt
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb bij een van m’n GSA’s ook last van clutch-shutter, vooral bij vochtig weer. Het ontstaat volgens mij doordat de frictieplaat geen gelijkmatige weerstand biedt over de gehele oppervlakte, waardoor de koppeling in schokjes aangrijpt. Dat kan o.a. komen door vet of vocht op de frictiedelen. Het kan ook zijn dat er iets kapot of krom is. Versleten bak en/of motorsteunen kunnen het effect versterken.
Als je voor het wegrijden de koppeling even warm laat slippen dan kun je waarschijnlijk normaal wegrijden en dan is er wel mee te leven.
Ik ben nu bezig de bewuste GSA uit elkaar te trekken. Ik ben benieuwd wat ik tegenkom. Er ligt nooit olie onder, dus ik vermoed een kromme drukgroep o.i.d. De koppelingsset, waarvan het druklager ook al herrie maakt, is overigens nog geen 15.000 km oud. Vervangen biedt helaas geen garantie voor succes.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
pascalvm zei:
Ik vermoed dat je geen probleem met je koppeling hebt, maar dat je choke niet goed staat en de motor niet lekker loopt;
Ik had met mijn 16trs hetzelfde (was wel een automaat);
met koude motor was deze behoorlijk “bokkerig”...
Als de choke al weer ingedrukt is doet ie het ook nog.
De bak schakelt verder heerlijk. Niet te slap en niet te stroef.
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Misschien moet je de koppeling eens afstellen.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bij mij was het olie. De nokkenaskeerring lekte, en dit kwam op de koppeling. Dit lekte niet hard, vandaar dat het niet onder de auto belandde. Het was voornamelijk aan het begin van de rit, omdat de olie dan lekker naar beneden heeft kunnen lopen na een vorige rit. Ik heb het nu nog een klein beetje, en verdenk de krukaskeerring, maar die ga ik niet zomaar vervangen.
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Na nog eens een dag gereden te hebben, lijkt t allemaal mee te vallen (hoop ik).
Bij rustig gas geven en optrekken is er niets aan de hand. Als ik te gehaast doe, gaat t allemaal wat minder soepel.
Ik kijk het nog een tijdje aan, voordat ik actie ga ondernemen.
Ik heb ook het probleem van schokken bij het optrekken, Bij mij is het precies omgekeerd dan wat de TS zegt, voornamelijk bij het file rijden gaat het steeds erger schokken. Het is begonnen direct na mijn koppeling is vervangen, en het is drijfnat bij het vliegwiel, dus een olielekkage. Het kan dus goed zijn dat dit bij jou ook de oorzaak is..