Ik ben sinds kort een trotse eigenaar van een citoen vts. Na wat eigenaardige Franse kwaaltjes ben ik zover dat alles naar behoren werkt. Echter heb ik nog een probleem resterend.
Wanneer ik me sleutel uit het contact haal ( of gewoon in de 0- stand draai),heb ik geen spanning meer op radio. Waarschijnlijk is het volkomen normaal , maar er is ook geen spanning om de zenders c.q. Instellingen te onthouden.
Dus mijn vraag luid…
Is iemand bekend met dit probleem ? En zo ja , hoe is dit op te lossen ?
Bij voorbaat dank,
Vince
P.S. Wat gegevens.
Citroen Saxo vts 1.4i
Model 2000
Iso stekker a bevat 2x grijs blauwe en een gele draad (saxo zijde)
Gekoppeld aan een Kenwood kcd-bt61u
Negative ground
Normaal gezien is er in de iso stekker een constante en een geschakelde + aanwezig, meet dit eerst even na want meten is weten,
Kijk ook hier even staat wel wat info bij waar je wat aan hebt.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
veertien E-tje schreef:Normaal gezien is er in de iso stekker een constante en een geschakelde + aanwezig, meet dit eerst even na want meten is weten,
Kijk ook hier even staat wel wat info bij waar je wat aan hebt.
De kleuren zijn wel weer anders, op A4 (permanent spanning en A8 (ground) is geen spanning. Maar op deze zekering staat (als ik het goed heb) ook het klokje bij de tellers. Dus dan is er een defecte draad ?
heel soms wil het wel eens zo zijn dat de constante en de geschakelde van plaats verwisseld zijn, althans dat lijkt dan zo, anders gezegd het is wel eens niet conform de autoradio.
Je kan in ieder geval even de kabel terugmeten naar de zekeringkast, kan je een evt. breuk vaststellen of juist uitsluiten, nieuwe kabel is ook weer snel getrokken.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
veertien E-tje schreef:heel soms wil het wel eens zo zijn dat de constante en de geschakelde van plaats verwisseld zijn, althans dat lijkt dan zo, anders gezegd het is wel eens niet conform de autoradio.
Je kan in ieder geval even de kabel terugmeten naar de zekeringkast, kan je een evt. breuk vaststellen of juist uitsluiten, nieuwe kabel is ook weer snel getrokken.
Oké hartelijk bedankt, ook voor de snelle reactie, ik ga het dalijk gelijk proberen
Zoals wel duidelijk ben ik niet de eerste eigenaar. Na een middagje rotzooien en puzzelen ben ik er achter gekomen dat de volgorde van de saxo niet klopt ( volgens instructie boekje ). Dus is er iemand met een saxo ( bouwjaar 2000 ) die me de juiste volgorde kan geven ?
Draadkleur // locatie op stekker
Bij voorbaat dank,
Vince
veertien E-tje schreef:
Hoop dat dit de goede is.
Bedankt , maar dit heb ik ook , de vorige eigenaar heeft de volgorde op de connector veranderd. Volgens het instructie boekje zitten A4 , A6 ,A7 en A8 aangesloten . Echter is het op me vts A8, A3 A5 en A7. Nou wil ik het weer recht brijen naar model van het instructie boekje. Dus vroeg me af welke kleur waar moet. Helaas geeft het instructie boekje dat niet weer.
Nogmaals bedankt voor de ondersteuning
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ken je de vorige eigenaar, zodat je kunt vragen waarom dat eventueel omgedraaid is?
Mijn radio met USB was niet over het contactslot geschakeld. Ik heb altijd die USBstick in de radio laten zitten en na drie dagen niet rijden is de accu leeg. De USBuitgang vreet stroom met zo’n stick erin. Ook met een bedrading waarbij het geheugen wel blijft bestaan voor de instellingen bleef de USB stroom vreten. Misschien is dat de reden geweest van het omdraaien van de bedrading?
wendela schreef:Ken je de vorige eigenaar, zodat je kunt vragen waarom dat eventueel omgedraaid is?
Mijn radio met USB was niet over het contactslot geschakeld. Ik heb altijd die USBstick in de radio laten zitten en na drie dagen niet rijden is de accu leeg. De USBuitgang vreet stroom met zo’n stick erin. Ook met een bedrading waarbij het geheugen wel blijft bestaan voor de instellingen bleef de USB stroom vreten. Misschien is dat de reden geweest van het omdraaien van de bedrading?
nee helaas , na nog wat gepuzzel ben ik er achter gekomen dat de kenwood radio een vergelijkbaar patroon gebruikt op de iso-stekker , dus er waren inderdaad draden ” verwisseld ” maar dus niet door de vorige eigenaar , de indeling van de iso-stekker was dus net een beetje anders dan die aan de dashboard kant van de citroen.
dus mijn tip aan iedereen, lees altijd goed het boekje, het boekje is niet alleen voor dummies (A)
Nogmaals bedankt voor de goede ondersteuning