Totaal aantal Berichten: 15
- C8 2.0 16V Tentation met LPG installatie
Gisterenochtend start ik mijn wagen en via de automatische verlichting worden mijn dimlichten automatisch ingeschakeld, plots….floep….het linkerdimlicht geeft de geest.
Gisterennamiddag na mijn werk even snel de 2 H7 lampen willen vervangen….dit heeft me 1,5 uur gekost en handen vol schrammen
Eindelijk gelukt en snel even testen, nu blijkt dat het linker dimlicht nog steeds niet werkt. Nochtans zijn de H7 lampen gloednieuw en is de bekabeling nog in goede staat. Volgens het instructieboekje zouden er zich in het motorcompartiment 2 15A zekeringen bevinden, eentje voor dimlicht linksvoor en de hoogteregeling en eentje voor het rechterdimlicht. Ik heb beide zekeringen nagekeken en ze zijn nog perfect in orde, als ik de juiste heb nagekeken uiteraard want het schema in het instructieboekje komt niet helemaal overeen met de zekeringkast in het motorcompartiment.
Wat nu? Ik kan naar een dealer gaan om het probleem te laten nakijken maar ik zou het liever zelf kunnen oplossen.
Nic
Dit weekend nog eens alles nagekeken, lamp is niet defect, zekering is niet defect, kabel lijkt volledig in orde…. maar er komt geen stroom op de stekker.
Vandaag eens binnenspringen bij de dealer dus
Nic
Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Da’s toevallig… Dat heb ik ook af en toe.
Heb nog geen tijd genomen om ernaar te kijken. Als ik even een tik geef op de koplamp of even aan de stekker morrel, dan doet deze het weer.
Kan toeval zijn, maar misschien is het bij jou ook een slecht contact?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Hoi Ernst,
Ondertussen is het probleem opgelost Stond ik daar even belachelijk bij de dealer, bleek dat de nieuwe lamp die ik geplaatst had gewoonweg stuk te zijn en net toevallig op dezelfde plaats als de vorige. Alles werkt nu terug. Het was op 2 minuten gefikst.
Nu krijg ik sinds gisteren 2 meldingen op de boordcomputer, storing katalysator en storing uitlaatgas. Ik heb wel eergisteren in stormweer gereden met overvloedige regenval op een licht overstroomde weg. Volgens de dealer kan het een vochtprobleem zijn. Maandag wordt ie uitgelezen en weet ik meer.
Nic
Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik heb begrepen van een bevriende Citroen dealer dat de afwatering via de motorkap tot problemen kan leiden, doordat er dan water in het motorcompartiment komt. Misschien is het dat geweest.
Is slim om regelmatig de afwateringsgaten te controleren en vrij te houden van troep en de slangen door te steken/blazen.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Vandaag werd de wagen uitgelezen en blijkt dat de bobijn regelmatig overslaat. Afspraak op woensdag om die bobijn te vervangen. Hopelijk blijf ik dan een tijdje gespaard van verdere problemen
Nic
De bobijn en de 4 bougies zijn vervangen, heeft me toch alles samen 250 euro gekost…
Gisterenochtend bleek plots het rechter dimlicht defect te zijn. Snel even 2 nieuwe lampen gehaald en de oude vervangen. Nog steeds hetzelfde probleem, rechterdimlicht blijft defect. Zekeringen zijn nagekeken, bekabeling ziet er in orde uit en ik heb getest met lampen waarvan ik zeker ben dat ze werken. Ik heb zelfs het inschakelen van de lichten aan iemand anders overgelaten zodat ik vooraan kon checken of de lamp bij het inschakelen niet kapot sprong (kortsluiting bv.) en neen hoor… het rechterdimlicht is op geen enkele manier meer aan de praat te krijgen.
Weet iemand soms waar ik nog kan zoeken om dit probleem opgelost te krijgen? (andere zekeringen, gekende terugkerende problemen op dit type wagen, enz…) Ik heb het gevoel dat als ik bij de garage ga aankloppen, ik daar terug belachelijk ga staan omdat het om een kleinigheid (of zelfs een defecte lamp) zal gaan.
Kleine anekdote: bij het vervangen van één van de H7 lampen, viel de lamp plots uit de socket en tuimelde helemaal beneden in het binnenste gedeelte van de lampbehuizing, met een spiegeltje zag ik ze liggen maar m’n vingers waren net te kort en mijn hand net te breed om via de kleine opening deze lamp terug te pakken te krijgen. Heb dan hulp gevraagd aan mijn (stief)zoon van 16 en die heeft het klaargespeeld om de lamp eruit te vissen. Het heeft wel opnieuw meer dan 1 uur geduurd. Bij mijn vroegere citroëns (xantia en Evasion) was het vervangen van een lamp toch een heel stuk makkelijker dan bij een C8
Nic