Je hoort tegenwoordig nogal eens dat mensen met
oudere diesels de tank voor 3 kwart vullen met sla olie.
Kan dat met een Xm diesel ook???
Of loopt er op langer termijn toch een pomp of kop in puin?
Ik heb een Xm op benzine, maar wie weet is het op deze manier toch interessant om
een Xm op diesel tekopen.
Het mag mischien niet, maar als het werkt kan stout zijn best leuk zijn.
Als het een Lucas pomp is niet, slaolie is te dik om de plunjer in de pomp goed te kunnen smeren.
Hier zijn oplossingen voor, zoals een extra tankje met gewone diesel om op te starten.
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is de 2.1D/TD altijd met een Lucas pomp, ik ben nooit een Bosch tegengekomen, de Bosch kan weer wel prima op sla-olie.
De 2.5TD heeft wel een Bosch, maar goed die motor heeft weer andere nadelen.
Rijden op PPO, vervuilt de motorolie sneller (verzuurt ook sneller), je zult dus eerder een oliewissel moeten doen om de motor en eventuele turbo in goede conditie te houden.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Wat ook gedaan wordt is een beetje alcohol door de olie te mengen, zodat die wat dunner wordt. Maar zo ben je al weer snel je voordeeltje kwijt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 9432
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
ZX1.4i schreef:Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is de 2.1D/TD altijd met een Lucas pomp, ik ben nooit een Bosch tegengekomen, de Bosch kan weer wel prima op sla-olie.
Niet geheel correct, de eerste 2.1 D’s en TD’s hebben in Bosch-pomp, waaronder de mijne.
Ook m’n donor had er één.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
waarom zou je het doen? Een liter slaolie is duurder dan een liter diesel.
als je op slaolie wilt rijden moet je zorgen dat de slaolie voorverwarmd wordt.
op slaolie vervuilt je motor veel meer waardoor hij op den duur slechter gaat lopen.
en je rijdt dan met een auto die ruikt als een ouwe frituurbak
Groeten van Henk uit Steenwijk.
René Jongejan schreef:ZX1.4i schreef:Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is de 2.1D/TD altijd met een Lucas pomp, ik ben nooit een Bosch tegengekomen, de Bosch kan weer wel prima op sla-olie.
Niet geheel correct, de eerste 2.1 D’s en TD’s hebben in Bosch-pomp, waaronder de mijne.
Ook m’n donor had er één.
Dat zeg ik toch, “ik weet het niet zeker”
Ik heb overigens een voorkeur voor Lucas, die zijn kleiner en makkelijker zelf te repareren.
De Lucas Epic met lekgarantie, is uiteraard niet makkelijk zelf te repareren.
Kijk hier maar eens. Inhoud spreekt voor zich. Begin eens met standverwarming.
http://www.cx-basis.de/de/cx-infos/fakten/pflanzen.html
Sorry dat ik niet een goed humeur heb, maar de omstandigheden laten dit helaas momenteel niet toe.
Lucas Epic met lek garantie is ook makkelijk zelf te fixen omdat er bijna niets in zit.
Misschien maar bij je leest blijven, ZX 1.4?
Ouwe mopperkont