Beste allemaal,
Sinds kort ben ik samen met mijn vriendin de trotse eigenaar van onze eerste auto: Een Berlingo 1.4 multispace uit 2002 met slechts 96000 op de teller en met airco:-)
De auto bevalt perfect en rijdt tot nu toe prima! Deze zomer willen we gedurende 5-6 weken een tocht door europa met de auto gaan maken.
Omdat we tijdens onze vakantie behoorlijk wat km zullen rijden willen we er graag een andere radio in zetten die ik nog heb liggen, eentje die o.a. ook mp3 kan afspelen. Op dit moment zit er nog de standaardradio in.
Nu is het zo dat de vorige eigenaar de radio in het vakje boven de knoppen van het alarmlicht/raambediening heeft laten zetten (zie bijlage ter illustratie, is niet onze berlingo).
Ik heb de radio er al geprobeerd uit te halen met van die speciale haakjes, maar dit lukte helaas niet. Wie kan mij vertellen hoe ik de radio er wel uit krijg? zitten er nog ergens schroefjes vast ofzo? Of is de radio er ‘creatief’ ingezet omdat hij niet op de standaardplek zit?
Ook las ik al in diverse topics op dit forum dat er in sommige modellen een verloopstekker tussen de radio en de bedrading moet, dit ivm het multiplex bedradingssysteem in sommige modellen. Ik kan er echter niet wijs uit worden of multiplex bedrading ook al toegepast is in de multispace van 2002 (ik heb wel een digitale dagteller en odometer. Iemand die me hier iets meer over kan vertellen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten,
Maarten
Totaal aantal Berichten: 182
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Je kan de radio er heel eenvoudig uithalen door met een tangetje het bovenste ventilatierooster er voorzichtig uit te trekken. Dan kijk je bovenop de radio. De 2 borgpalletjes indrukken en voila, de radio kan er uit!
En voor een juiste werking van de andere radio icm alle andere boordelectronica is een adapter van Citroen noodzaak. Dit omdat de Berlingo is voorzien van zogenaamde Can-bus bedrading. Doe je dit niet heb je grote kans dat de boordcomputer (BSI) de geest geeft. En geloof me, dat is een duur geintje!
Dus even langs de dealer gaan, adapter laten monteren en dan kan er helemaal niks meer fout gaan!
Succes
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Bedankt voor je reactie! Kreeg het ventilatierooster er helaas niet zo gemakkelijk uit en ben bang dat ik het dashboard beschadig als ik teveel kracht zet. Aangezien ik toch naar de dealer moet voor het adaptertje heb ik hun even gebeld. Voor 25 euro vervangen ze de radio, lijkt mij een keurige prijs dus ik ga het daar even laten doen!
Totaal aantal Berichten: 182
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Heb je het tangetje wel in het midden van het rooster gezet en dan getrokken? Of heb je aan de onderkant van het rooster willen trekken? Dan gaat de boel idd. kapot.
Maar goed, 25 € is ook niet al teveel geld en als het dan goed voor elkaar is is dat ook een fijn gevoel!
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Ik had het tangetje inderdaad in het midden van de verticale spijl gezet van het rooster…volgens mij zitten er klemmetjes op 3 hoeken die ervoor zorgen dat het roostertje niet los wil. Ik denk dat het met wat wrikken wel los zal gaan maar ik heb het lef niet omdat ik bang ben wat te breken….en aangezien ik toch die adapter moet hebben vind ik het voor 25 euro wel prima als het even gedaan wordt…dan ben ik er in ieder geval ook zeker van dat er niks raars met de BSI zal gebeuren:-)
Hartelijk dank voor het meedenken!
Heb jij zulk een dash in een 2002?
Dacht dat ze die maar tot 2001 gemaakt hadden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017