Ik probeerde de radio van m’n zx aan te sluiten… niet makkelijk om de permanente plus en de geschakelde plus te vinden. ik heb die twee kortgesloten, om de juiste draden te lokaliseren, toen brandde het acculampje en ik hoorde een klik van een relais.
Daarna heb ik het probleem dat het acculampje uit is met kontakt aan, motor uit.. Als de motor draait, is het acculampje aan, een beetje zwak. de ruitenwisser voor doet raar (gaat niet meer naar de ‘‘0’’ positie) en de achterruitenwisser doet het helemaal niet meer..
Heb ik een relais om zeep geholpen?? Iemand die me kan helpen?? Ik ben het erg zat..
ik zit met hetzelfde probleem
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Twee plusdraden kun je niet zonder meer met elkaar verbinden. De ene kan best iets meer plus zijn dan de andere. En, ook al is het potentiaalverschil nog zo klein, als je draden kortsluit waar een spanning over staat dan gaat er hoe dan ook een stroom lopen door een circuit dat daar niet voor ontworpen is.
In dit geval heb je met een constante plus het circuit ná het contactslot via de achterdeur gevoed. Het zou dus, bij wijze van spreken, zomaar kunnen dat je met die dunne draad + spanningsdeler de startmotor hebt gevoed ofzo. Dat overleeft zo’n spanninsgdelertje niet.
Hopelijk is het doorgebrande onderdeel in dit geval een zekering, die zijn daarvoor ontworpen. Het zou me niks verbazen als er meerdere uitliggen, je hebt immers twee afzonderlijke circuits met elkaar verbonden die waarschijnlijk los van elkaar gezekerd zijn.
Een kapotgebrand relais zou idd ook kunnen. Andere verdachten zijn spanningsregelaars en transistoren, die vinden het niet leuk om via de achterdeur te worden gevoed met een spanning of om overbelast te worden. Het kan ook nog zijn dat er ergens een draad is doorgebrand maar dat gebeurt niet zo gauw.
Succes met de speurtocht. Volg de bewuste draden, dan moet je de oorzaak tegenkomen. Als er iets flink heeft gesmeuld dan ruik je dat meestal nog wel.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
ik heb hetzelde maar niiet door de radio die heb ik nii eens aangesloten zitten
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Midfriesland schreef:Twee plusdraden kun je niet zonder meer met elkaar verbinden. De ene kan best iets meer plus zijn dan de andere.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
waterman schreef:
Vooruit dan, op een eenvoudige manier uitgelegd: stel, je hebt twee heuvels die boven NAP liggen (plus), maar onderling verschillen deze heuvels van hoogte, dan zal er een stroompje van de hogere naar de lagere heuvel gaan lopen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik heb net zitten kijken het was een kapotte zekering