Goedendag,
Vorige week heb ik een geluidsinstallatie in mijn saxo gebouwd (sub + monoblok versterker). 400 watt rms.
Sinds dien brand mijn acculampje, maar dit doet die alleen als ik 4500 toeren of meer draai.
Alle electra doet het verder, en de auto start ook goed.
Als ik de radio uit zet brand het lampje niet.Ik heb een beetje rondgekeken op het internet en las dat de dynamo zoiets kan veroorzaken. Las alleen nergens dat dit ook bij een specifiek aantal toeren kan gebeuren.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Hey
Ik heb een vermoeden dat er ergens iets fout is met de aansluiting van je versterker.
Om een beeld te kunnen vormen over de oorzaak is het handig om volgende zaken te weten:
Kan je even beschrijven hoe je de versterker hebt aangesloten.
Hangt de versterker rechtstreeks aan de batterij met een zekering ertussen of hangt deze aan de isoconnector (ik heb het niet over de aan/uit schakeling). Heb je een elco aangesloten voor de versterker staat die over de 2 polen (+ en -) of in serie+.
Is je audioapperatuur zon exemplaar dat zijn volume aanpassing in functie met het omgevingsgeluid?
Is er een mogelijkheid om met een instelschroef het maximum volume te adjusteren?
Welke draaddoorsnede is er gebruikt voor de voeding van de versterker?
Hoe heb je de massa van de voeding aangesloten van de versterker?
Kan je eens meten hoeveel spanning je hebt met en zonder de geluidsinstallatie aan op 4500 toeren aan de batterij en aan de versterker deze waarden zouden nagenoeg hetzelfde moeten zijn tenzij de draaddoorsnede veel te dun is (= gevaar voor brand).
Hey bedankt voor je reactie.
Ik heb een kabelsetje gebruikt van Caliber, 40 euro.. ik geloof 20 kwadraats. Moet voldoende zijn volgens de mediamarkt?
De versterker hangt idd rechtstreeks aan de accu. De zekering zit er tussen en die zit om 30 cm van de accu af.
Wat bedoel je met een elco aansluiten op de versterker? Ik heb er maar 1, dus serie of parallel gaat hier niet op.
Ik heb een Alpine headunit.. waarvan ik volume, en subwoofer kan aanpassen, achter op de versterker heb ik een aantal afstelmogelijkheden. Ze staan niet allemaal vol open, en ik heb ook een kastje voor bij de stoel om de bass snel lager of hoger te zetten (actief).
Hoe heb je de massa van de voeding aangesloten van de versterker? Massa zit op de gordelaansluiting. Is opgeschuurd en vastgemaakt.
Ik heb geen multimeter maar ik ga morgen naar de zaak waar ik de boel laat doormeten. Dus zoiezo spanning met auto uit / spanning met starten / spanning met radio aan / uit. Wat zijn normale voltages waar je accu nog goed is?
En hoe zit dit met de dynamo? Want die verdenk ik namelijk.
Greetz
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als de dynamo ‘slim’ is en ook een lampje geeft bij overspanning is dat je oorzaak. Meet spanning op de accu als dat lampje aan is.
max maximaal 14,5 volt zijn.
Een condenstor in serie met de pludraad is onzin.
De eerste 30 cm draad vóór de zekering is nu ongezekerd!!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mischien een beetje laat
Een condensator in serie kan aan de massa zijde een zwevende massa geven en leuke storingen geven (ik weet over wat ik spreek er passeren jaarlijks ca 2640 audio + video electronica langs mijn handen)
Deze dient om pieken op te vangen en moet netjes tussen de + en de - zijn aangesloten.
ALs ik me niet vergis is de - aan het gordelpunt kleiner dan 20 mm²
Persoonlijk zet ik mijn zekeringen zo dicht mogelijk bij de spanningstoevoer.
Hopelijk hebben de metingen de oorzaak snel gevonden.
Beste,
sorry voor de late reactie! Maar ik ben eruit. Ik heb de dynamo eruit geschroefd en meegenomen naar een elektroboer. Daar is op de bank gezet en hebben ze hem aangesloten om hem te meten. Stationair toerental = niks aan de hand. Zodra het toerental wordt verhoogd sprong de ampèremeter terug.
Daar achtergelaten voor inspectie, vandaag opgebeld. Dynamo is dood, veel geoxideerd en verroest en koolstofborstels en sleepringen gaar, revisiekosten en schoonmaakkosten komen waarschijnlijk hoger dan uit een gereviseerde kopen.
Hij had toevallig een liggen van een Saxo met airo (97A), mijn ouwe was 70A. Dus deze meegenomen en gelijk een nieuwe vsnaar gekocht. Thuis erop gezet en er brand geen lampje meer. Dus fixed