Marien,
Dat gaat zo ongeveer wel lukken…
Tenminste na 3000km zit ik op 4.9..
Binnenkort via Duitsland naar Oostenrijk, dat zal het verbruik niet ten goede komen..
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
55 kilometer in z’n vijfde versnelling is niet per definitie zuiniger dan in z’n vier…in het geval van mijn DS3 is het zuiniger in de vierde versnelling.
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
omdat de motor anders teveel moet werken.
Hear, hear! Ik ga ook weer ‘gewoon’ rijden, dus niet overdreven rustig.
Ik was nieuwsgierig hoe zuinig hij werkelijk was, maar het zit er iets verder vanaf dan ik had verwacht.
Ik merk wel dat het constant in beeld hebben van de verbruiksmeter mijn rechtervoet afremt. Kwestie van naar een andere weergave schakelen dus.. Ik hou dan ook rekening met gemiddeld 1:20.
1:20 is toch netjes je wilt nog wel een beetje vooruit willen komen toch.
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Ja hoor, 1:20 is netjes.
Maar als ik vooruit wil komen dan pak ik een van mijn 2 brommers (F4 of Brutale). Alleen doen die ongeveer 1:10. Op benzine.
Daarom, hardrijden met een auto kan toch niet.
mijn triple doet zon 7l op de 100
Jah, m’n vroegere Yamaha RD brommer (RZ 500 V4 cilinder tweetakt) deed 15 L/100
Aangezien ik zowat blut raakte als student het ding na 5 weken verkocht.
Net ff gecheckt…
De DS doet 3.2 L bij 80 km/h
en bij 90 is dat 3.7
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Als ik het zo vergelijk met Scottie dan ben ik weer een zeer zuinige rijder
En Marien nog zuiniger, ondanks het doorrijden
Maar inderdaad, als je (DS3) niet (veel) boven de 100 komt dan is 4l op 100 goed mogelijk.
Eens, hoe langzamer hoe zuiniger. Maar laten we er wel voor zorgen dat ze niet denken dat iedere DS3 een soort rijdende chicane wordt. Wel een beetje meerijden met het verkeer
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Precies, de statistieken zijn leuk, maar ik heb de auto gekocht omdat hij lekker (sportief) rijdt. Ook 150-160 is comfortabel, maar in een rechte lijn boeit de snelheid me niet zo. Ik bewaar het liever voor de bochten. En merk dan dat de banden beperkt grip hebben en dat het ESP redelijk vlot ingrijpt. Maar ik heb genoeg lol, het blijft wel openbare weg. In september ga ik ermee naar Corsica, hij lijkt me gebouwd om daar lekker vlot en vloeiend een paar duizend bochten te nemen.
deluxious schreef:M.v.R. schreef:Beste, ik rij een eHDI…ik kom echter niet beter dan 5.8 op de 100 km. Zeer betreurend als de fabriek 1 op 27.8 af geeft.
Met alle respect, het mag toch inmiddels wel bij iedereen bekend zijn dat fabrieksopgaven zelden gehaald worden? Ik zit na ruim 8000km nu op 1 op 19 met de eHDI. Zal wel niet zo heel zuinig zijn, maar ik weet dat mijn rijstijl daar mede schuldig aan is. Pittig optrekken, laat de auto lang niet altijd uitrollen, gebruik de start/stop niet (onzin) en rij op de snelweg waar het kan 150-160km/u. Dan vind ik 1 op 19 eigenlijk nog niet eens zo slecht
Ik verwacht ook geen 1 op 27 maar zou 1 op 20 zou met gemak behaald moeten worden….dat is dus het punt!
En ik let niet echt per mililiter op mijn gebruik, integendeel ik kijk zo af en toe eens op de bc. en dan valt me dat dus zwaar tegen na 8500 km!
ach de franse slag zullen we maar denken..
DS3 | OBSIDIEN & CARMEN | CUIR CLAUDIA ROUGE | PACK SELECT | PACK MY WAY | BROCK B24
Ik denk dat het aan de gebruikte gestandaardiseerde testmethode ligt.
De auto is zo afgesteld dat hij daar optimaal op scoort. Waarschijnlijk is het een mix van wat optrekken en afremmen (simulatie stadsverkeer), een stukje 50, een stukje 70, een stukje 80, een stukje 100 en een stukje 120. Tot en met 100 is de auto wel zuinig, maar als je meer snelwegverkeer > 100 rijdt, of als je meer moet optrekken en afremmen (file) dan ga je het niet halen.
Citroen weet natuurlijk wel dat de auto is geoptimaliseerd voor de test en er bij dagelijks gebruik niet in de buurt kan komen. Maar dit kunnen ze niet erkennen omdat 1) andere fabrikanten dezelfde standaardtest gebruiken en Citroen anders negatief af lijkt te steken, en 2) er aanzienlijke fiscale gevolgen zijn.
Vooralsnog ben ik blij dat ik me bij de aanschaf de BPM heb kunnen besparen, extra opties waren zo relatief goedkoop. Dat nemen ze ons niet meer af.
Nu maar hopen dat de wegenbelasting straks (2014) gaat meevallen.
Ik rij na 6800 km 1:19.2.
Vandaag ging ik tanken. Mijn boardcomputer gaf aan dat ik nog 35 km kon rijden (hoog tijd dus om te tanken).....
Ik kreeg er precies 50 liter in!!!!
Dat ga ik maar niet vaker doen zo lang doorrijden op een tank, mijn Ford Mondeo TDCI kon daar in ieder geval slecht tegen!
Ik rij na 9000km toch echt tussen de 1 op 22 en 1 op 23. Prive gebruik, werk en woon-werk verkeer. Kleine schatting: 40%stad (tot 70 met stoplichten) andere 40% 80-100km wegen en de 20% snelweg. Snelweg rijd ik gewoon tussen de 120 en 130. Het is verder niet uniek dat de auto meer verbruikt boven de 110. Dat is vnl de luchtweerstand.
Verder is mijn auto bijna standaard, 16"velgen, maar wel lichtmetaal. Banden wel op 2.4-2.5 bar gezet.
Rijgedrag:
Gebruik het start-stop systeem altijd (ook al 1e bij het stoplicht) en weinig airco gebruik. Neem de bochten vlot, en laat de auto uitrollen. Schakel snel op. En ben zeker niet de langzaamste! Verder veelvuldig gebruik van de cruisecontrol.
Naast het normale verbruik is er ook nog: het verbruik op de autobahn met vakanties.. dat is 1op16 tot 1op17. Maar dan rijd ik ook altijd boven de 140. Vind ik nog steeds niet slecht trouwens. Gezien de snelheid, optrekken e.d.
BC en werkelijk verbruik scheelt bij mij echt niet zo veel. Tank verder (voordat ik die vraag krijg) voor 90% bij het zelfde tankstation, met dezelfde procedure.