vts 1.6 8v of 1.4 8v
Sander^^
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 07-06-2011

Gepost: 07 juni 2011 10:58 PM

hallo beste leden

Ik zit met het volgende probleem
Ik rij nu met een vts 1.4 8v met bouwjaar 1999 (phase 1) maar had hier graag een 1.6 8v ingeplaatst
weet iemand of de bedrading de computerdoos hetzelfde zijn?
Hoe herken ik het verschil tussen een 1.4 8v motor een een 1.6 8v motor?
ik heb namelijk een motor liggen van een afbraakmodel alleen zonder papieren de vroegere eigenaar denkt dat het een 1.6 motor is alleen wil ik dit met zekerheid weten

mvg Sander Very Happy

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 08 juni 2011 09:46 PM
  [ # 1 ]

niet direct een idee. Maar staat er nergens een code op het blok?

Profiel  
 
Sander^^
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 07-06-2011

Gepost: 08 juni 2011 10:17 PM
  [ # 2 ]

neen

Heb de blok al van boven tot onder bekeken en vind geen enkel nummer, kenteken..
Het enige wat ik kan doen is de cilinderkop afnemen en de diameter van de piston meten
iemand een idee hoeveel deze van een 1.4 of 1.6 bedraagd?

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 09 juni 2011 08:03 PM
  [ # 3 ]

bore   1.4: 75.00mm 1.6 78.50mm
stroke 1.4: 77.00mm 1.6 82mm

kan je geen compressie test doen?  1.4 = 10.2:1 bar en 1.6 = 10.8:1 bar


Mischien brengt dit sneller iets op de injectors van een 1.6 zijn als ze origineel zijn van bosh motronic mp5.1/mp5.2

Eventueel moet je op de webstite van bosal eens zijn of dezelfde uitlaat kan worden gebruikt als deze schilt is er een diameter verschil wat je kan meten

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 22 juni 2011 09:55 AM
  [ # 4 ]

Vergeet even niet, dat aanpassing van de cilinderinhoud niet is toegestaan in Nederland. De politie en de RDW kunnen hier erg moeilijk over doen. Dit i.v.m. remmen en andere verschillen. Een herkeuring van de hele auto is de ombouw niet waard. Je kunt dan beter op zoek gaan naar een kant en klare 1.6.

Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 22 juni 2011 10:23 AM
  [ # 5 ]

Ruud, ik ben het deels met je eens maar deels ook niet. Dit vraagt om opheldering!

De onderlinge verschillen tussen een 1.4 en 1.6 ken ik niet. Maar je “bouwd” een Saxo waar typegoedkeuring op afgegeven is. Met andere woorden een simpele herkeuring van 46 euro bij de RDW is voldoende om legaal de weg op te gaan. Vraag het voor de zekerheid even na! Omdat het hier een jongere auto betreft dan (2 jaar geleden) mijn Bx. Daar ben ik van een 1.4 (67pk) naar een 1.9 (126pk) gegaan.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 22 juni 2011 11:06 AM
  [ # 6 ]

Zoek maar eens op dit soort aanpassingen. Een oud collega van mij had zijn Boeren Mest Wagen aangepast en kreeg deze niet meer door de keuring. Enige weken terug was er bij Wegmisbruikers ook iemand, die door de plaatsing van een andere motor in de problemen was gekomen. Wat vaak vergeten wordt, is dat bij zwaardere motoren tegenwoordig de remmen aanzienlijk groter zijn. Het meerdere vermogen heeft daarmee te maken.

Overigens is het optische verschil tussen de 1.4 8V en de 1.6 8V vrijwel niets, dat scheelt dan misschien. Mijn vorige Saxo was een 1.4 VTS, mijn huidige een 1.6 VTS, beiden 8 kleppers en ik zie er weinig verschil tussen. Wel zijn de remmen wezenlijk anders, de 1.6 heeft grotere en dikkere schijven voor en achter ook schijfremmen, i.p.v. trommels, zoals bij de 1.4.

Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 22 juni 2011 11:32 AM
  [ # 7 ]

Alleen bij het veranderen van het aantal cylinders deden ze vroeger moeilijk met de APK. Tegenwoordig maakt zelfs dat al niet meer uit voor de apk. Het verhaal van wegmisbruikers was gewoon stom! Hij had met koeie letters GTI ofzo op het blok staan. terwijl er 1.6 op kenteken staat. De man zei daarbij ook dat hij dat blok net had ingebouwd. Ja dan ben je het bokkie!

Zoals ik al zei heb ik van mijn Bx 1.4 een 1.9 gemaakt. Op het blok is een typegoedkeuring geleverd. Maar omdat mijn auto ouder is dan… jaar is het weer makkelijker gemaakt. Bij meer dan 20% vermogen winst moest de keurmeester beoordelen of het deugelijk was. Zelfde gelde voor de geluidstest.

Vroeger lag de grens bij meer den 40% vermogenswinst. Moest je naar lelystad indien je geen type goedkeuring had. Dat is nu volgens mij vereenvoudigd naar iets van meer dan 20% moet de keurmeester beoordelen of het deugelijk is. zo niet -> lelystad. Echter zoals ik ook al aangaf weet ik niet de excate regeling voor jongere auto`s.

Een mail naar de RDW waarbij je de situatie uitlegd is voldoende. Dan weet je het exact.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 22 juni 2011 02:26 PM
  [ # 8 ]

Grote kans dat ze het niet eens merken.

Ben net terug met auto van broer van de controle nu weet ik dat er een serieuze spelling in de stuurinrichting zit, je kan er niet naast kijken stuur draait automatisch bij gas geven en remmen en bij elke oneffenheid.  Resultaat een groen kaart. Ik had een rode verwacht en met een beetje geluk waar je nog 14dagen mee mag rijden.  Natuurlijk ga ik dit oplossen voor de veiligheid enkel heb ik al 4 maal de toegestuurde rubbers terug gestuurd omdat ze zichtbaar niet ok zijn (bramen en scheuren)

Auto staat netjes aan de kant en gaat terug rijden als het probleem opgelost is.

Profiel  
 
Sander^^
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 07-06-2011

Gepost: 23 juni 2011 12:02 AM
  [ # 9 ]

heb alle remmen en trommels van een 1.6
deze passen perfect onder een 1.4
een vts 1.4 en 1.6 zijn zeer moeilijk te herkennen er is geen enkele aanwijzing op de blok wat de motorinhoud bedraag
toch bedankt voor al jullie info laat nog iets weten over mijn projectje

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 29 juni 2011 09:40 PM
  [ # 10 ]

Bij de AX-club is iemand die een 1.6 16V blok in zijn AX 1.1 heeft gelegd. Dit leverde totaal GEEN probleem op bij de RDW.

Ik heb alleen het idee dat topicstarter een Belg is?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook