PSA diesels hebben zelden problemen met de roetmeting.
Zeker als de EGR ook nog eens uitgeschakeld is
Als het goed is, dan zit er geen EGR in je Xantia, kunststof inlaatcollector toch? dan heb je meestal geen EGR.
Ehh, volgens mij heeft de XUD11BTE ook gewoon een EGR, er loopt ook gewoon een metalen buis vanaf de uitlaat naar boven op het inlaatspruitstuk.
Ga ik overigens wel afdoppen als het nog niet gedaan is, ik kan me nog herinneren hoe dichtgekoekt het spruitstuk van m’n eerste XM 2.1Td(XUD11ATE) was, maar die kon je tenminste nog gewoon schoon branden, dat hoef je bij zo’n kunsstofgeval niet te proberen
Zweven of sideways…..... that’s the question
Waarschijnlijk bij de 2.1TD wel altijd EGR, bij de 2.1D zit het er niet altijd op.
Ipv. afdoppen, kun je ook het slangetje van de EGR klep naar de elektroklep, lostrekken en afpluggen.
Het is erg krap aan de achterkant, de vraag is of je er goed bij kunt om het af te doppen.
‘T is natuurlijk wel wat krapper bij een Xantia, daar had ik nog niet aan gedacht
Dat slangetje, is dat gewoon een vacuumslang? Je hebt niet heeel toevallig een foto of tekening daarvan? Voordat ik iets lostrek wat ergens anders problemen geeft.
Krijg je zo geen problemen met de carterventilatie trouwens? Die zit daar toch ook ergens aangesloten als ik het me goed herinner
Zweven of sideways…..... that’s the question
Bij een 1.9TD en HDI kun je er nauwelijks bij, een 2.1TD kun je inderdaad wel vergeten.
Ik weet niet hoe het precies bij de 2.1TD zit, dat zou ik moeten zien om te zeggen hoe en wat.
Het kan zijn dat het stationair verhoogd toerental, en/of de wastegate van de turbo ook via vacuum en electroklep worden aangestuurd. Dus zomaar een vacuumslang lostrekken is niet aan te raden.
De carterventilatie staat hier verder los van.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij mijn donor-XM zaliger was de EGR uitgeschakeld, aansluiting op inlaatspruitstuk afdoppen en slang naar EGR-klep loshalen, deze is normaal dicht.
That’s all!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Zo simpel is het, maar je komt er niet bij, in een Xantia met 2.1TD.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Waar hangt bij een Xantia het compressortje, welke bij een XM achter de rechtervoorbumperhoek zit?
Je kan het slangetje ook aan die kant losmaken.
Het inlaatspruitstuk is boven op het blok af te doppen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Xantia diesels hebben een door de nokkenas aangedreven vacuumpomp.
Inmiddels staat de dame voor de deur en de lekkage waar ik dit topic voor begon lijkt mee te vallen. Ik heb eigenlijk helemaal geen olielucht meer waargenomen, misschien dat er bij het poetsen (want de auto was helemaal gepoetst, ook onder de kap) wat olieresten op de uitlaat terecht zijn gekomen. Mijn proefrit was de 1e keer dat ze buiten kwam na de poetsbeurt, zou op zich dus kunnen.
Ik constateer ook nog geen olieverbruik, geen druppels onder de auto ‘s morgens, en eigenlijk blijft het rondom de kop ook netjes droog, ik hou het in de gaten maar maak me voorlopig geen zorgen
Zweven of sideways…..... that’s the question
Gefeliciteerd
We zien je bolide wel bij de eerst volgende meeting, tot dan zien we graag foto’s
ZX1.4i schreef:Gefeliciteerd
We zien je bolide wel bij de eerst volgende meeting, tot dan zien we graag foto’s
Thanks!
Gaat zeker gebeuren, altijd gezellig de meetings van dit forum! En pica’s ga ik straks even maken(als het noodweer nog even wegblijft tenminste ) en zal daar dan een voorsteltopic voor maken.
Zweven of sideways…..... that’s the question
Mag ook gewoon in dit topic, dan blijft het één boeiend verhaal om te lezen.
Kleine moeite om de topic tittel voor je aan te passen, laat maar even weten.
Topictitel heb ik al aangepast , en hierbij dus wat plaatjes van m’n nieuwe dame en wat info.
Mooi neusje, helaas wel zonder mistlampen.
Beetje wazige foto, camera was leeg dus even met mn gsm gemaakt.
En vanaf de achterbank, de enige wensen die ik heb voor de binnenkant is een armsteun en een ander stuur, deze is redelijk aangetast.
Witte zijknippers is een must en in het voorscherm zit een deukje, maar kan ik waarschijnlijk nog wel terugdrukken.
Bevallig kontje , ik vind de achterlichten erg mooi uitkomen bij dit donkerblauw.
Lijkt wel een foto van een nieuwe Xantia Erg netjes voor ruim 370000!
Afstandsbediening werkte niet, inmiddels opnieuw ingeleerd en werkt helemaal zoals het hoort.
De dame heeft rondom elektrische ramen, automatische airco, maar wat ik niet snap…... Geen ABS , ik had begrepen dat vanaf 97 ABS standaard was.
Verbruik over de 1e 500km is 1:16,7 terwijl ik echt wel regelmatig van het aanwezige koppel heb genoten en de airco veel aangestaan heeft, niet verkeerd
Zweven of sideways…..... that’s the question
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Mooi hoor!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3