Wie kan mij uitleggen wat de veer op het koppelings pedaal precies doet?
Houdt deze het pedaal op hoogte?
Of is dit de enigste veer tussen de koppeling , die dus de kabel op spanning houdt?
Of kan je hier de druk van het pedaal mee afstellen?
Waarom ik dit vraag?
Vindt dat mijn pedaal zo zwaar gaat, en het geen pretje is om file te rijden.
Dus dacht als ik nou de pedaal druk kan stellen, zodat ik niet zo hard op het pedaal hoeft te duwen, dan zou het een stuk prettiger zijn.
Kan dit met de veer op het pedaal ? Gewoon minder spanning op de veer zetten?
BVD
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar! Ik vind het koppelingspedaal ook te zwaar gaan. Of betekent het dat de koppeling versleten is?
Xsara Picasso exclusive 2002 op LPG
niemand die dit me kan vertellen?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7518.jpg)
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
op mijn 2002 picasso zat ook een veer, deze koppeling is kabelbediend, ik heb op een gegeven moment er even wat WD40 aan gewaagd ( bij het pedaal ) en daar werd het wel iets beter van. ik heb nu een 2005 picasso en die is hydraulisch bediend, deze gaat al een stuk lichter.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Ik had ook een zware koppeling.
Bleek dus gewoon het druklager te zijn.
wd 40 bus heb ik al ter hand genomen
heeft wel iets verschil gebracht , maar nog niet voldoende naar mijn idee.
Kan je dit druklager testen?
Hallo,bij mij gaat de koppeling ook zwaar en de kabel is al een keer gebroken,wat je kunt doen is de kabel volgen naar de versnellingsbak daar zit een rubberen dop die kun je eraf halen dan moet iemand de koppeling telkens indrukken dan kun je de hefboom in de bak smeren met een hoogwaardig smeermiddel,helpt dit nog niet dan is de drukgroep aan het slijten.Je moet ook niet vergeten dat de wat oudere modellen nog een mechanische koppeling hebben dat gaat altijd zwaarder.
Groetjes,Hans
Nee je kan niet zomaar de ‘pedaaldruk’ stellen. De pedaalkracht die nodig is, is afhankelijk van de kabel en de hevel die nog wel eens droogstaat (zie het smeren hiervan hieronder) en is afhankelijk van het binnenwerk van de koppeling in het blok. Er vanuitgaande dat het pedaal soepel in zijn ophanging scharniert.
Bedoel hiermee te zeggen dat je niet even gauw een lichtere koppeling krijgt door ergens aan te draaien of iets dergelijks.
Zoals gezegd het smeren van de hevel in het blok aan de voorzijde; Na een paar duizend kilometer moet dat weer eens gebeuren. Als dat bij uw auto nog niet gedaan is een tijd lang dan kan het zijn dat het daar enorm droog staat en zou ik daar eens eerst naar kijken om dat te smeren.
Er is al vaker op dit forum over geschreven.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
ok , snap het verhaal.
Had het gehoopt maar eigenlijk niet verwacht dat het zo simpel was op te lossen door de veer te stellen.
Heeft iemand toevallig een foto van het gedeelte aan de andere kant van de kabel?
Dan weet ik waar ik precies naar moet zoeken.
BVD
Aan de voorkant van het blok bij een 1.8 16v moet je zoeken naar de rubberdop en de hevel die er ongeveer uitzien zoals dit;
En dan is het de bedoeling dat je in het gat achter het rubber goedgemikt wat spuitvet spuit(wat nog kruipt het liefst)
Geen WD40 ! Dat is lapmiddel voor 2 seconden in dit geval.
WD40 kan niks langdurigs betekenen bij belasting.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
En als je dan iemand op het pedaal laat trappen, na het spuiten in het gat, met de handrem erop, en je houd de handen weg zodra er getrapt word (veiligheid).. dan moet je echt verschil merken. Anders heb je het niet goed ingespoten, of kan het zijn dat het aan de kabel of aan het interne van de koppeling ligt.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Ik lees net in een andere post van u dat de auto 181.000 km heeft gelopen. Dan kan er zeker het een en ander versleten zijn intern.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
ok bedankt, ik zal eens onder de auto kruipen en inspuiten.
auto heeft inmiddels 185 gelopen
Zet de auto goed op de handrem voordat u begint.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Heb vrouw en kind .......... neem dus geen risico’s.
Maar bedankt voor de waarschuwing!