Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Hallo iedereen,
Na mijn XM even wat beter onderzocht te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat in ieder geval 1 “veringselement” stuk is. Hierbij een afbeelding met tussen de pijltjes het veringselement.
(Het is een tekening van Hydractive 1, dat weet ik. De tekening is puur even ter illustratie)
Ik zet “veringselement” tussen aanhalingstekens, aangezien ik er weinig over kan vinden op internet, dus misschien is er nog een andere benaming voor.
Heeft iemand voor mij de antwoorden op de volgende vragen:
-Zijn deze bij alle XM’s gelijk?
-Zijn ze makkelijk te vervangen?
-En weet iemand waar ik ze vandaan kan halen…?
Ik heb al een hoop afgezocht, maar kan niets vinden wat er op lijkt. Kom overal alleen maar veerbollen tegen. Misschien van een sloop-XM?
Ik hoop dat iemand mij iets meer info hierover kan verschaffen.
Groetjes Ronald[img]
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik denk dat als je het veercilinder noemt, je er meer over vindt. Wat is er precies kapot aan?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Aan de kant waar hij vast zit aan het chassis, steekt de pen eruit…
Zodra ik ‘m nu in de hoogste stand probeer te zetten, komt de pen tegen het chassis aan en molt volgens mij de hele binnenkant.
LHM spuit er dan uit. Verwacht dan dus ook dat ik nog wel meer moet vervangen…
PS Sorry voor mijn vage beschrijving. Is erg moeilijk te omschrijven…
Mijn motto: Aldoende leert men…
Ik heb onlangs ergens op het web zo’n setje nagelnieuw zien staan. op ebay.de of op MP.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
@Gompy, ik heb ‘m nog niet kunnen vinden…
Ben druk aan het zoeken…
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Is er ook iemand die weet of er verschil zit in de veercilinders van Berline of Break?
Ik heb een Break, maar heb in de buurt een XM Berline voor de sloop zien staan.
Zit aan de voorkant in elkaar. Misschien een mogelijkheid….?
Groetjes
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het onderdeelnummer is 96 050 699, veercilinder achter Break type 2 met Hydractive.
Die van een sedan heeft een ander onderdeelnummer, namelijk 5271 48 en die is NFP, vrij vertaald niet meer op voorraad.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
@Rene,
Hartstikke bedankt!
Hier kan ik in ieder geval goed verder zoeken!
Vandaag even rondbellen.
Heeft er iemand al eens zo’n ding losgehaald?
Moet dan de hele draagarm los?
(Aangezien deze er boven zit…?)
Mijn motto: Aldoende leert men…
Antwoord op je eerste vraag: Ja, ik.
Antwoord op je tweede vraag: Nee.
Als ik je beschrijving zo lees, is de stofhoes (zo heet de rubberen hoes bij Citroën) gescheurd. Deze is nieuw te krijgen bij de dealer. En als het uiteinde loshangt, ontbreekt de splitpen waarmee de veercilinder vast zit
De klus is niet moeilijk met een brug.
Wim,
Disciplus Simplex
OP het xm forum stata een verslagje van Wim die zo’n ding onder handen heeft genomen.
als je het over de duvel hebt
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
@Wim, Inderdaad het uiteinde zit echt los.
Dus hier zal dan die splitpen ontbreken.
Maar het lijkt me dat er binnenin toch ook al behoorlijk wat vernield is, aangezien de olie eruit spuit in de hoogste stand…?
Ik ga zometeen nog kijken op een sloperij in de buurt om de hele boel te vervangen.
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Nog even een snelle vraag: Weet iemand of de veercilinder van een 2.1TD verschilt van die van een 2.0i 16V?
Beide auto’s zijn Break’s.
Mijn motto: Aldoende leert men…
Spuit het er alleen uit in de hoogste stand? Dat kan ik niet rijmen omdat er in de rijstand ook druk op staat en het er dan ook uit moet spuiten.
Op de tekening zie je op de rubberen hoes 2 piefjes. In de rechter wordt een retourleiding gestoken, de linker is voor de ontluchting van het droge gedeelte. Zit de retourleiding er nog wel in?
Voor de beeldvorming: de veercilinder bestaat globaal uit 3 delen. De buitenste cilinder die aan de open kant van binnen 2 ringen heeft. Een ring is tegen lekkage, de tweede zorgt er voor dat de binnenste cilinder (een holle buis met de dicht kant naar binnen) alleen maar heen en weer kan bewegen. De staaf op de tekening zit aan 1 kant vast met de splitpen en ligt aan de andere kant los tegen de binnenste cilinder.
Het enige dat ik kan verzinnen is dat doordat de rubberen hoes is beschadigd er vuil op de cilinderwand is gekomen waardoor de ringen zijn beschadigd.
Hier het verhaaltje waar Gompy het over heeft:
http://xmclub.nl/forum/topic?f=8&t=252&start=1424
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Hoi Wim,
Ja, ik kan het ook niet helemaal rijmen maar het spuit er alleen uit in de hoogste stand.
Het kan best wezen dat ie iets lekt in de rijstand, maar niet noemenswaardig…
Ik ga vanmiddag nog weer even onder de auto liggen om te kijken of de retourleiding e.d. er nog in zit.
Zal ook proberen om even foto’s te maken, van hoe het er nu uitziet…
Is misschien wel handig voor de beeldvorming.
Ben nu in ieder geval nog druk op zoek naar zo’n veercilinder, maar zijn erg moeilijk te vinden.
Ja, nieuw bij de dealer maar dan ben ik meteen dik 200 euro ex btw armer…
Die link naar je verhaaltje is inderdaad erg handig! Gaat nog van pas komen!
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In de hoogste stand staat de volle druk op de cilinder, zo’n 160 bar. In de rijstand staat er gereduceerde druk op de cilinder. Als de afdichting gaar is kan die de gereduceerde druk waarschijnlijk nog net wel verwerken maar de volle druk, die in de hoogste stand op de cilinder komt te staan, niet. Dan krijg je een spuiter. Normaal kan de stofhoes die lekkage wel verwerken, maar als de druk té hoog wordt zal die stofhoes het ook begeven en loopt de boel op straat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
@Waterman, Bedankt voor je reactie.
Je zou inderdaad nog wel eens gelijk kunnen hebben…
Zoals al geschreven, zal vanmiddag nog even onder de auto gaan liggen.
Als er iemand ondertussen nog een veercilinder tegenkomt, dan hou ik me aanbevolen!
(Ben de hele ochtend al aan het rondbellen…)
Mijn motto: Aldoende leert men…