Hoi allemaal,
ik heb me op dit forum aangemeld omdat ik onlangs een Citroen Saxo uit 1996 heb geërfd, en die nu niet door de APK keuring is gekomen.
Er moet het een en ander aan gebeuren voordat hij als nog goed gekeurd wordt, waaronder het vervangen van het sluitmechanisme van de deuren. Het blijkt een bekend probleem te zijn van de Saxo dat de deuren makkelijk open getrokken kunnen worden als ze op slot zijn, of zelfs spontaan open springen. Daarom wil ik aan de bestuurs- en passagierskant het sluitmechanisme vervangen. Hier heb ik al nieuwe voor besteld, maar ik krijg de oude er niet uit gedraaid. Als ik het deurpaneel eruit haal, kun je het sluitmechanisme niet goed zien en is het daarom erg moeilijk te bepalen hoe het vast zit en eruit moet. Ik vroeg me af of iemand weet hoe dit moet/in elkaar zit, of dat iemand misschien deze pagina’s uit het werkplaats handboek heeft.
Alvast heel erg bedankt
hmmm dat van dat open getrokken van de sloten als de deuren op slot zijn wil ik wel eens zien of het spontaan open springen. bij eens sax nog nooit van gehoord. filmpje mogelijk?
Trouwens blijft het kofferslot dicht of gaat deze mee open?
Maar goed stel dat jouw saxo dit probleem heeft zal dit niet aan de sloten liggen. Maar aan de cv-stuurunit of de elektrische aansluiting.
Als ik me niet vergis zit er een inbusschroef zichtbaar als je de deur opent aan de achterzijde boven het gedeelte dat de houdpal vasthoud. Deze moet je lossen en dan zal het slot moeten loskomen.
Ik heb geen centrale vergrendeling, dus het kan geen elektrisch probleem zijn.
De Citroen dealer gaf aan dat dit een bekend probleem met het sluitmechanisme is, dat het gewoon niet meer goed functioneert.
Ik zag inderdaad de inbusschroef, maar dan zit het slot verder vast met verschillende stangen. Dat gedeelte zit ook helemaal in de deur, dus ik kan er niet goed bij en ook niet zien hoe ik deze stangen dan los moet maken om het sluitmechanisme eruit te halen.
Ik denk dat als ik de stangen los heb, ik het er wel goed uit krijg. Maar dan moet ik er eerst achter komen hoe ze vast zitten.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Is de Saxo (mede) hierdoor niet door de APK gekomen, omdat de deuren wel eens open getrokken zouden kunnen worden als ze dicht zitten ? Of is er daadwerkelijk iets mis met de sloten ?
Krijg hier nl een toch wat raar APK gevoel bij…..
In eerste instantie sloten ze nog wel prima, maar konden ze alleen uit het slot getrokken worden.
Toen wilden de monteurs de sloten schoon spuiten, waardoor ze nu helemaal niet meer sluiten. En daardoor was het niet goed genoeg voor de APK.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Kijk hier eens: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210075
Maarre, kunnen die monteurs dan alsnog niks voor je betekenen ? Ik blijf dit raar vinden, maar misschien heeft de Saxo wel heel aparte mechaniekjes…....
Het feit dat ze een een deur gaan lopen sjorren die dicht zit vind ik vreemd, is dit echt een APK procedure ?
Ik wil niet de sloten (waar de sleutel in moet) zelf vervangen, maar het sluitmechanisme (wat iets naar onder in de deur zit).
De deuren sloten op zich niet perfect toen ik hem naar de APK bracht, maar ze gingen wel goed op slot. Omdat die monteurs wilden testen of de deur goed dicht viel, hebben ze de deur een paar keer dicht proberen te gooien. Op die manier sluit de deur niet goed, en daarom probeerden ze hem wat te smeren. Wat er nu dus voor heeft gezorgd dat ze helemaal niet meer sluiten.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik zou toch maar eens een goeie garage gaan zoeken. Raar gedrag.
Het is mij wel eens gebeurt (swinters met vorst) dat zo’n slot naar beneden gedrukt werd per ongeluk en dan niet om de vang in de stijl valt maar gewoon terugstuitert. Moeilijk uit te leggen en ik weet ook niet meer zo goed wat je eraan kunt doen. Ik denk van binnenuit met de hendel of met de sleutel.
Die omschrijving in die link beschrijft toch ook wat je wilt doen ?
JaapJ: Ik vermoed dat ie de sluitpal wil vervangen als ik de ganse uitleg nu lees.
Als de deuren nu helemaal niet meer sluiten heeft dat wat te maken met de positie van de “sluitpal”
Als deze ontregeld zijn na het smeren ben je een paar minuten zoet om de juiste positie te vinden.
In ieder geval doe dit met een raam naar beneden en met het slot in de stand open.
Ik dacht dat de positie met de deur open een “U” moet zijn als je de deur sluit hoor je hem zo klikken als het goed is.
Maar ik blijf het een rare keuring vinden. Maar al je de deur sluit mag ze niet zomaar openvliegen en dat is hun punt denk ik.
Maar ik vraag me af hoe ze de deur uit het slot kunnen trekken zonder de daarvoor voorziene hendels te gebruiken.