Ik heb een vreemd probleem met mijn Xsara break 1.8I 16v bj 03-98
Als ik de koude motor start is er niets aan de hand hij loopt eerst een tijdje 1200 toeren en als hij warm is 800 toeren, dus prima niets aan de hand.
Zet ik de motor echter uit als hij warm is na een rit en start ik hem weer, schommelt het toerental tussen de 1500 en 3000 toeren rij ik dan weer een aantal kilometers tot hij weer volledig op bedrijfstemperatuur is zakt het toerental weer naar normale waarden van 800 toeren.
Ik heb het luchklephuis met stappenmotor al gereinigd maar dit hielp niets had ik ook niet verwacht omdat hij bij een koude start goed stationair loopt ook als hij dan op bedrijfstemperatuur is.
Ik verwachte dat de onderste temperatuursonde(Bitron modulator, volgens de vraagbaak) daarom heb ik deze ook ontkoppeld maar het probleem bleef hetzelfde, bij koude start en op bedrijfstemperatuur komen geen probleem als ik de warme motor echter opnieuw start ik het probleem terug.
Wie herkent dit probleem en weet de oplossing!!
Groet
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-2011
- Xsara Xsara 1.6i break
iK HEB EEN ZELFDE SOORT GELIJKE PROBLEEM, IS HET BIJ JOU AL VERHOLPEN.???
Groetjes Roland
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Temperatuursensor vervangen. Het ding lijkt bij een halfwarme motor wel een soort van zaagtandtoerentalgenerator of blijft gewoon op 1500 doorloeien. Bij koude motor meestal geen probleem, maar owee als je na een half uur weer weg wil.
Bekend probleem als het niet de stappenmotor/gasklephuis is.
En mss wel het proberen waard als eerste, afhankelijk van welke brandstof (LPG/benzinekwaliteit) je rijdt.
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-2011
- Xsara Xsara 1.6i break
JKER schreef:Temperatuursensor vervangen. Het ding lijkt bij een halfwarme motor wel een soort van zaagtandtoerentalgenerator of blijft gewoon op 1500 doorloeien. Bij koude motor meestal geen probleem, maar owee als je na een half uur weer weg wil.
Bekend probleem als het niet de stappenmotor/gasklephuis is.
En mss wel het proberen waard als eerste, afhankelijk van welke brandstof (LPG/benzinekwaliteit) je rijdt.
Ik heb eeb Xsara 1.6i break uit april 2000.
Waar zit deze ongeveer.?????
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
da’s dan een zusje van de mijne, dezelfde maand van toelating.
ik heb geen idee: die is drie jaar geleden in de garage vervangen.
ik heb wel de rekening nog met het onderdeelnummer, maar niet nu bij de hand.
temp. zender zit op je thermostaat huis. Zij kant van het blok achter je luchtfilter
Ik heb inmiddels een diagnose laten stellen door een citroen garage, ze gaven me het advies de stappenmotor te vervangen. Vervolgens heb ik dus via de sloop een andere stappenmotor gemonteerd echter het probleem was niet verholpen.
Vervolgens ben ik weer naar die citroengarage gegaan om een ander advies maar dat konden ze niet geven ze konden wel een onderzoek doen en dan try and error de oorzaak proberen te localiseren echter kon dit wel een dag duren.
Ik denk dat ik het advies van JKER nu maar volg en een nieuwe tempsensor plaats.
Op mijn 1.8 zitten er twee op het thermostaathuis en volgens mij is het de onderste(groen)
Heeft iemand een onderdeelnummer of een tip waar ik deze kan bestellen voor een leuke prijs.
Groet Gerrit
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
gewoon bij je locale auto onderdelen zaak, prijzen zijn alijd nagenoeg gelijk, op een onderdelen site kost het 17,50 zonder airco, en met 27,50. een belletje met de winkel en je weet het, ze vragen dan om je kenteken, en ze weten alles van je auto. ook kan je een belletje doen naar een citroen dealer, heb wel mee gemaakt dat het bij de dealer goed koper was dan bij een universieele zaak.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Voor de goede orde: mijn ervaring ging over de 1.6i 8v (op LPG, maar daar heeft het niets mee van doen gehad).
7.3148 onderste temp. zender bij Brezan bruto prijs 21,20.
Als je zegt dat je van de Citroen club bent heb je vaak al zo’n 20% korting.
MVG, Aldert
wat is de dichtsbijzijnde brezan bij jou in de buurt?
Ik heb dus hetzelfde probleem en ik heb inmiddels beide temp. sensoren en mijn stappenmotor vervangen zonder succes. Terwijl het toch met de tempratuur te maken lijkt te hebben want onder en boven de bedrijftemp. blijft hij niet in toeren hangen bij de 2500 a 3000 toeren. Ik zit nu toch te twijfelen over de lambda sonde maar dan zou die constant slecht stationar moeten lopen toch??
Ik heb inmiddels de tempsensor vervngen echter het probleem blijft, vorig jaar heb ik mijn lambda sonde vervangen dus verwacht niet dat deze de oorzaa k is.
Heeft iemand nog een idee, ik wordt er moedeloos van.
Groet Gerrit
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vervang het gasklephuis eens voor een van de sloop.
Ook mogelijk: valse lucht bij half-warme motor (uitzetten en krimpen van materiaal). Te testen door rond de voet van het gasklephuis en het inlaatspruitstuk met gaslekzoeker te spuiten.
Wat voor ecu zit erin?Sagem 96?
grtn.
bij mij was het inderdaad valse lucht bij het slangetje naast de stappenmotor. Slangen klemmetje was lam geworden. Probleem opgelost. Hij loopt nog niet helemaal 100% omdat ik lekkage tussen het uitlaatspruitstuk en de voorpijp heb en lambda komt daarna. Maar goed dat zorgt niet voor een te hoog toerental. Pakking maar even vervangen.