Ook bij type II is de oorzaak dus hetzelfde, na 5 maanden en een keer of 10 gebruik geeft het spul alweer de geest, men leert blijkbaar niet van ontwerpfouten.
van AMI 8 tot C5
men geeft ze zelfs niet toe ops:
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
Achterruit is ook 3 maal vervangen vanwege open/sluit probleem. Daarna is het probleem lange tijd weggeweest maar nu dus voor de 4e keer raak. Geen garantie meer en ver buiten de 3jaar/120000km regeling dus zelf gezocht.
Het bleek het kontaktplugje te zijn tussen ruit en schakelaar deze bevindt zich onder de afdekkap bij de sluitbeugel. Het probleem was corrosie in deze plug (grijs/witte aanslag op de kontakten) Na reiniging en inspuiten met kontaktspray functioneerde het weer.
Let dus op dat als de schakelaar goed is en bij testen linksboven op de ruit het goed werkt het probleem dan niet per definitie IN de ruit behoeft te zitten. Het kan ook een slecht konakt (corrosie) in het plugje zijn.
Geo schreef:Volgens mij nog niet echt ter sprake gekomen, anders vergeef het mij: de achterruitverwarming in dit verhaal.
Bij mij doet 1 draadje (ongeveer in het midden , dus een vervelende plek) het niet…. Deze draadjes verdwijnen aan de uiteinden ergens in het zwarte niets. Zo op het eerste gezicht zie ik nergens een beschadiging. Iemand een id om dit op te lossen?Geo.
Ik heb hier al eens over geschreven in het forum. Ik heb onder garantie al ontelbare keren een nieuwe achterruit gekregen vanwege problemen met de verwarming. Uiteindelijk bleek bij mij het afplakken van de uiteinden met een tape (weet niet wat voor tape, de dealer heeft het gedaan) de oplossing.
Groetjes,
Mirjam
DS3 Crossback PureTech Turbo 130PK EAT8 Performance line+
Het (chronische) probleem met de achterruit van de Break heeft 2 oorzaken n.l. :
1. de stekkerverbinding tussen ruit en bedieningsschakelaar.
Deze stekkerverbinding is met een klem op het metalen blok bevestigd dat deel uitmaakt van de bevestiging van de achterwisser. Dit metalen blok zal bij lage buitentemperaturen afkoelen en de de vocht uit de lucht zal daarop condenseren dus ook op de stekkerverbinding. Elektrische kontakten en vocht zijn bepaald geen vrienden dus vroeg of laat zal corrosie in deze verbinding een probleem veroorzaken. Vervanging van de achterruit helpt meestal wel omdat dan ook een deel van de stekker wordt vervangen. Echter de oorzaak is niet opgelost dus het probleem zal terug komen.
2. de bedradingssporen aan linkerzijkant en linkeronderkant van de ruit. Deze wrijven met trillingen tijdens het rijden over het raamrubber en zullen na verloop van tijd beschadigd raken waardoor ze onderbreken of onderling kontakt gaan maken.
De oplossing is :
a. Knip de stekkerverbinding er tussen uit en soldeer de draden tussen ruit en bedieningsschakelaar direct aan elkaar. Zorg wel dat deze soldeerverbindingen geïsoleerd worden door voor het solderen b.v. een stukje krimkous over de draad te schuiven. De gesoldeerde en geïsoleerde draden kunnen eventueel weer in de klem worden gedrukt waar ook de stekker in zat.
b. Controleer of de ruit aan de linker zijkant en linker onderkant ( tussen aansluitblok linksboven en plaats waar de draden uit de ruit komen middenonder)(de zwarte strook op de ruit) is voorzien van plastic isolatietape. Zo niet breng dat dan tussen deze punten aan. De kleur is niet belangrijk maar zwart valt het minst op.
Eventueel kun je om problemen met de achterruit verwarming te voorkomen ook de rechter zijkant afplakken.
Hiermee moeten de problemen met de ruit voorbij zijn.
Groeten, Ton
Op zich zijn dit soort tips handig, maar vind het niet mijn taak omdat bij een nieuwe auto te gaan doen, dat is of een taak van de dealer of van de importeur. Zolang als de garantie loopt, kunnen ze wat mij betreft de ruiten blijven vervangen.
van AMI 8 tot C5
misschien de hele ruit voorzien van folie, weet alleen niet
of dat met de achterruit verwarming problemen geeft.
je hoeft natuurlijk niet voor een hele donkere kleur te kiezen
en het bied wel bescherming aan de bedrading.
iemand ervaring mee? adressen?
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
c5willem@
Als je de gehele achterruit wilt voorzien van folie dan kan dat met folie van het merk “Auto-style” met een prijs van ± €28,00 per rol deze folie kan prima op een achterruit verwarming worden aangebracht volgens de leverancier. Het (netjes) aanbrengen is bepaald niet simpel en een hele klus als je dat op de gemonteerde achterruit moet doen. Het wordt wel eenvoudiger als je de ruit demonteerd en het kunt doen als de deze voor je ligt. De folie is leverbaar bij de auto-onderdelenzaken.
Je hebt deze folie in diverse gradaties maar altijd donkerder dan je bestaande ruit het is in principe bedoeld om inkijk te verminderen terwijl je wel naar buiten kunt kijken. Het wordt dan ook veelvuldig toegepast door de MPV en SUV jongens die liever niet worden gezien in zo´n bak.
De hele ruit beplakken is volgens mij niet nodig. Alleen de rand(en) is genoeg om van de problemen met de ruit af te komen.
wij gaan even folie kopen en knippen en plakken
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
c5willem@
Veel succes met deze operatie.
Wil je svp je ervaring ermee laten weten???
Bij voorbaat dank.
uteraard
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
c5willem schreef:misschien de hele ruit voorzien van folie, weet alleen niet
of dat met de achterruit verwarming problemen geeft.
je hoeft natuurlijk niet voor een hele donkere kleur te kiezen
en het bied wel bescherming aan de bedrading.
iemand ervaring mee? adressen?
Hierbij nog een adres dat mogelijk interessant voor je is.
http://www.smokeywindows.com hier kun je het eventueel ook laten doen als het onverhoopt niet mocht lukken.
Mvg, Ton
Geen paniek! Je kan je achterruit voorzien van folie of coating, zonder dat de achterruitontdooiing beschadigd wordt! Uiteraard moet je het ook voorzichtig doen, maar dat spreekt voor zich!
Nog niet, ben nog niet actief op zoek geweest naar folie.
De feestdagen slokken de meeste tijd op ops:
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
M&M schreef:c5willem schreef:wij gaan even folie kopen en knippen en plakken
Gelukt ?? ... :photo
Zit er over na te denken de achterruit te tinten , mij teveel doorkijk , ( ik mis de zonnerollo uit m’n Xantia , die was altijd omhoog , ook met regen ) mocht het tevens helpen het ruitprobleem te verhelpen is dat mooi meegenomen
Menno,
Het is nog een heel gepruts om het zelf te doen maar wel veel goedkoper natuurlijk. Bij het bedrijf waar ik in mijn vorig bericht naar refereerde kun je het laten doen voor €148,75 incl.BTW waarbij je de keus hebt uit diverse soorten folie. Niet echt goedkoop maar je bent wel snel klaar en als het niet goed (blijft) zit(ten) kun je terug. Het helpt zeker tegen het ruit probleem maar daarvoor is het genoeg om alleen de rand af te plakken.
Groet, Ton