Yesss weer een XM
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 25 juni 2011 05:37 PM

Net in belgie gekocht een 2.1td exclusive automaat uiyt 1999 met 130k op de teller.
Van de week maar ff ophalen. Nette auto van de eerste eigenaar. Laatste paar jaar wel wat verwaarloosd.
Dus moet wel nieuwe banden kopen, veerbollen leken me te hard linksvoor raam ging niet open. En nog wat zaken.
Maar dat komt wel weer goed.

Ben benieuwd naar diesel XM ik heb alleen 2.0 16, turbo ct, en meerder v6 gehad van het laatste type.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 26 juni 2011 01:02 AM
  [ # 1 ]

Ik heb de omgekeerde route gevolgd. Na een D12 en een 2.1TD nu een V6.
Om met de voordelen te beginnen: de TD is een zuinige en betrouwbare motor. Wij haalden 1:15 en soms nog wat beter. Qua onderhoud is de diesel makkelijk: geen weggestopte bougies en voldoende ruimte om de motor heen. Alleen wil er wel eens een gloeiplug kapot gaan, maar dat is dan ook alles.
De TD rijdt fijn, en heeft behoorlijk wat koppel.

Zijn er ook nadelen ten opzichte van de V6 ? Jazeker. Allereerst het geluid. Waar de V6 nagenoeg onhoorbaar zijn werk doet zul je de diesel altijd horen. Vooral koud is de sound een beetje rauw, maar ook op de snelweg met 120 op de teller is de motor duidelijk aanwezig.
Verder is er natuurlijk een groot verschil in vermogen. Ik geloof dat de TD uit de laatste periode 81 kW is en de V6 143 kW. Dat soepele, lichtvoetige van de V6 dat heeft deze diesel niet.

Verder veel plezier met je aankoop gewenst !

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 07 augustus 2011 11:26 PM
  [ # 2 ]

Weer terug van vakantie dus begonnen met de XM. Linker achterraam kabel vervangen, wat een rot klus is dat zeg! Rechtsvoorraam was dus slechts losse stekker. Zat al compleet nieuw meganisme in. Maar de XM ook is eens goed gewassen en begonnen met poetsen! Dat valt niet tegen! Donderdag naar de RDW, dan de rest van het onderhoud.

Afbeelding Bijlagen
XM achter.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook