












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zo, weekend dus wat kunnen knutselen. Vrijdagmiddag via Hydraulique gereden om een geteste koudstartinjector op proef mee te nemen (net uit Delft vertrokken bedacht ik me dat Van Bemmelen minder ver om was geweest, maar soit).
Thuis vrijdagavond even twee testdraadjes in elkaar gezet en een en ander gechecked:
- de oude koudstartinjector klikt netjes als je er 12V op
- met afgekoppeld startrelais (ivm weerstand) krijgt de koudstartinjector 11.5V tijdens het starten, moet toch genoeg zijn?
- en met benzinedruk (na even starten zonder startmotor) spuiten zowel de oude als de nieuwe koudstartinjector keurig even benzine (totdat de druk weer weg valt ivm niet lopen van de motor, dan krijgt de benzinepomp immers geen signaal tot druk geven??)
- met “nieuwe” koudstartinjector slaat de motor al/pas na 4 seconden doorstarten aan, blijft wel lopen
- gas geven vanaf stationair gaat goed, alleen als ik in ene véél gas geef stottert de motor even alvorens in toeren te klimmen
Nog wel een detaillering van de symptomen:
- alleen maandag, na de week stilstand sloeg de CX echt af
- dinsdag en woensdag waren en “gewoon” 1 of 2 startpogingen nodig maar sloeg de CX niet af
- woensdag heeft de CX voor het eerst in paar weken weer lange rit gemaakt (2x 100 km) ipv stadsritjes—> invloed???
Voorlopig lijkt de CX het te doen, maar ik ben er niet gerust nog op. De oude koudstartinjector deed het immers toch nog wel lijkt het, hoogstens het debiet kan te klein geweest zijn (ivm defect of vervuiling, heb de oude wel al met wasbenzine wat schoner eruit kunnen laten zien). Ik neem denk ik van de week de CX met nieuwe koudstartinjector mee naar Delft en terug en volgende week weer (met oude koudstartinjector) om verschil te proberen te merken.
Heb nu toch ergens het idee dat de koudstartinjector het wel deed, maar bijv. de benzinepomp even vervelend deed:
1- wel druk geven op signaal van contactslot = wel starten
2- maar daarna een aantal keer geen signaal gekregen van de computer dat de motor liep = wegvallen benzinedruk??
Zoektocht…
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Rogier, heb je je injectiesysteem weleens gereinigd? En dan bedoel ik met een speciale brandstofsysteem-cleaner die je in de tank gooit?
Wat je nu beschrijft doet mij denken aan een vervuild systeem, bijvoorbeeld doordat er troep vanuit de tank is meegekomen. Vooral omdat je zei dat het na stilstand is gekomen.
Natuurlijk kan het zijn dat jouw oude koudstartinjector ‘klikte’ maar dat wil niet zeggen dat hij ook voldoende benzine gaf, zo blijkt wel.
Je kunt het debiet trouwens gewoon constateren door de injector los te draaien en dan te starten. Heb je dat ook gedaan?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Van die Wynns injectorreiniger? Da’s inderdaad wel weer paar jaar of zeg 10.000km geleden. Goede tip!
Debiet heb ik niet professioneel kunnen meten, op het oog leken beide koudstartinjectoren even veel te sproeien, maar dat is zo moeilijk te zien met het blote oog.
En stilstand is 6 dagen hé, geen 6 maanden
In ieder geval weer veilig in Delft aangekomen, ondanks een paar pechgevallen en ongelukken op de weg die voor véél files zorgden op A58, A16, A20 en A13.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Woon jij ook in Delluf, of werk je er alleen maar? Ik heb jou auto nog nooit gezien alhier!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hier 6 jaar gestudeerd, toen 12 jaar weg en nu een werkopdracht tot eind augustus. CX staat bij den Gist nu tot vrijdagmiddag.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Goed, 4 dagen stil staan buiten heeft me het euvel goed laten ervaren. Ook met de vervangende koudstartinjector had ik zeker 25 (!) startpogingen nodig, boven de 15 ben ik ergens de tel kwijt geraakt
- eerst volgens het boekje starten zonder gas: na 2 seconden ronddraaien aanslaan, 3-4 seconden lopen, plof uit
- dit eerst paar keer herhaald: geen verbetering
- dan met ná het starten gas geven: even richting 3000rpm maar ook sneller uit
- met gas erbij starten: even richting 4000rpm maar ook weer snel uit
- na veel pogingen (de auto was onderhand al omhoog aan het komen!) begon het afslaan iets twijfelender te klinken, meer uche plof uit dan in een keer uit
- en na heel veel pogingen (gewoon zonder gas merendeels) bleef de auto in eens netjes 1000 a 1500 rpm lopen, niet eens twijfelend, gewoon alsof er niets bijzonders aan de hand was. Opluchting maar ook verbazing. Alsof er keer op keer alleen wat benzine via de koudstartinjector in de motor komt maar niets via de gewone injectoren.
Ik ben nog via Hydraulique gereden om een koudstartinjector te retourneren, want het correcte testresultaat van de auto is nu in de praktijk bevestigd: aan de koudstartinjector ligt het dus niet. La Léo heeft nog het Bosch L-Jetronic boek erbij gepakt:
- de koudstartinjector wordt aangestuurd door het thermotijdcontact (en die geeft netjes 12V tijdens het starten, na het starten is lastiger meten geloof ik)
- maar er is ook een temperatuursensor in het blok die (mede) de hoeveelheid in te spuiten benzine via de normale injectoren regelt (de CX heeft vroeger ook niet echt lekker koud stationair gelopen, altijd meteen rond 900 a 1000 rpm zelfs met -10 graden buiten)
- en het zou ook een onwillige brandstofpomp of drukventiel kunnen zijn - maar ja, dan verwacht je ook dat de koudstartinjector geen peut krijgt, die zit op dezelfde leiding.
- of toch iets aan de luchtmassameter, zoals Arjan (dacht ik) had? Maar verder rijdt de auto heerlijk soepel, fel en zelfs zuinig (tank met wat stadverkeer en veel snelweg maar ook met paar flinke files: 1 op 10 ruim).
Allemaal mogelijke oorzaken, met allemaal ook redenen die dezelfde oorzaken weer tegenspreken. En erg lastig traceren want als de motor eenmaal loopt is alles prima en moet je weer dagen wachten voor het euvel zich voor doet.
Idee onderweg naar huis bedacht: morgen bel ik Van Bemmelen om maandagochtend de CX te brengen. Mag hij er op zijn vroegst op donderdag eens goed naar kijken tot het is opgelost, ik ga wel met de trein naar Eindhoven terug komend weekend dan
En daarna: wie wil een prachtige CX, kreeg weer alle complimenten over carrosserie, interieur en staat van onderhoud in Delft en Raamsdonksveer deze week. Dit weekend te bezichtigen in Eindhoven, daarna tot nader order in Delft vermoed ik zo
En ja: dit is serieus, door mijn nieuwe werk moet de 2e auto het gewoon doen en daar was de C-matic nooit voor bedoeld. Al heb ik met de C-matic bak an sich weinig problemen gehad Vervangen afgelopen tijd (kan ik lijstje zo meteen naar M-plaats kopiëren):
- rondom Michelins (nieuwe productie)
- hydrauliekpomp, voorraadbol en remaccu
- drukregelaar gereviseerd
- voorremschijven en blokken
- aandrijfas
- uitlaatspruitstuk
- uitlaat midden- en eindstuk
- versnellingsbaksteun
- benzinepomp (gebruikt)
- bobine
- en natuurlijk diverse liters sapjes, filters, bougies, verdeelkap, rotor en ander slijtagespul
Oftewel: nergens op bezuinigd!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Zonde Rogier, koop er gewoon een late ZX bij ofzo en hou deze dame voor erbij.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!





























Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
“Alsof er keer op keer alleen wat benzine via de koudstartinjector in de motor komt maar niets via de gewone injectoren.”
Die mogelijkheid had ik al aangegeven. Met m’n ds ook een keer gehad.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Rogier! Wat doe je nou? Daar krijg je spijt van…!
Als je van deze startproblemen af bent, en dat moet toch lukken (?!) dan is het gewoon weer een betrouwbare auto hoor…













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
jantje1948 schreef:“Alsof er keer op keer alleen wat benzine via de koudstartinjector in de motor komt maar niets via de gewone injectoren.”
Die mogelijkheid had ik al aangegeven. Met m’n ds ook een keer gehad.
Kan het even niet 1-2-3 terugvinden Jan. Wat denk je dat dan de oorzaak is en hoe kunnen we dit dan oplossen?
En Thijs en PE: ja tuurlijk kan dit ooit opgelost. Maar genoeg is genoeg en de CX is nu niet mijn auto maar die van mijn vrouw, die nooit echt wat met het fenomeen CX heeft gehad en zal hebben. En als 3e auto erbij, dat heb ik al 2x eerder gedaan en 2x eerder beëindigd omdat een 3e auto gewoon te weinig km maakt. Stilstand bij mij is slechter voor de CX dan rijden bij een ander!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





























Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mij was het een slecht contact tussen de verdeler en de ecu. Maar ik weet niet in hoeverre de systemen van ds en cx overeenkomen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ah aardig, toch iets (gerelateerd) aan de ontsteking bij jou Jan.
Net Van Bemmelen aan de lijn gehad: hij verdenkt de benzinepomp, mede gezien het feit dat bij poging 25 de motor in ene wél perfect loopt en niet brak:
- de pomp kán moeite met “wakker worden” hebben
- de auto start dan op het restje benzine dat nog in de leiding zat
- maar krijg vervolgens geen nieuwe peut meer
Of anders toch een beginnend luchtlek in de harmonica (kán eerst nog goed warm gedrag blijven betekenen maar koud slecht).
Maandagochtend gaat de CX naar Delft, dinsdag kijkt hij ernaar.
En verder: CiFo markt…
Groet,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Twee jaar geleden heeft Van B trouwens al een gebruikte benzinepomp geplaatst (toen deed La CX echt bijna niets meer in ene). ALS dit nu weer het geval is voel ik me niet echt lekker bij wéér een gebruikt exemplaar, of zou dit gewoon domme pech zijn? Zijn dit trouwens de juiste exemplaren:
Mijn Auto-onderdelen Bosch 0 580 464 070 en 0 580 464 008?
HBASE ook de Bosch 0 580 464 070? Trouwens leuke lijst van auto’s waarin deze pompen zijn toegepast als je op TOEPASSING klikt: Alfa, BMW, Citroën, Fiat, Opel, Peug, Reno,... Als dat klopt, moet beschikbaarheid wel goed zitten
Gebruikt was niet veel goedkoper dan dit, nl. En heb liever geen koper straks die na een week belt dat de CX niet start, lever alleen goed werk af graag
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Rogier,
Wij hadden het er vanochtend ook nog over samen en dachten ook in de richting van de pomp. Belangrijkste indicator daarvan is inderdaad dat het euvel pas na +3 dagen optreedt.
De pomp zelf hoeft niet persé kapot te zijn, doch het zou kunnen dat er ergens een minuscuul luchtgaatje in en leiding zit, bijvoorbeeld vlakbij de aanzuigunit (kan poreus geworden zijn) waardoor de benzine heel langzaam terugloopt. Vergelijk het met een rietje dat je in de limonade doopt met je duim erop. Als het rietje heel is, blijft de limonade in het rietje, maar zit er een piepklein gaatje in het rietje dan zal het heel langzaam terug het glas inlopen.
Nu zit de pomp wel vlakbij de tank, maar als die eerst al die lucht van pomp tot motorblok moet wegpompen, duurt het erg lang eer de injectors benzine krijgen en de motor dus op gang kunnen houden. Dito voor de koudstartinjector, die verbruikt waarschijnlijk gewoon alleen dat restje dat nog in het S-vormige slangetje zit (dat loopt niet terug, want het hoogste punt aldaar is de injectorrail).
Dus: vBemmelen zou een terugslagklep tussen tank en pomp kunnen zetten, ofwel -om deze theorie te testen- eerst met twee draadjes de pomp een tijdje moeten laten draaien zonder de auto te starten om de lucht ‘handmatig’ weg te pompen. Als ze daarna direct aanslaat, is dat de oorzaak.
Edit: ‘t juiste Bosch-nr van de pomp is inderdaad 0 580 464 070
Een vergelijkbare nieuwe van Valeo zit op € 155 incl. BTW
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat je ook doet met die pomp: koop alléén origneel bosch. De chinese cheap-ass pompen hebben een plastic aandrijving en gaan binnen een jaar weer stuk. Been there, done that. 2x in een jaar…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste