Effe een oud draadje afstoffen
Het olieverbruik was de laatste maanden nogal toegenomen, tot bijna 1L op de 1000km.
Het bleek de koppakking te zijn, een olielekkage aan de achterkant om precies te zijn, erg vreemd, een XUD9 staat niet echt bekend om zijn koppakking en dan nog alleen olie. Ik zat er niet op te wachten, met een grote zucht eraan begonnen samen met Lucas en Marco, het weer monteren heb ik samen met Lucas gedaan, het motortje snort weer vrolijk.
Bij demontage gingen de kopbouten wel erg makkelijk los, kwartslag met een ratel zonder verlengstuk en je kon ze met de hand eruit draaien, wat verder opviel is dat ze nogal droog waren. De kop is er nooit afgeweest, ik kan niet anders concluderen dat ze in de fabriek vergeten zijn de kopbouten goed aan te trekken.
De kop voor de zekerheid toch maar laten vlakken en de wervelkamers laten controleren, deze zaten gelukkig goed vast en nauwelijk scheuren. Binnenin zag het er ook erg netjes en schoon uit, geen aangekoekte rotzooi, de cylinderwanden zagen er goed uit, de hoonstructuur zit er nog mooi in en het voelt lekker ruw aan, netjes rijden en goed onderhoud loont.
Mijn dank aan Lucas en Marco voor hun hulp en Oldenhage voor het advies en de onderdelen
Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Weer wat gemist, ik had er afgelopen weekend alle tijd voor
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Onlangs vernomen dat net voor het aflopen van de APK, deze Xantia naar de sloop is gegaan
De auto ging weg in zeer goede conditie wat onderhoud betreft, alles van voor tot achter was al een keer vervangen. Zeer treurig dat de auto letterlijk opgereden is, terwijl deze nog wel langer dan 1,5 jaar mee had gekund.
Het is altijd mijn “troetel” auto geweest, zoveel aandacht krijgt de TD niet, dat is gewoon een werkpaard. Gelukkig vervult de HDI de functie van troetelauto en sierpaard
Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Jammer…... Was wel een Xantia met een lang verhaal.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Als iemand deze Xantia op de sloop tegenkomt, dan hoor ik dat graag.